Dodano: 11.06.2014 r.
Zablokowany ruch, gigantyczne korki, wielogodzinne zatory, drobne kolizje i objazdy – taki jest urok rozwijającego się miasta wojewódzkiego. Rzeszów od kilku ostatnich lat intensywnie realizuje kolejne potężne projekty, które obejmują modernizację głównych części miasta. Niestety, każda tego typu koncepcja wiąże się z pewnym stałym elementem – paraliżem komunikacyjnym. Poniżej przypomnienie kilku najważniejszych i największych remontów dróg w mieście.
PODKARPACKA
Rozbudowa tej jednej z głównych ulic Rzeszowa stanowiła niemal czołowe zadanie uwzględnione w programie transportowym. Roboty trwały od września 2011. Realizatorem prac była firma Strabag, która wykonała inwestycję za sumę około 21 mln zł. Dużą część potrzebnych funduszy udało się uzyskać ze środków unijnych. Dzięki wdrożonemu projektowi ul. Podkarpacka posiada na chwilę obecną sześć pasów ruchu, estetyczne ścieżki rowerowe oraz chodniki dla pieszych. Do tego wykonano też zatoczki autobusowe oraz zatroszczono się o skrzyżowania z ul. Poznańską, Matuszczaka oraz Wetlińską. Zamontowano również akustyczne ekrany oraz odnowiono sieć wodociągową, kanalizacyjną i energetyczną.
REJTANA
Prace nad al. Rejtana ciągnęły się przez 15 miesięcy. Robotnicy działali także w godzinach nocnych. Realizatorem inwestycji była firma Skanska. Modernizacja miała na celu poprawienie płynności ruchu w tej części miasta oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Łączny koszt projektu oszacowano na sumę ponad 21 mln zł netto. W ramach wdrożonej koncepcji udało się rozbudować trasę o ponad 2 km na odcinku między al. Powstańców Warszawy oraz ul. Lwowską. Ponadto przebudowano skrzyżowania oraz stworzono dodatkowe lewo- i prawoskręty. Do tego wydzielono zatoki autobusowe, szeroką na 2,5 m ścieżkę rowerową i obniżono krawężniki przy przejściach dla pieszych. Generalnie niedawno zakończona inwestycja w znaczący sposób zmieniła geometrię al. Rejtana.
MOST NARUTOWICZA
Z kolorowego mostu Narutowicza zmotoryzowani, piesi i rowerzyści mogą korzystać od 2 grudnia tego roku. Konstrukcja powstała po kilku miesiącach intensywnych robót jest o wiele trwalsza, nowocześniejsza i bezpieczniejsza. Umożliwia bezproblemowe wymijanie się pojazdów i swobodne przejście przechodniów, czego nie można było powiedzieć o wcześniejszej starej kładce wymagającej gruntownego remontu od lat. W związku ze wznoszeniem przeprawy, przejazd tą okolicą był przez pewien czas niemożliwy, co odczuli zwłaszcza studenci oraz pacjenci przychodni przy ul. Warzywnej, zazwyczaj chodzący tamtędy na skróty. Inwestycja wyniosła ponad 5 mln zł. Wykonawcą była firma Skanska. Przeprawa łączy ul. Chopina z Wierzbową oraz al. Rejtana. Wyposażona jest w barierki ochronne oraz system oświetlenia.
LUBELSKA
Modernizacja ul. Lubelskiej wywołała zamieszanie wśród kierowców już od samego początku prowadzonych prac. Korki i chaos drogowy stały się normą na okres pół roku. Roboty rozpoczęły się w marcu 2012 roku i zgodnie z umową miały się zakończyć w październiku 2013. Udało się jednak zrealizować inwestycję nieco wcześniej. W ramach projektu przebudowano spory odcinek ciągnący się od al. Wyzwolenia do granic Rzeszowa. Łącznie przebudowano prawie 3 km drogi. Dodatkowo zmieniono też infrastrukturę techniczną. Zamontowano nowy system oświetleniowy, poprawiono zatoki autobusowe, zmodyfikowano sieć kanalizacyjną, wydzielono nowe ścieżki rowerowe i chodniki. Obecna ul. Lubelska posiada po dwa pasy ruchu w obie strony.
OKRĄGŁA KŁADKA
Przetarg na budowę jednej z najbardziej kontrowersyjnych budowli Rzeszowa wygrała w roku 2011 firma Skanska. Potężna konstrukcja stanęła przy skrzyżowaniu al. Piłsudskiego oraz ul. Grunwaldzkiej. Prace sparaliżowały ruch w centrum miasta na niemal 16 miesięcy. By wznieść przeprawę konieczne było najpierw właściwe przygotowanie gruntu oraz wiążące się z tym wbicie prawie setki potężnych pali. To spowodowało prawdziwy zamęt wśród zmotoryzowanych. W pewnym momencie panowała tak duża dezorganizacja, że ruchem musieli kierować funkcjonariusze policji. Gigantyczne zatory tworzyły się nie tylko w godzinach szczytu. By nieco ułatwić przejazd przez centrum wyznaczono objazdy prowadzące przez al. Witosa, Batalionów Chłopskich, Powstańców Warszawy, Rejtana bądź Armii Krajowej w stronę Lwowskiej. Kierujący się w stronę Warszawy mieli do dyspozycji przejazd ul. Okulickiego i al. Wyzwolenia. W samym centrum nieczynne były dwa z czterech pasów ruchu.
Który z remontów drogowych najbardziej był dla Was uciążliwy? Czekamy na komentarze!