RZESZÓW. Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka” swój rozwój i aktualny wygląd zawdzięcza m.in. 14 projektom w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego oraz dwóm najważniejszym projektom z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Początki
Lotnisko w Jasionce swoją historią sięga lat okupacji hitlerowskiej. To właśnie Niemcy w 1940 wybudowali pas startowy o długości 1200 m i szerokości 40 m dla celów wojennych. Tuż przed zakończeniem II WŚ lotnisko zostało przejęte przez Rosjan.
Kolejną istotną datą na kartach historii lotniska jest rok 1959, kiedy to zarządzaniem obiektu zajęły się Państwowe Linie Lotnicze „LOT”. Wybudowali nowy dworzec lotniczy, płytę przeddworcową, drogi kołowania, drogę startową oraz wieże kontroli lotu.
Od tego czasu lotnisko w Jasionce jest stale dofinansowywane i oczywiście modernizowane. Kamieniem milowym w jego dziejach jest 1 kwiecień 1974 roku, wtedy lotnisko otrzymało rangę lotniska międzynarodowego.
Sprawdźmy ile środków z Unii Europejskiej zainwestowano w jedyne międzynarodowe lotnisko na Podkarpaciu w XXI w.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Była to najbardziej wyczekiwana inwestycja w Porcie Lotniczym. W ramach programu wprowadzono dwa projekty. Były to dotychczas największe i najbardziej kluczowe zamierzenia budowlane lotniska w Jasionce.
Źródło: http://inwestycje.rzeszowairport.pl/projekty-poiis/budowa-terminalu-pasazerskiego/informacje-o-projekcie
Jeden z projektów dotyczył budowy nowego terminala pasażerskiego. Wybudowany obiekt posiada trzy kondygnacje nadziemne i jedną podziemną, jest częściowo podpiwniczony. W budynku znajduje się prawie 250 pomieszczeń, a ich łączna powierzchnia użytkowa wynosi 14 134 m2.
Konstrukcję budynku zaprojektowano jako stalowy szkielet ramowy uzupełniony konstrukcją żelbetową monolityczną. Dzięki takiemu rozwiązaniu budynek może być w przyszłości łatwo rozbudowany o kolejne moduły. W terminalu można jednocześnie obsłużyć 4 samoloty średniej wielkości (np. Boeing 737), zarówno w odlocie jak i w przylocie.
Całkowity koszt projektu to 98 436 125,98 zł. Wysokość dofinansowania: 35 790 843,05 zł.
Kolejny projekt z Funduszu Spójności dotyczył rozbudowy płyty postojowej i budowy płyty do odladzania wraz z infrastrukturą techniczną oraz modernizacji równoległej drogi kołowania i dróg szybkiego zejścia.
Całkowity koszt projektu to 98 794 291,87zł. Wysokość dofinansowania: 39 506 084,02 zł.
Regionalny Program Operacyjny
W przypadku tej kategorii dofinansowań, sprawa jest nieco bardziej skomplikowana niż w przypadku poprzedniego programu, gdyż chodzi tutaj o wprowadzenie 14 projektów, których realizacja obejmowała lata 2007-2013.
Dzięki środkom unijnym na lotnisku m.in. poprawiono funkcjonowanie Straży Pożarnej, rozbudowano system oświetlenia nawigacyjnego oraz zadbano o poprawę bezpieczeństwa osób i towarów.
Źródło: http://www.rzeszowairport.pl/pl/lotnisko/media/galeria/12/na-lotnisku
Najdroższą inwestycją w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego okazał się projekt pn. „Budowa hangarów dla statków powietrznych wraz z płytą postojową”. W ramach zadania zbudowano dwa hangary o powierzchni ok. 2695 m2 oraz 6720 m2. Ponadto powstała płyta postojowa i drogi dojazdowe. Koszt inwestycji wyniósł 55,461,708,33 zł z czego ponad 28 mln pochodziło z unijnego dofinansowania.
Pełna lista projektów: