Podczas importu z Chin do Polski, w praktyce importerzy niemal zawsze napotykają pewne komplikacje lub pytania. Jednym z nich są zatory w portach Chin. Mogą one powodować straty, utratę klientów oraz zakłócenia w procesach biznesowych. Jednak znając przyczyny powstawania zatorów i odpowiednio się przygotowując, można znacznie zmniejszyć ryzyko. Przeczytaj przydatny materiał od ekspertów M3Сargo – z nami import z Chin jest zawsze prosty i opłacalny!
Dlaczego powstają zatory w portach
Istnieje wiele powodów tworzenia się kolejek w portach Chin. Najważniejsze z nich warto uwzględnić już na etapie planowania dostaw:
- Sezonowe przeciążenie. W okresach świątecznych, takich jak Chiński Nowy Rok czy przed „czarnym piątkiem”, wolumen wysyłek gwałtownie rośnie. Porty nie nadążają z obsługą takiego ruchu, co prowadzi do opóźnień w załadunku i wysyłce.
- Niewystarczająca przepustowość portów. Pomimo ogromnej skali chińskiej logistyki, infrastruktura portowa nie zawsze odpowiada bieżącym wolumenom handlu międzynarodowego. W rezultacie powstaje nagromadzenie statków oczekujących na miejsce przy nabrzeżu.
- Zakłócenia w harmonogramie żeglugi. Niespodziewane warunki pogodowe, ostrzeżenia sztormowe lub opóźnienia w poprzednich punktach mogą powodować zmiany w rozkładzie. To prowadzi do nagromadzenia kontenerów i dodatkowego obciążenia logistyki.
- Powolna praca służb celnych lub brak dostępnych kontenerów również mogą być krytycznymi czynnikami. Jeśli brakuje wolnych kontenerów do załadunku lub odprawa towaru zajmuje więcej czasu — partia „utkwi” w porcie.
Jak maksymalnie przygotować się na możliwe opóźnienia
Aby zmniejszyć ryzyko i zminimalizować straty, importerom ważne jest wdrażanie działań prewencyjnych. Wśród nich:
- Planowanie z wyprzedzeniem. Zalecamy rozpoczęcie planowania logistyki co najmniej 2–4 tygodnie przed datą wysyłki. Takie podejście pozwala uwzględnić nieprzewidziane czynniki i uniknąć pośpiechu, który często prowadzi do błędów.
- Uwzględnienie sezonowości. Nie zamawiaj hurtowych partii z Chin w okresach szczytowego obciążenia — listopad, luty, marzec. To właśnie w tych miesiącach obserwuje się największe opóźnienia spowodowane sezonami świątecznymi. Jeśli uniknięcie sezonu nie jest możliwe — logistykę należy zaplanować szczególnie starannie.
- Plan awaryjny. Zawsze warto mieć alternatywne trasy. Jeśli droga morska jest przeciążona — można rozważyć dostawę koleją. Skuteczne może być także transportowanie towaru w sposób kombinowany — morski + kolejowy.
- Współpraca z profesjonalnym partnerem logistycznym. Niezawodna firma logistyczna lub specjalista z doświadczeniem w pracy z Chinami to klucz do terminowej dostawy. Taki partner opracowuje najlepszą trasę, monitoruje sytuację w czasie rzeczywistym, szybko reaguje na zmiany i proponuje optymalne rozwiązania. Jest to szczególnie ważne w krytycznych okresach, gdy sytuacja zmienia się z dnia na dzień.
Wnioski
Import z Chin do Polski wymaga nie tylko korzystnego kontraktu z dostawcą, ale także głębokiego zrozumienia logistyki. Zator w porcie może zniweczyć wszystkie ustalenia. Jednak dzięki odpowiedniemu planowaniu, analizie sezonowości oraz wsparciu profesjonalistów nawet najtrudniejsze sytuacje można kontrolować. Dlatego skontaktuj się z M3Cargo, aby mieć pewność terminowej dostawy Twojego ładunku!
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz