Firmy w sposób zróżnicowany kształtują swą politykę szkoleniową. Niekiedy zastanawiamy się czy istnieje swego rodzaju „złota wytyczna” odnośnie częstotliwości organizowania szkoleń dla swych pracowników. Należy zdawać sobie sprawę, że potrzeba szkoleniowa to przede wszystkim określony obszar kompetencji pracowników, który trzeba zmienić, aby umożliwić zatrudnionym efektywne wykonywanie przydzielonych zadań i obowiązków. W interesie każdej organizacji gospodarczej leży cykliczne identyfikowanie deficytów kompetencyjnych. Osoby odpowiedzialne w firmach za ten proces ustalają potrzeby szkoleniowe kadry przy wykorzystaniu różnych metod. Klasyczną metodą jest ocena efektywności, polegająca na pomiarze wyników pracy każdego z pracowników w odniesieniu do norm (celów) ustanowionych w przedsiębiorstwie dla danego stanowiska. Bardziej złożoną techniką wykrycia potrzeb szkoleniowych jest analiza organizacyjna, czyli proces w którym bada się efektywność organizacji i jej skuteczność w realizacji celów ze szczególnym wyeksponowaniem występujących odchyleń. Firmy szkoleniowe zrzeszone w ramach Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu rekomendują prowadzenie analiz organizacyjnych przynajmniej raz w roku.
Rynek szkoleniowy jest segmentem silnie konkurencyjnym. O przewadze konkurencyjnej na rynku szkoleniowym, jak wskazują eksperci Biznes Klastra, decyduje szereg czynników. W przypadku szkoleń, których wykonawcy wyłaniani są w postępowaniach przetargowych, można wyróżnić co najmniej dwa podstawowe warunki, które muszą być spełnione przez potencjalnego wykonawcę usług. Po pierwsze należy dysponować doświadczeniem w zakresie realizacji danego rodzaju usługi – należy posiadać referencje z dotychczasowym przeprowadzonych realizacji. Po drugie należy spełnić wymóg dysponowania określonymi zasobami umożliwiającymi efektywna realizację szkolenia, najpowszechniej cv trenerów, których podmiot zatrudnia czy posiadanie określonego potencjału technicznego. Te kryteria dostępu są najlepszym, rynkowym wskaźnikiem atrybutów wygrywających w procesie pozyskiwania zamówień szkoleniowych.
W ofercie firm szkoleniowych coraz ważniejsze miejsce zajmują tzw. szkolenia szyte na miarę. To nie tylko moda na usługi w nowym opakowaniu, lecz przede wszystkim nieodzowność współczesnej gospodarki. W ostatnich latach - w różnych segmentach usług - zachodzą zmiany polegające na popularności rozwiązań spersonalizowanych, zindywidualizowanych. Przejawem tego trendu jest wzrost możliwości modyfikacji cech własnej oferty usługowej w zależności od oczekiwań indywidualnego klienta. Sama idea opiera się na założeniu, że nie ma dwóch identycznych organizacji, a każde przedsiębiorstwo ma swoją unikalną specyfikę, wynikającą z charakteru działalności, otoczenia rynkowego, zasobów, dynamiki rozwoju. Liderzy rynku szkoleniowego proponują więc usługi oparte na autorskich programach, każdorazowo modyfikowanych ze względu na potrzeby i specyfikę konkretnego Klienta. Szkolenia szyte na miarę są nieodzownym elementem oferty liczących się graczy wzmocnienia kompetencyjnego przedsiębiorstw. W środowisku Klastra Instytucji Otoczenia Biznesu są od wielu lat standardem w podejściu do klienta.
Wieloletnia obserwacja segmentu wzmocnienia kompetencyjnego pozwala na konstatację, że najchętniej szkolą się firmy, które wyznają maksymę Henry`ego Forda, założyciela koncernu motoryzacyjnego z Detroit: Każdy, kto przestaje się uczyć jest stary, bez względu na to, czy ma 20 czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę pozostaje młody. Najwspanialszą rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym. Przyjęcie tego przekonania świadczy o poważnym (i realnym) podejściu do prowadzenia działalności gospodarczej na turbulentnie zmieniającym się rynku. Specyfika niektórych firm (np. rozproszenie pracowników w oddziałach) przyczynia się do znaczącej popularności e-szkoleń. Chociaż należy stwierdzić, iż przedsiębiorcy w zróżnicowany sposób podchodzą do tego typu szkoleń. E-learning nie zawsze może zastąpić tradycyjne formy szkoleniowe – nie tylko ze względu na pozbawienie uczestnika szkolenia możliwości integracji – szczególnie w przypadków szkoleń wyjazdowych. Bardzo często beneficjenci szkoleń uczą się od siebie nawzajem, od współuczestników szkoleń. Bezpośredni kontakt z trenerem jest również nieocenioną wartością. Oczywiście dobrze przemyślany proces szkoleniowy z wykorzystaniem e-learningu może efektywnie wzmacniać efekty uczenia się, a równolegle przyczynia się do optymalizacji kosztów szkoleniowych. Warto korzystać także z tej możliwości budowy przewagi swojej firmy.
Materiał przygotowany przez Klaster Instytucji Otoczenia Biznesu.