Dodano: 12.01.2024 r.
RZESZÓW. Budowa Wisłokostrady, czyli drogi która połączy al. Rejtana z ul. gen. Maczka, to jedna z największych inwestycji drogowych ostatnich lat w stolicy Podkarpacia. Jej częścią będzie wiadukt nad torami kolejowymi, nowy most Załęski oraz przeprawa nad rzeką Młynówką. Nowa trasa połączy południe Rzeszowa z północą, odciąży z ruch centrum miasta i drogę krajową nr 94 w granicach Rzeszowa. Koszt inwestycji to blisko 170 mln zł. W tegorocznym budżecie miasta zarezerwowano na nią 65 mln zł. Zobaczcie zdjęcia z realizacji inwestycji.
Teren budowy został przekazany wykonawcy na początku września 2023 r. Kilkanaście dni później odbyło się symboliczne wbicie łopaty pod budowę drogi, która połączy al. Rejtana z ul. gen. Maczka. - To jest bardzo ważny dzień dla naszego miasta. To jest dzień, na który czekaliśmy kilkadziesiąt lat – mówił podczas uroczystości Prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.
Wykonawca zaczął realizację inwestycji od przeprowadzenia niezbędnej inwentaryzacji i wytyczeń geodezyjnych. - Do chwili obecnej wykonawca zrealizował prace związane m.in. z wyburzeniami budynków, odhumusowaniem terenu . Dodatkowo wykonano wzmocnienie podłoża pod nasypy – informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.
Co dzieje się obecnie na budowie Wisłokostrady? - Trwają prace archeologiczne oraz przebudowa sieci infrastruktury podziemnej kolidującej z inwestycją. Rozpoczął się pierwszy etap robót ziemnych obejmujący wykonanie wykopów i nasypów. W najbliższym czasie przygotowywane będą platformy robocze pod palownice. Równocześnie na bieżąco kontynuowane są dostawy materiałów na zaplecze budowy. – wylicza Artur Gernand.
Budowa Wisłokostrady to jedna z kluczowych inwestycji drogowych, przewidzianych do realizacji na najbliższe lata. W ramach zadania wybudowane zostaną drogi o łącznej długości ponad 2 kilometrów. Powstaną również obustronne chodniki i ścieżki rowerowe o długości ok. 3,3 km. Ważną częścią tej inwestycji jest budowa nowych obiektów inżynierskich: mostu na rzece Młynówka o długości ok 18,8 m, mostu na Wisłoku o długości prawie 271 m , ronda w rejonie ulicy Ciepłowniczej oraz dwujezdniowej estakady nad linią kolejową Kraków-Medyka (jezdnia lewa o długości ok 374 m, jezdnia prawa o długości ok 271 m).
Ponadto powstanie 6 zatok autobusowych, 13 przejść dla pieszych, oświetlenie drogi, oraz cała infrastruktura podziemna.
Inwestycję za ponad 169 mln zł realizuje konsorcjum firm - ANTEX II Sp. z o.o. i Wysowa Mosty Sp. z o.o. Wisłokostrada ma być gotowa wiosną 2026 roku. Trasa zostanie objęta 7-letnią gwarancją.
Nowa droga stanowi strategiczną dla układu drogowego miasta inwestycję. Ułatwi ona dojazd z południowej części Rzeszowa do drogi ekspresowej S19. Trasa odciąży również z ruchu samochodowego m.in. rondo Pobitno i ścisłe centrum miasta – al. Piłsudskiego.
Pieniądze na budowę Wisłokostrady pochodzą z budżetu miasta Rzeszowa oraz ze środków, które miasto zdobyło z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych - 65 mln zł i z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – 30 mln zł.
Poniżej, kilka zdjęć z budowy Wisłokostrady - fot. ViC / RESinet.pl . Więcej znajdziecie w serwisie
FOTO.resinet.pl
fot. ViC / RESinet.pl
fot. ViC / RESinet.pl
fot. ViC / RESinet.pl
fot. ViC / RESinet.pl
fot. ViC / RESinet.pl
fot. ViC / RESinet.pl