Dodano: 13.02.2015 r.
Roboty idą pełną parą. Na placu budowy wznoszona jest gigantyczna konstrukcja, która rośnie z tygodnia na tydzień.
To, kiedy ponad 100-metrowy pylon będzie gotowy zależne jest w dużej mierze od panujących warunków atmosferycznych. Na dziś zaplanowano uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowaną przeprawę. Tak dużego mostu nie ma jak dotąd w naszym regionie. Inwestycja ma być także drugim tego typu obiektem w całej Polsce. Wyższy jest tylko most wrocławski. Obiekt ma liczyć ponad 480 metrów długości oraz 110 metrów wysokości. Na szczycie znajdzie się herb stolicy Podkarpacia. Roboty nad przeprawą rozpoczęto w wakacje 2014. Najpierw konieczne było przygotowanie powierzchni i umocnienie gruntu wokół rzeki Wisłok. W październiku ekipa przeszła do prac nad pylonem, jaki jest już widoczny w rejonie zbiornika technicznego elektrociepłowni.
Samo wykonanie przeprawy to jednak nie wszystko, co jest przedmiotem kontraktu firmy Bilfinger Infrastructure i Miasta Rzeszów. Poza pięcioprzęsłowym mostem, inwestycja wyceniana na ponad 176 mln zł obejmuje także stworzenie drogi o długości 1,8 km, prowadzącej od skrzyżowania ul. Rzecha z ul. Załęską do ul. Lubelskiej. Szykowana trasa ma na celu połączenie prawo- i lewobrzeżnej części Rzeszowa, stanowiąc domknięcie obwodnicy miasta od strony północno-wschodniej. Ujęta w koncepcji droga ma biec do ul. Ciepłowniczej, a następnie od ul. Ciepłowniczej do ul. Lubelskiej, przecinając zbiornik technologiczny PGE EC oraz Wisłok.
Dzięki temu etapowi prac możliwe będzie zagwarantowanie dostępności istotnych obiektów takich jak port lotniczy w podrzeszowskiej Jasionce czy nowa strefa ekonomiczna. Ponadto, poprzez wybudowanie drogi zapowiadane jest zmniejszenie korków i upłynnienie ruchu drogowego w centrum miasta. Łatwiej będą mieli zarówno kierowcy, jak i pasażerowie autobusów MPK oraz piesi. Prognozuje się, że inwestycja pozwoli na znaczący wzrost liczby zainteresowanych korzystaniem z usług proponowanych przez komunikację publiczną. Koncepcja wydzielenia nowej trasy zakłada również przygotowanie nowych ścieżek rowerowych, montaż ekranów akustycznych, wydzielenie chodników, zabezpieczenie brzegów rzeki i roboty nad sieciami podziemnymi. Złożoność koncepcji wymaga też modernizacji skrzyżowań i przebudowy przejazdu kolejowego.
Poniżej wizualizacje największej podkarpackiej przeprawy. Źródło: Miasto Rzeszów.
Autor zdjęć z placu budowy: Victor. RESinet.pl