Dodano: 27.02.2017 r.
RZESZÓW. 7 lat przygotowań do rozpoczęcia inwestycji zakładającej sprowadzenie w granice naszego miasta kolejki nadziemnej. Wreszcie się uda?
Będzie zmiana przepisów, a co za tym idzie będzie łatwiej ubiegać się o dofinansowanie na cel realizacji potężnej inwestycji, wycenianej na blisko 250 mln zł. Za te pieniądze miałaby powstać kolejka nadziemna oraz infrastruktura.
Jeżeli przepisy faktycznie zostaną zmodyfikowane, Rzeszów ma szansę być pierwszym miastem w Polsce z tak innowacyjnym środkiem transportu, jakim będzie kolejka nadziemna. Zgromadzeni na czwartkowej konferencji wspomnieli, że już w 2014 roku miasto uzyskało projekty kolejek możliwych do zrealizowania dla Rzeszowa. Oglądano wizualizacje przedsiębiorstw kanadyjskiego, szwajcarskiego czy francuskiego.
Największą zaletą kolejki będzie jej szybkość i sprawność jazdy. Temat jest nowy na skalę polską, ale podobne maszyny już od wielu dekad przewożą pasażerów np. Ameryki Północnej. To środek transportu bezkolizyjny i punktualny, który stanowiłby serce transportu zintegrowane z autobusami. Trasa pokonywana przez kolejkę to 7 lub 14 km, w zależności od wybranej ostatecznie koncepcji. Początek kursu to dworzec PKP, później al. Rejtana, Powstańców Warszawy, Batalionów Chłopskich, Witosa, Krakowskiej i ponownie dworzec.