Reklama

Aktualności

Polak w sieci e-zakupów, czyli jak cenimy sobie wygodę

Dodano: 27.05.2015 r.

Polak w sieci e-zakupów, czyli jak cenimy sobie wygodę - Aktualności
 Przyznajemy, że zakupy online to dla nas oszczędność czasu, niższe ceny i większy wybór produktów. Dlatego coraz chętniej wrzucamy do e-koszyka artykuły ze sklepów internetowych.
 
 Aktywność Polaków w sieci zmienia się. Coraz bardziej przekonujemy się do tej wygodnej formy robienia zakupów, korzystając przy tym z szerokiego wachlarza możliwości płatniczych. Co kupujemy, jak często, ile wydajemy, jak płacimy? Tego wszystkiego można dowiedzieć się z regularnie przeprowadzanych badań socjologicznych.

 

Regularne odwiedziny co piątego Polaka

Na początku lutego 2015 r. agencja badawcza SW RESEARCH przeprowadziła wśród użytkowników panelu online SW PANEL – badanie na potrzeby „Newsweeka”. Jego tematyka dotyczyła e-handlu nad Wisłą, czyli tego, jak często Polacy zaglądają do internetu w celu dokonania zakupów, na co się decydują, ile płacą etc. W badaniu wzięło udział 800 osób w wieku od 16 do 64 lat. Okazuje się, że z reguły kupujemy coś w sieci raz w miesiącu – tak uważa 27,2% badanych. Raz na kwartał robi to 22,2% ankietowanych (czyli co piąty Polak, głównie w wieku 25-34 lat), a częściej niż raz w miesiącu – 21,7%. Wydajemy jednorazowo średnio do 100 zł – tak stwierdziło 40,2% badanych. Trochę mniej, bo 38,1% zostawia w sklepie podczas e-zakupów od 100 do 250 zł. Najczęściej stajemy się szczęśliwymi posiadaczami butów i odzieży (43,2%), sprzętu elektronicznego (33,2%) i książek/prasy (31,3%). Płacimy, wykorzystując wszystkie stosowane w obrocie handlowym sposoby płatności, czyli m.in. przelew, kartę płatniczą, czy korzystając z karty prepaid w ramach elektronicznego systemu www.paysafecard.com lub innego serwisu.

 

Czy znamy zakupowe procedury?

Regularnie zakupami Polaków w sieci interesuje się również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ostatnie dostępne w tym temacie badanie socjologiczne „Polacy na zakupach w internecie 2012”, przeprowadzone przez „EU-CONSULT” sp. z o.o. oraz Instytut Badawczy IPC, miało na celu pokazanie, jaka jest nasza znajomość procedur związanych z zakupem, zasadami realizacji umowy, dokonywaniem zwrotów i składaniem reklamacji. Wywiad grupowy i telefoniczny przeprowadzany na okoliczność tego raportu objął grupę 700 respondentów w wieku 18+, którzy korzystają z internetu przynajmniej raz w miesiącu, a w ciągu ostatnich 6 miesięcy kupili coś online. Okazało się, że prawie wszystkie badane osoby stwierdziły, że sprawdzają opis towaru, cenę, warunki płatności oraz koszty dostawy. Ważna jest dla nich również opinia o sklepie lub sprzedawcy. Jednak poziom znajomości prawa, uprawnień i obowiązków nie jest zbyt wysoki. Przykładem jest chociażby błędne przekonanie, że w przypadku zakupu na aukcji konsumentom przysługuje takie samo prawo jak przy zakupie jakiejś rzeczy w sklepie internetowym.

 

Znaj swoje prawa

Buszując po różnych portalach aukcyjnych, bardzo często korzystamy z opcji „kup teraz” lub wyprzedaży. Nie zawsze jednak doczytujemy, jakie mamy z tego tytułu prawa i obowiązki. I tak np. korzystając na aukcji z wariantu „kup teraz”, mamy prawo odstąpić od zawartej umowy pod warunkiem, że kupiliśmy daną rzecz od przedsiębiorcy, a nie od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że prawo to obowiązuje także w sytuacji, gdy towar kupiliśmy na aukcji internetowej w drodze licytacji. Z kolei przy wyprzedażach mamy możliwość odstąpienia od umowy zwartej na odległość (w ciągu 14 dni), jeśli takowa została zawarta (źródło: http://ezakupy.uokik.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi/e-wyprzedaze-i-aukcje-internetowe/).

 

Najwierniejsze grono e-zakupowiczów to osoby do około 35. roku życia, mieszkające najczęściej w dużych miastach i zarabiające dość dobrze. Biorąc pod uwagę tempo naszego życia, chętnie skorzystaliśmy z takiej formy realizacji jednego z naszych codziennych obowiązków. Kilka kliknięć i już jakiś produkt do nas podąża. A do wygody szybko można się przyzwyczaić.    

Artykuł partnera

Podziel się z innymi

Wasze komentarze

Pozostalo znaków:
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze. Zaloguj się
Dodaj komentarz

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

Pozostałe aktualności

Opakowania i odpady opakowaniowe - bezpłatne szkolenie online

Szkolenie w formule online odbędzie się w dniu 21 października 2021 r. w godzinach od 9.00 do 14.00....

Dodano: 11.10.2021 | Komentarze: 0

Poprawa efektywności energetycznej czeka wszystkich przedsiębiorców

Rozmowa z Marcinem Trojnackim, Prezesem Zarządu EnMS Polska, niezależnym ekspertem ds. efektywności energetycznej....

Dodano: 29.09.2021 | Komentarze: 0

Mazda CX-5 przoduje w teście wytrzymałościowym na 100 000 kilometrów

Najwyższe oceny dla najlepiej sprzedającego się kompaktowego SUV-a: Mazda CX-5 znakomicie przeszła test wytrzymałościowy na 100 000 kilometrów przeprowadzony przez magazyn „AUTO BILD&rdqu...

Dodano: 28.09.2021 | Komentarze: 0

XXX Forum Ekonomiczne w Karpaczu. "Europa w poszukiwaniu przywództwa"

W dniach 7 – 9 września 2021 r. w Karpaczu odbywa się XXX Forum Ekonomiczne w Karpaczu. W wydarzeniu weźmie udział ponad 3000 gości z Europy, Azji Centralnej, USA. Hasłem przewodnim tegorocznej ...

Dodano: 07.09.2021 | Komentarze: 0

Zarządzanie energią i efektywność energetyczna szansą na poprawę pozycji na rynku

Koszt energii od zawsze stanowi składową oferowanej ceny produktu. Obniżanie kosztów energii zużywanej przez organizację to nie tylko korzystne umowy z dystrybutorami....

Dodano: 31.08.2021 | Komentarze: 0

Reklama
Partnerzy: