Dodano: 22.11.2013 r.
RZESZÓW. Młodzi narzekali na spóźniające się autobusy, nieuprzejmych kierowców, wakacyjny chaos komunikacyjny oraz konieczność kupowania biletów miesięcznych różnych przewoźników.
„Komunikacja miejska – ale jaka?” tak zatytułowana debata, która odbyła się 14 listopada w VIII LO w Rzeszowie, rozpoczęła funkcjonowanie „Podkarpackiego centrum debaty młodzieżowej”. W dyskusji udział brali uczniowie rzeszowskich liceów, nauczyciele oraz zaproszeni goście. Chwilami było dość ciekawie. Zwłaszcza w momentach, kiedy jeden z uczniów atakował słownie radną PiS, a nauczycielka szkoły zasugerowała dyrektorowi ZTM, że chyba nie lubi kobiet, skoro wśród 360 kierowców przeważają mężczyźni.
W czwartek o komunikacji miejskiej mówili Łukasz Dziągwa, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, Krystyna Wróblewska, rzeszowska radna (PiS) oraz Konrad Fijołek, wiceprzewodniczący rzeszowskiej Rady Miasta (SLD). Czego można było się dowiedzieć? Między innymi tego, że w szczytowych godzinach na ulice wyjeżdża 150 autobusów, które w ciągu dwóch dni wykonują trasę liczącą 40 tys. km.
- Roczna praca przewozowa kosztuje powyżej 60 mln zł – mówił Dziągwa. – W tym roku postawiliśmy sobie za cel, żeby wpływy z biletów wyniosły 32 mln zł, czyli połowę pokrywa budżet miasta, a więc my wszyscy – dodał.
Dziągwa zapowiedział też, że w czerwcu przyszłego roku na przystankach pojawią się 73 tablice elektroniczne, a w październiku kolejne 60. Do tego pasażerowie będą mogli korzystać z 79 automatów sprzedających bilety, które pojawią się m.in. w najnowszych autobusach. ZTM myśli też o zakupie autobusów o długości 18,5 metra oraz 15-metrowych, które będą obsługiwały szybkie linie. Dyrektor wspomniał, że chodzi o „18”, „19” i być może „0”.
- Chcemy, żeby te linie miały buspasy oraz sterowniki na światłach, które dadzą im pierwszeństwo na skrzyżowaniach – zapowiadał Dziągwa. Była mowa o konieczności współpracy z gminami, z którymi ZTM nie ma porozumienia, oraz o ulgach, które nie będą obejmowały uczniów mieszkających poza Rzeszowem.
Debata zakończyła się stworzeniem apelu do wójtów i burmistrzów gmin ościennych Rzeszowa o podpisanie z władzami miasta porozumień finansowych mających na celu zabezpieczenie ulgowych przejazdów rzeszowską komunikacją miejską także dla młodzieży z tych gmin.
Blanka Szlachcińska