Reklama

Aktualności

Polskie samochody zabytkowe z lat 30. - dlaczego tak trudno je spotkać?

Dodano: 25.01.2017 r.

Na 10 lat przed wybuchem II wojny światowej po polskich drogach poruszało się niewiele samochodów. Rzadko dochodziło pomiędzy nimi do stłuczek, jednak obecnie można kupić jedynie kilkadziesiąt aut z tamtego okresu używanych nad Wisłą. Duży wpływ na taką sytuację obecnie miał sposób działania warsztatów samochodowych w okresie przedwojennym.
 
Brak znajomości techniki
 
Wiele pojazdów używanych w końcówce lat 20. i w latach 30. w Polsce było w złym lub bardzo złym stanie technicznym. Największy wpływ na tę sytuację miało to, iż mechanicy i kierowcy zwykle mieli wąską wiedzę na temat budowy pojazdu i jego działania. W warsztatach samochodowych w Polsce najczęściej pracowały osoby, które uczyły się naprawiania aut metodą prób i błędów – w tym czasie nie istniały szkoły dla mechaników, a fachowcy nie chcieli zdradzać nikomu swojej wiedzy. Nierzadko nawet w wojsku jako mechanicy pracowali przypadkowi ludzie, niemający nic wspólnego z techniką.
 
Stan pojazdów poruszających się ówcześnie po polskich drogach zależał również od stanu nawierzchni dróg, a ta – była znacznie gorsza nic obecnie. Asfalt był domeną jedynie większych miast, a reszta dróg była szutrowa lub gruntowa. Gdzieniegdzie można było natrafić na kostkę brukową, choć to było możliwe jedynie w największych miastach i znanych miejscowościach. Lokalne drogi często bywały nieprzejezdne, gdyż tworzyły się na nich błotne koleiny bądź wysokie zaspy śniegu.
 
Znaczenie dla stanu technicznego samochodu miały też umiejętności kierowcy. Kierujący samochodami często nie wiedzieli, jak jeździć, by silnik się nie przegrzewał, a także kiedy przeprowadzać przegląd techniczny. Trudności sprawiała nawet tak prozaiczna naprawa jak wymiana opony. Kierowcy eksploatowali pojazdy do granic możliwości, czasami uniemożliwiając późniejszą naprawę uszkodzeniem zbyt wielu elementów.
 
Polskie klasyki jak białe kruki
 
Polskie samochody zabytkowe są rzadko spotykane, gdyż niewiele osób dbało o nie na tyle, by dziś nadal nadawały się do użytku. Większość modeli, które można dziś spotkać, było serwisowanych, jednak niemożliwe było zdobycie oryginalnych części zamiennych, co dyskwalifikuje pojazdy podczas rejestracji jako zabytkowe. Z tego powodu niska jest cena polskich klasyków, a kolekcjonerzy wolą szukać innych samochodów o większej wartości.
 
Zupełnie inne trendy można zaobserwować choćby w Wielkiej Brytanii, gdzie zabytkowe samochody z lat 20. i 30. ubiegłego wieku są popularne wśród kolekcjonerów. Tamtejsze pojazdy eksploatowano ostrożniej, a do ich naprawy wykorzystywano oryginalne części zamienne. Wiele aut zabytkowych z tamtego okresu wciąż porusza się po drogach, a ubezpieczenia takie jak https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/classic-car-insurance/ sprawiają, że kolekcjonerzy nie obawiają się o zniszczenie swoich ulubionych modeli.

 
Źródło: art. promocyjny

Podziel się z innymi

Wasze komentarze

Pozostalo znaków:
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze. Zaloguj się
Dodaj komentarz

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

Pozostałe aktualności

Rozpoczyna się Forum Ekonomiczne w Karpaczu

To największe w Europie Środkowo-Wschodniej spotkanie przedstawicieli świata polityki i biznesu, które każdego roku przyciąga kilka tysięcy gości....

Dodano: 06.09.2022 | Komentarze: 0

Opakowania i odpady opakowaniowe - bezpłatne szkolenie online

Szkolenie w formule online odbędzie się w dniu 21 października 2021 r. w godzinach od 9.00 do 14.00....

Dodano: 11.10.2021 | Komentarze: 0

Poprawa efektywności energetycznej czeka wszystkich przedsiębiorców

Rozmowa z Marcinem Trojnackim, Prezesem Zarządu EnMS Polska, niezależnym ekspertem ds. efektywności energetycznej....

Dodano: 29.09.2021 | Komentarze: 0

Mazda CX-5 przoduje w teście wytrzymałościowym na 100 000 kilometrów

Najwyższe oceny dla najlepiej sprzedającego się kompaktowego SUV-a: Mazda CX-5 znakomicie przeszła test wytrzymałościowy na 100 000 kilometrów przeprowadzony przez magazyn „AUTO BILD&rdqu...

Dodano: 28.09.2021 | Komentarze: 0

XXX Forum Ekonomiczne w Karpaczu. "Europa w poszukiwaniu przywództwa"

W dniach 7 – 9 września 2021 r. w Karpaczu odbywa się XXX Forum Ekonomiczne w Karpaczu. W wydarzeniu weźmie udział ponad 3000 gości z Europy, Azji Centralnej, USA. Hasłem przewodnim tegorocznej ...

Dodano: 07.09.2021 | Komentarze: 0

Reklama
Partnerzy: