Dodano: 15.11.2017 r.
PODKARPACIE. Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad remontuje bądź buduje blisko 891 km dróg. Jakich dróg możemy spodziewać się w przyszłości oraz gdzie natrafimy na roboty drogowe, o tym w niniejszym artykule.
Kierunki rozwoju GDDKiA w Rzeszowie
GDDKiA posiada aktualnie cztery kierunki transportowe, które stanowią największy priorytet i należy je rozwijać. Najważniejszym z nich jest kierunek zachodnio-wschodni, który zamyka autostrada A4 umożliwiając dojazd na Ukrainę, kolejnym kierunkiem jest północ-południe, czyli połączenie Skandynawii z Morzem Czarnym i Adriatykiem w ramach budowy Via Carpatia.
Kolejny kurs rozwoju ma na celu połączenie centralnej Polski z Ukrainą. Ostatnim kierunkiem rozwoju jest połączenie Kielc, Tarnowa, Pilzna, Jasła, Krosna i Sanoka z Ukrainą przez przejście w Krościenku i Barwinku i wiąże się to z remontami DK 73, 28, 84 i 19.
Via Carpatia
W skład inwestycji PBDK wchodzi siedem projektów, które łącznie zakładają remont bądź budowę 210 km dróg ekspresowych, 27 km obwodnic a szacowany koszt wszystkich inwestycji wynosi ok. 15 mld.
Pierwszy z projektów wiąże się z budową odcinka S19 na trasie Lasy Janowskie – Sokołów Młp, o którym pisaliśmy TUTAJ. Aktualnie zadanie jest w fazie przetargu, a szacowany koszt budowy wynosi 2,2 mld zł. Długość drogi to 53,8 km.
Kolejne dwa projekty są również częścią Via Carpatia i wiążą się z budową odcinka Rzeszów Płd – Babica, który obecnie jest w fazie przygotowania, i zakłada budowę 10 km odcinka o wartości 1,2 mld zł. Najdłuższy z remontowanych odcinków to trasa S-19 Babica – Barwinek. O projekcie pisaliśmy TUTAJ. Długość tego odcinka wynosi 80 km, a całkowita wartość inwestycji sięga 7,7 mld zł.
Budowa odcinka S19 Rzeszów Płd – Barwinek zakłada przebudowę 85 km drogi. Projekt zakłada budowę 4 tuneli, o łącznej długości 6 km, 47 estakad oraz 8 węzłów drogowych. W związku z inwestycją przewiduje się wyburzenie 180 budynków, w tym 102 mieszkalnych. Ze względu na długość odcinka projekt podzielono na 5 odcinków:
- Rzeszów Płd. – Babica, 10,3 km
- Babica –Domaradz, 23,3 km
- Domaradz – Miejsce Piastowe, 22,7 km
- Miejsce Piastowe – Dukla, 10,4 km
- Dukla – Barwinek, 18, 4 km
„W tej chwili najważniejsza dla rozwoju regionu jest inwestycja w drogę ekspresową S-19, która ma być częścią korytarza transportowego Via Carpatia. To jest inwestycja polskiego rządu, która do 2025 roku ma zostać zakończona. To jest bardzo ważna wiadomość dla mieszkańców regionu” – wyjaśnia wicemarszałek Bogdan Romaniuk podczas II Podkarpackiego Forum Drogowego.
Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023
Czwartą remontowaną drogą będzie S74 Opatów – Nisko. Zadanie aktualnie jest w fazie przerwanego przygotowania. Odcinek drogi, który podlega projektowi sięga 71 km, a jego koszt wyniesie 3,2 mln zł.
Kolejną inwestycją jest trwająca budowa długo oczekiwanej obwodnicy Sanoka. Rozpoczęcie robót nastąpiło w sierpniu 2017 r., natomiast zakończenie prac planowane jest na maj 2019 roku. Wartość projektu to ponad 200 mln zł. Odcinek o długości 6,7 km postanie zaopatrzony w 4 skrzyżowania i 17 obiektów inżynierskich.
Do 2021 roku ma powstać obwodnica Stalowej Woli i Niska w ciągu Drogi Krajowej 77. W ramach inwestycji remontowany jest odcinek o długości blisko 15 km., a szacowana wartość przedsięwzięcia sięga kwoty 280 mln zł.
W ramach PBDK powstanie obwodnica Łańcuta o długości 5,8 km. Szacowany koszt inwestycji to ok. 117 mln zł. Aktualnie zadanie jest na etapie przetargu. GDDKiA planuje podpisać umowę rozpoczynającą remont w czerwcu 2018 roku.
Dodatkowe projekty GDDKiA
Jedna z inwestycji finansowanych z budżetu państwa w 2017 r. będzie przebudowa odcinka Przemyśl – Medyka. Zadanie jest na etapie planowania ogłoszenia przetargu na realizacje w grudniu 2017 roku. Remont dotyczy 7 km odcinka.
Zostanie również rozbudowana droga krajowa nr 73 wraz z budową obwodnic w Pilznie, Brzostce, Kołaczycach i Jaśle. Mowa o odcinku Pilzno – Jasło o długości 35 km.