Inwestycje mostowe na Podkarpaciu:
Największy most w regionie – przeprawa Mazowieckiego
Ta inwestycja stanowi jeden z największych projektów w historii Rzeszowa. Praca wre na placu budowy gigantycznej konstrukcji, co oznacza, że obiekt uda się prawdopodobnie wykonać na kilka tygodni przed szacowanym terminem. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, z nowego mostu będzie można korzystać już początkiem października bieżącego roku. Najtrudniejszym zadaniem całej inwestycji był montaż 110 metrowego pylonu, który stanowi drugi najwyższy obiekt w Polsce. Most będzie konstrukcją pięcioprzęsłową. Na szczycie mostu rozbłysną cztery podświetlane tarcze herbowe Rzeszowa odciśnięte w betonie. Herb będzie widoczny z oddali, bowiem jego wymiary to aż 3,5m x 3,5m. Nieprzypadkowo zaprojektowano cztery tarcze – symbol ma być dostrzegalny z czterech stron miasta. Zostanie pomalowany w kolorach Rzeszowa, czyli na biało-niebiesko. Na placu znajduje się co dzień praktycznie setka robotników pracujących przy wznoszeniu przeprawy, drugie tyle osób przy budowie drogi dojazdowej do nowego obiektu. Realizatorem prac jest firma Bilfinger Infrastructure.
Most kompozytowy – jeden z niewielu w Europie
Tym mostem Podkarpacie będzie mogło się pochwalić nie tylko w kraju, ale i w całej Europie. Innowacyjny projekt realizowany jest w podrzeszowskiej Błażowej. Przeprawa zostanie wykonana z materiałów kompozytowych, stanowiąc jeden z największych mostów tej kategorii pod względem rozpiętości przęsła. Jak szacują wykonawcy, obiekt będzie nadawał się do eksploatacji od 50 do nawet 75 lat, bez konieczności inwestowania w remonty i ponoszenia jakichkolwiek kosztów dodatkowych. Do tej pory służący most drogowy znajdujący się w ciągu ul. Pułaskiego w Błażowej powstał w 1958 roku. Jego stan techniczny pozostawiał wiele do życzenia. Przeprawa nie spełniała współczesnych wymogów i z tego też powodu jej nośność została ograniczona do 15 ton. W ramach inwestycji stworzona zostanie natomiast konstrukcja z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej. Ten rodzaj materiałów jest od lat wykorzystywany w przemyśle stoczniowym, samochodowym oraz lotniczym. Most ma mieć budowę płytowo-belkową. Nim jednak jakiekolwiek działania zostaną podjęte, realizator wykona pojedynczą belką przeznaczoną na testy. Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej przeprowadzą w uczelnianych laboratoriach kompleksowe badania wytrzymałościowe, aż do zniszczenia. Dopiero po sprawdzeniu jakości i trwałości specjaliści przystąpią do produkcji czterech dźwigarów, które mają stanowić podstawowy element konstrukcyjny budowanej przeprawy. Wykonawcą jest firma Mostostal Warszawa S.A. z udziałem Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej oraz przedsiębiorstwa Promost Consulting z Rzeszowa.
Odnowiony most w Domaradzu
Do września potrwać mają prace remontowe przy przeprawie w miejscowości Domaradz. Modernizowana jest lewa część mostu. Później ekipa ma w planach zająć się przebudową fragmentu prawego. Całą inwestycję prawdopodobnie uda się zakończyć w listopadzie bieżącego roku. Most na rzece Stobnica jest odnawiany przez Przedsiębiorstwo Budowlane STALMOST Sp. z o.o. z siedzibą w Stalowej Woli.
Imponująca przeprawa w Bojanowie
Za 4,5 mln zł netto uda się wyremontować 290-metrowy odcinek trasy 861 w Bojanowie oraz kompletnie odnowić most na rzece Łęg, który był w złym stanie technicznym. Wykonawcą inwestycji jest firma Skanska. Most będzie przeprawą na klasę obciążenia A, co pozwoli na przejazd pojazdów ważących nawet do 50 ton. Dodatkowo wybudowane będą ciągi pieszo-rowerowe oddzielone od szosy barierkami drogowymi. Uwzględniono też montaż balustrad ochronnych i nowoczesnego oświetlenia ulicznego. Dzięki inwestycji możliwe będzie znaczące poprawienie bezpieczeństwa w tej części regionu podkarpackiego oraz istotne usprawnienie ruchu samochodowego i pieszo-rowerowego.