Reklama

Aktualności

Rok 2016 w Internecie. Subiektywne podsumowanie

Dodano: 23.12.2016 r.

Dobiegający końca 2016 rok skłania do podsumowania ostatnich dwunastu miesięcy polskiego Internetu i e-handlu. W kilku punktach analizę na temat zmian zachodzących na naszym rynku przygotował Dariusz Goclik – DigitalMarketing & E-Commerce Manager w agencji TiO Interactive.
 
Wydarzenia roku na polskim rynku e-commerce
 
2016 rok upłynął dla mnie pod znakiem dwóch głównych wydarzeń, jakie miały miejsce w drugim półroczu. Pierwsze z nich stanowiło przejęcie m.in. Allegro i Ceneo przez nowych właścicieli, czyli Naspers zastąpili Cinven, Perimira i Mid Europa. Biorąc pod uwagę wartość transakcji (ponad 3,2 mld dolarów), to wydarzenie należy umieścić na pierwszym miejscu istotnych przedsięwzięć e-biznesu tego roku. Teraz czekam na to, jak zmieni się strategia biznesowa głównych brandów przejętej grupy.
 
Drugie z kluczowych wydarzeń, które było nieco mniej szumnie rozpowszechnione, to pojawienie się usługi Zakupy od Google na rynku polskim. Obecnie są to już nie tylko reklamy produktowe, ale również cały panel do wyszukiwania ofert umożliwiający przeglądanie propozycji prezentowanych przez poszczególne sklepy. Nokaut, Ceneo, Skapiec mają się więc czego bać. Zmiana ta  wymusi przeobrażenia w podejściu do promocji za pomocą reklam produktowych ze strony sklepów internetowych. Luty 2017 prawdopodobnie pokaże pełne możliwości narzędzia, które na rynkach w USA oraz Wielkiej Brytanii od lat nadaje ton w branży ecommerce obok, e-Baya i Amazona.
 
Porażka roku?
 
I tu ponownie pojawia się Allegro, a to dlatego, że wiele małych i średnich e-handlowców poczuło ich siłę. Allegro wprowadzając liczne zmiany funkcjonalne  bardzo restrykcyjnie zaczęło podchodzić do swojego regulaminu. Handlowcy, którzy nie dostosowali się do tych zasad odczuwają tego skutki na własnej skórze -  przez blokowanie aukcji czy całych kont, utratę statusu Standard Allegro itp.  Najbardziej negatywne wyniki tych działań dostrzegają firmy, które nie dywersyfikowały kanałów sprzedaży i nie inwestowały np. we własny, indywidualny sklep internetowy.
 
Za drugą porażkę należy zaś uznać próby wprowadzenia podatku handlowego m.in. od transakcji w Internecie czy zakaz sprzedaży w e-sklepach w niedziele.
 
Co słychać u Google?
 
Gigant z Moutain View cały czas pracował nad zmianami w swoich kluczowych produktach. Jak wiadomo dla przedsiębiorców najważniejsza jest wyszukiwarka – i tu mamy kilka nowości zaserwowanych przez Google, czyli m.in.  mobile-first indexing, a więc wykorzystywanie zawartości, w pierwszej kolejności mobilnej wersji strony dla ustalenia jej pozycji i zawartych na niej danych strukturalnych oraz wyświetlenia odpowiedniego opisu na listach wyników. Jest to więc kolejny sygnał, że właściciele stron niedostosowanych do urządzeń mobilnych znajdą się w gorszej sytuacji.
 
Od września zaś w pełni działa aktualizacja algorytmu wyszukiwania, tzw. Pingwin 4.0, za sprawą którego doszło do przetasowań na listach wyszukiwania. Dostarczyło to dużo pracy wszystkim specjalistom od pozycjonowania, natomiast w samej wyszukiwarce zmienił się sposób wyświetlania reklam – początkiem lutego pożegnaliśmy reklamy wyświetlające się z prawej strony, a w zamian dostaliśmy cztery reklamy u góry oraz nową kolorystykę i układ. 

Jeżeli jesteśmy już przy reklamach to sam AdWords przez ostatnie 12 miesięcy bardzo ewaluował – zmiany w interfejsie, nowe reklamy tekstowe, reklamy elastyczne, które pozwalają w pełni wykorzystać potencjał sieci reklamowej Google czy też zmiany formatów w reklamach video, jak np.  6 sekundowe Bumper Ads na pewno nie pozwalały popaść w rutynę osobom planującym, konfigurującym i zarządzającym kampaniami za pomocą narzędzia Google.
 
Był Google - to musi być Facebook - co u niego?
 
Przez ostatnie miesiące nie próżnowała także firma Marka Zuckerberga, non stop wprowadzając kolejne zmiany. Zmiany, które według mnie skutkują coraz trudniejszym przebiciem się z treściami skierowanymi do użytkowników przez właścicieli małych firm.
 
Mimo, że wprowadzono możliwości tworzenia dłuższych artykułów w postaci Instant Articles, chodzi tu jednak bardziej o zatrzymanie osób wewnątrz portalu i generowanie własnej unikalnej treści. Nie możemy zapomnieć, że początkiem roku dostaliśmy nowe emoji związane z reakcjami – i to była nowość pierwszego półrocza. W drugim zaś na Facebooku zaczęły królować video 360 oraz relacje live, które stworzyły hity ostatnich dni, czyli Głosowanie na żywo, a więc Facebook Live Reactions.
 
Przeglądając narzędzia reklamowe dla firm, też należy stwierdzić, że FB nie próżnował, mocno promując korzystanie z Menadżera firmy, zmieniając cały interfejs menadżera reklam, jak również wprowadzając coraz więcej różnorodnych form reklamowych dostosowujących się swoim formatem do postawionych celów marketingowych.
 
Co jeszcze działo się w 2016 roku?
 
W social mediach według mnie swój impet „rozwojowy” dla małych firm traci powoli Twitter, ustępując pola tygrysowi 2016 roku czyli Snapchatowi – to tam przenosi się ostatnio coraz więcej użytkowników, a firmy których grupa docelowa to konsumenci poniżej 30 roku życia z pewnością powinny na nim zagościć.
 
W Internecie przez cały czas trwa walka na komunikatory – rozwój, dodawanie funkcji, gadżetów, bajerów typu booty - co chyba zaczyna odczuwać Skype, komunikator bez którego 5 lat temu nikt nie wyobrażał sobie połączeń video. Teraz to zaczyna być domeną Messengera czy  WatsApp, a próby od Googla z nowymi rozwiązaniami typu Allo czy Duo wydają się nietrafione. Kto przespał 2016 rok ten wypadnie z rynku.
 
Rok 2016 według mnie to rok video – tyle nowej treści, jaka się pojawiła oraz miejsc, gdzie ta treść jest udostępniana pokazuje, że ten format musi zacząć uwzględniać każdy, nawet najmniejszy przedsiębiorca.
 
Co będzie hitem Internetu w 2017 roku?
 
Tyle się dzieje w Internecie, że trudno wyrokować, ale sądzę, że będzie to rok Virtual Reality – to w tym kierunku pójdzie interaktywność .
 
Co do E-handlu, sądzę że rok 2017 to już czas na w pełni polską odnogę Amazona – jego otwarcie na pewno zatrzęsie rynkiem eCommerce. Amazaon nie powtórzy pewnie błędów eBay.

  
Dariusz Goclik
DigitalMarketing & E-Commerce Manager w agencji TiO Interactive

 

Podziel się z innymi

Wasze komentarze

Pozostalo znaków:
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze. Zaloguj się
Dodaj komentarz

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

Pozostałe aktualności

Miasto uruchomi program przeciwdziałania otyłości wśród dzieci

RZESZÓW. Programem profilaktyki i wczesnego wykrywania nadwagi i otyłości objęci zostaną  uczniowie III klas rzeszowskich szkół podstawowych....

Dodano: Dzisiaj | Komentarze: 0

Start sezonu rowerowego w Rzeszowie. W sobotę rajd ulicami miasta

RZESZÓW. W najbliższą sobotę, 27 kwietnia w Rzeszowie oficjalnie rozpocznie się sezon rowerowy. W tym dniu zainaugurowana zostanie również ogólnopolska kampania Rowerowy Maj 2024....

Dodano: Dzisiaj | Komentarze: 0

Rusza sezon fontanny multimedialnej. Będą dwie nowości [HARMONOGRAM]

RZESZÓW. Po jesienno-zimowej przerwie wracają pokazy jednej z ciekawszych atrakcji Rzeszowa, czyli fontanny multimedialnej przy al. Lubomirskich. Pokaz inauguracyjny odbędzie się 4 maja o godz....

Dodano: Wczoraj | Komentarze: 0

Zmiany w rozkładach jazdy czterech linii MPK

RZESZÓW. Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie, od 1 maja zmianie ulegną rozkłady każdy czterech linii autobusowych: 6, 44, 47 i 57....

Dodano: Wczoraj | Komentarze: 0

41-latek spowodował kolizję i odjechał. Miał ponad 2 promile i zakaz prowadzenia pojazdów

RZESZÓW. Rzeszowscy policjanci zatrzymali mieszkańca Rzeszowa, który wsiadł za kierownicę mając ponad 2 promile alkoholu i dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. 41-latkek spowodow...

Dodano: 24.04.2024 | Komentarze: 0

Fotorelacje z Rzeszowa

Zobacz inne fotorelacje
Reklama

Wasze opinie

Zderzenie trzech pojazdów w Tyczynie. Osiem osób rannychDawid Petrus: Proszę osoby poszkodowane...
W Rzeszowie otwarto nowe miejsce dla seniorówAdam zRzeszowa: Adam Polanski Ty tak...
Port lotniczy Rzeszów-Jasionka otrzymał imię "Rodziny Ulmów"Adam Polanski: Konrad Fiołek alkoholik...
Port lotniczy Rzeszów-Jasionka otrzymał imię "Rodziny Ulmów"Adam Polanski: Konrad Fiołek alkoholik...
Port lotniczy Rzeszów-Jasionka otrzymał imię "Rodziny Ulmów"Adam Polanski: Konrad Fiołek alkoholik...
Black Sabbath "The End of The End"tramwaj: Warto zobaczyć - świetny...
Reklama
Reklama
Partnerzy: