Dodano: 18.10.2018 r.
PODKARPACIE. Podpisano umowę z Krajowego Programu Kolejowego za 188 mln zł na zaprojektowanie i wykonanie prac na trasie Padew – Mielec – Dębica. Prace mają umożliwić w przyszłości wznowienie ruchu pasażerskiego i zapewnić sprawniejszy ruch towarowy.
W ciągu dwóch lat przebudowane będą perony na 9 stacjach i przystankach oraz tory na 32 km odcinku między Mielcem a Dębicą. Zmienić ma się stan 37 obiektów, m.in. mostów, a także zwiększy się poziom bezpieczeństwa na 40 przejazdach kolejowo-drogowych.
„Rewitalizacja linii Padew- Mielec – Dębica nr 25, to ważna inwestycja dla regionu. Dzięki niej pociągi wrócą na trasę, a potrzebujemy dobrych połączeń kolejowych, bo to przekłada się na rozwój gospodarczy i lepsze wykorzystanie potencjału Podkarpacia. Linia nr 25 łączy aż trzy duże obszary przemysłowe Strefy Ekonomiczne w Mielcu, w Tarnobrzegu i w Dębicy a także daje połączenie z siecią szerokotorową i terminalem w Woli Baranowskiej” – mówił Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.
W ramach inwestycji PLK na trasie między Mielcem a Dębicą zwiększy się komfort 9 stacji i przystanków. W miejscowościach Mielec, Rzochów, Wojsław, Pustków, Rzemień, Przecław, Dąbie, Kochanówka, Pustynia będą nowe perony, wyposażone w ławki, wiaty, oświetlenie i tablice informacyjne.
Nowe obiekty z pochylniami i systemem oznakowania mają zapewnić wygodniejszą i łatwiejszą obsługę wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W stacji Mielec przewidziano budowę bezkolizyjnego przejścia pod torami, które ułatwi bezpieczne dojście do peronów. W ramach inwestycji na odcinku Mielec - Dębica, zaplanowano m.in. wymianę torów na długości 32 km, przebudowę 37 obiektów inżynieryjnych (6 mostów, 31 przepustów ) oraz 40 przejazdów kolejowo-drogowych, min. w miejscowości Wojsław, Rzemień, Pustków, Pustynia.
„Inwestycje PLK na trasie Padew-Mielec-Dębica pozwolą reaktywować trasę dla przewozów pasażerskich. Zapewnią komfort podróży i obsługi pasażerów na 9 stacjach i przystankach. Dzięki rewitalizacji trasy, pierwsze pociągi pasażerskie między Mielcem a Dębicą pojadą od grudnia 2020 r., z prędkością maksymalną 120 km/h a towarowe 70 km/h” – wyjaśniał Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Umowę za 187 778 962,71 zł ( netto) na zaprojektowanie prac na odcinku Padew – Mielec – Dębica wraz z wykonaniem robót na odcinku Mielec – Dębica, zrealizuje spółka zależna PLK Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Inwestycja planowana jest w latach 2018 - 2020.
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew - Mielec - Dębica” wpisany jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 246 472 628,56 zł (wraz z podatkiem Vat), kwota dofinansowania to 166 355 438,06 zł.