Dodano: 01.08.2018 r.
PODKARPACIE. Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart przedstawiła 31 lipca br. szczegóły programu "Dobry start" na Podkarpaciu.
Program „Dobry start” ma pomóc rodzicom w udźwignięciu kosztów związanych z zakupem wyprawki szkolnej.
Świadczenia dla ponad 20 tys. dzieci
„W województwie podkarpackim, na dzień 27 lipca 2018 roku, złożono drogą elektroniczną 39 350 wniosków o ustalenie prawa do świadczenia „Dobry start”. Kwota wypłaconych świadczeń wynosiła: 6 138 150 zł. Świadczenie wypłacono na 20 461 dzieci” – powiedziała wojewoda Ewa Leniart.
Od dnia 1 sierpnia br. wnioski o przyznanie świadczenia dla dzieci przebywających w pieczy zastępczej można składać również w wersji papierowej. Posiadany dochód nie jest wyznacznikiem przyznawania dodatkowych świadczeń.
Program „Dobry start”
Program „Dobry start”, który premier Morawicki podpisał 1 czerwca gwarantuje przyznanie jednorazowego świadczenia w wysokości 300 zł. Skierowane jest do obywateli Polski zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemców spełniających określone rozporządzeniem warunki.
Świadczenie „Dobry start” przysługuje w związku z rozpoczęciem roku szkolnego do ukończenia: przez dziecko lub osobę uczącą się do 20. roku życia lub ukończenia przez dziecko lub osobę uczącą się do 24. roku życia – w przypadku dzieci lub osób uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.
W przypadku dziecka biorącego udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, świadczenie „Dobry start” przysługuje nie wcześniej niż od roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 7. rok życia.
Osobami uprawnionymi do ubiegania się o świadczenie są: matka, ojciec, opiekun faktyczny, opiekun prawny, rodzina zastępcza, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka, dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej, dyrektor regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej albo osoba ucząca się.
Świadczenie „Dobry start” przysługuje na dzieci uczące się w: szkole podstawowej, dotychczasowym gimnazjum, szkole ponadpodstawowej, i dotychczasowej szkole ponadgimnazjalnej (z wyjątkiem szkoły policealnej i szkoły dla dorosłych), szkole artystycznej, w której jest realizowany obowiązek szkolny lub nauki, a także w młodzieżowym ośrodku socjoterapii, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, specjalnym ośrodku wychowawczym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym.
Proces składania wniosków
Wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczenia „Dobry start” można składać drogą elektroniczną (poprzez bankowość elektroniczną i ministerialny portal emp@tia) od dnia 1 lipca 2018 roku, natomiast drogą papierową od 1 sierpnia 2018 r.
Wnioski złożone w lipcu i sierpniu 2018 roku, rozpatrzone zostaną nie później niż do 30 września 2018 roku, wnioski złożone w kolejnych miesiącach, będą rozpatrywane do 2 miesięcy od złożenia wniosku. Ostateczny termin składania wniosków to 30 listopada danego roku.
Wniosek składa się w urzędzie gminy lub miasta właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie „Dobry start”, a w przypadku ubiegania się o świadczenie „Dobry start” na dziecko umieszczone w pieczy zastępczej albo ubiegania się o świadczenie „Dobry start” przez osobę uczącą się będącą osobą usamodzielnianą – w powiatowym centrum pomocy rodzinie.