Dodano: 09.11.2015 r.
RZESZÓW. Radni rozmawiali o jakości kształcenia w ośrodkach edukacyjnych na terenie naszego miasta. Temat poruszono podczas ostatniej sesji w Ratuszu.
Podczas XVII sesji Rady Miasta zaprezentowano raport dotyczący sytuacji oświatowej w stolicy Podkarpacia. Szczegółowo przedstawiono każdy ze szczebli kształcenia, przytaczając optymistyczne statystyki pokazujące jednoznacznie, że w Rzeszowie edukacja jest na coraz wyższym poziomie. Dowodem na to są zadowalające wyniki egzaminów po poszczególnych etapach nauczania.
Szóstoklasiści wysoko w rankingu krajowym
Z roku na rok uczniowie zdają coraz lepiej zarówno sprawdzian szóstoklasisty, jak i testy gimnazjalne i egzaminy dojrzałości. W raporcie podkreślono, że młodzież kończąca edukację na etapie szkoły podstawowej, przystępując do testów sprawdzających wiedzę z całych sześciu lat kształcenia, osiąga jedną z najwyższych pozycji w kraju. Radzą sobie także nasi gimnazjaliści, którzy mają dużo lepsze wyniki niż uczniowie z wielu innych wojewódzkich metropolii.
Maturzyści dużo lepiej
Co do matury natomiast miasto ma się czym pochwalić, ponieważ zazwyczaj stolica Podkarpacia wypadała słabo w porównaniu z pozostałymi ośrodkami miejskimi w kraju. Ostatnie statystyki pokazały jednak, że rzeszowscy maturzyści mieli w ostatnim roku o wiele lepszą zdawalność niż w latach poprzednich.
W zawodówkach gruntowne zmiany
Lokalne szkoły zawodowe posiadają łącznie ponad trzydzieści różnorodnych kierunków kształcenia. W trakcie sesji radni dostrzegli jednak, że spore grono młodzieży nie zdaje egzaminów teoretycznych i praktycznych, tym samym nie otrzymując uprawnień do wykonywania profesji w zakresie której edukowali się przez lata. Jak pokazują statystyki ani jeden uczeń nie zdał na kierunku technik analityk. Ponad dwudziestu uczniów oblało na kierunku technik ekonomista a ok. czterdziestu na technik elektronik. Słabo wypada też kilka innych fakultetów. W związku z tym, zapowiedziano podjęcie konkretnych kroków, które mają poprawić sytuację. Niewykluczone, że pewne ścieżki kształcenia zostaną zlikwidowane. Uczniowie mają być również dużo bardziej precyzyjnie przygotowywani do wybranego zawodu. Jak wskazano, wielokrotnie powodem oblania egzaminów jest brak predyspozycji do wykonywania danej profesji. Dostrzeżono też konieczność zwiększenia zainteresowania młodzieży nauką w szkole zawodowej. Jak podsumował rozważania jeden z radnych „zawodówka to nie hańba”.