Dodano: 26.01.2016 r.
RZESZÓW. Z analiz firmy PwC zajmującej się audytami i doradztwem biznesowym wynika, że stolica Podkarpacia wymaga poprawy wizerunku. W jakiej sferze?
W przypadku kształtowania wizerunku miasta specjaliści dostrzegają wpływ kilku podstawowych czynników. Za istotne uznaje się obiegowe sądy i generalne wyobrażenia o obszarze, jak również względy kulturowe oraz kulturę życia codziennego.
Mogłoby być lepiej
Porównując wizerunek Rzeszowa do wizerunku innych metropolii Polski, pozycję naszego miasta można określić jak stosunkowo dobrą, lecz wymagającą poprawy w zakresie kultury wysokiej. Eksperci dostrzegli, że w 2014 roku w zasadzie nie odbyły się żadne przedsięwzięcia kulturalne o znaczeniu ogólnopolskim. Podobnie brak było prestiżowych festiwali filmowych. Jeżeli chodzi o środki przeznaczane na kulturę w stolicy Podkarpacia to są one na jednym z najniższych poziomów w grupie wszystkich przebadanych miast kraju.
Wyżej niż średnia, ale nie idealnie
W analizach PwC dostrzeżono jednak, że w odniesieniu do liczby mieszkańców liczba wydarzeń o charakterze rozrywkowo-kulturalnym była wyższa niż średnia, ale mimo wszystko konieczne jest poprawienie aktywności w zakresie kultury wysokiej.
Miejsc do rozrywki nie brak
Jeżeli chodzi natomiast o obszar kultury życia codziennego, to sytuacja w naszym mieście nie wygląda źle. Jest wystarczająco dużo kin, restauracji i kawiarni. Rzeszowianie chętnie uczestniczą w imprezach masowych, jakie organizowane są przez miasto. Z badań wynika jednak, że jakość życia pogarsza mała ilość terenów zielonych. Na niskim poziomie jest też liczba miejsc na stadionach.
Jest potencjał
To wszystko skłania do wniosku, że w naszym mieście w sferze kultury i wizerunku jest jeszcze wiele do zrobienia. Jak wynika z raportu – „Rzeszów powinien bardziej skutecznie wykorzystywać posiadaną przez miasto bazę materialną do promowania kultury wysokiej. Nowoczesna, niedawno wyremontowana Filharmonia Podkarpacka ma wszelkie predyspozycje ku temu, by stać się regionalnym ośrodkiem kultury i zapewniać mieszkańcom Rzeszowa i okolic dostęp do widowisk artystycznych na wysokim poziomie”. Doceniono i podkreślono rolę inicjatywy „Wschód Kultury”, która integruje środowiska artystyczne miast Polski wschodniej – Rzeszowa, Lublina i Białegostoku a także krajów Partnerstwa Wschodniego. Szansę na poprawę wizerunku stolicy Podkarpacia dostrzeżono też w potencjale tkwiącym w lokalnej Dolinie Lotniczej oraz wiążącej się z nią turystyce biznesowej.