Dodano: 10.06.2015 r.
Podobnych obiektów jest niewiele w całej Europie. W Polsce jak dotąd takiej przeprawy jeszcze nie było. Innowacyjny projekt realizowany jest w podrzeszowskiej Błażowej.
Realizatorem potężnej inwestycji jest firma Mostostal Warszawa S.A. z udziałem Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej oraz przedsiębiorstwa Promost Consulting z Rzeszowa. Konstrukcja powstaje w ramach projektu badawczego Com bridge. Przygotowywana przeprawa będzie wykonana z materiałów kompozytowych, stanowiąc jeden z największych mostów tej kategorii pod względem rozpiętości przęsła. Jak szacują wykonawcy, obiekt będzie nadawał się do eksploatacji od 50 do nawet 75 lat, bez konieczności inwestowania w remonty i ponoszenia jakichkolwiek kosztów dodatkowych.
Na dzień dzisiejszy
Właścicielem mostu jest powiat rzeszowski. Na chwilę obecną trwają prace badawcze oraz przygotowawcze, w tym prefabrykacja elementów pod budowę. Następnie konieczne będzie dokładne sprawdzenie parametrów eksploatacyjnych przeprawy. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez wykonawcę inwestycji – „całe przedsięwzięcie obejmujące badania przemysłowe, prace rozwojowe i prace w zakresie wytworzenia instalacji demonstracyjnej, trwają od listopada 2013 i zakończą się w marcu 2016 r.”
Kompozytowy, czyli jaki?
Do tej pory służący most drogowy znajdujący się w ciągu ul. Pułaskiego w Błażowej powstał w 1958 roku. Jest obiektem stalowo-drewnianym, którego stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Przeprawa nie spełnia współczesnych wymogów i z tego też powodu jej nośność została ograniczona do 15 ton. W ramach inwestycji stworzona zostanie natomiast konstrukcja z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej. Jak informuje realizator budowy „będą to włókna węglowe i szklane otoczone żywicą epoksydową. Użycie tego typu materiałów powoduje, że konstrukcje z nich wykonane są lżejsze oraz bardziej wytrzymałe i odporne na korozje.” Ten rodzaj materiałów jest od lat wykorzystywany w przemyśle stoczniowym, samochodowym oraz lotniczym.
Jak będzie wyglądać?
Most ma mieć budowę płytowo-belkową. Płyta z betonu lekkiego zbrojonego kompozytami będzie zespolona dźwigarami kompozytowymi. Nim jednak jakiekolwiek działania zostaną podjęte, realizator wykona pojedynczą belką przeznaczoną na testy. Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej przeprowadzą w uczelnianych laboratoriach kompleksowe badania wytrzymałościowe, aż do zniszczenia. Dopiero po sprawdzeniu jakości i trwałości specjaliści z Mostostalu przystąpią do produkcji czterech dźwigarów, które mają stanowić podstawowy element konstrukcyjny budowanej przeprawy.
Inwestycja na lata
Kosz realizacji projektu oszacowano na 10 mln zł. Jak podaje Juliusz Żach, Kierownik Działu Badań i Rozwoju Mostostal Warszawa S.A. – „koszt jest nieco wyższy, niż budowa tradycyjnego mostu, ale dzięki wykorzystaniu nowoczesnych materiałów skróci się czas budowy, a koszty jego utrzymanie będą bardzo niskie. Upowszechnienie stosowania kompozytów FRP w mostownictwie z pewnością doprowadzi też do spadku ich cen.” Zastosowanie materiałów kompozytowych pozwala na uzyskanie parametrów wytrzymałościowych lepszych niż w przypadku zastosowania żelbetu czy stali. Tworzywo jest odporne na czynniki atmosferyczne oraz nie wymaga żadnych zabezpieczeń antykorozyjnych. Elementy konstrukcyjne są dużo lżejsze, co pozwala na szybszy, sprawniejszy i tańszy montaż.
Fot. Materiały prasowe firmy Mostostal Warszawa S.A.