PODKARPACIE. Kolejny krok w kierunku budowy obwodnicy Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę inwestycji.
W przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Jasła startowało 10 podmiotów. Wartość złożonych ofert wahała się między 324 a 482 mln zł. Najkorzystniejszą złożyła firma Intercor (324 mln zł) i to ona zajmie się realizacją inwestycji.
Przy wyborze oferty pod uwagę brano 3 kryteria: cena (60 proc.), przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacji zasilających i konstrukcji wsporczych (20 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc).
- Jeżeli od dokonanego wyboru nie wpłynie odwołanie, przetarg zostanie skierowany do standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po zakończeniu czynności kontrolnych, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą – informuje GDDKiA.
Obwodnica Jasła będzie miała ponad 9 km długości, w tym ok. 6 km w nowym śladzie. Początkowy, ok. 3-kilometrowy odcinek poprowadzony będzie po istniejącym śladzie DK73. Zostanie on rozbudowany do parametrów drogi klasy GP o nośności 11,5 t/oś z dodatkowym pasem wielofunkcyjnym o szerokości 3,5 m.
Obwodnica będzie krzyżowała się z drogami powiatowymi i gminnymi poprzez skrzyżowania zwykłe i skanalizowane. Zaprojektowano także miejsce do kontroli i ważenia pojazdów. Rozbudowany odcinek DK73 zakończony zostanie rondem turbinowym, a trasa obwodnicy w dalszej części (ok. 6 km) będzie przebiegała już po nowym śladzie, po zachodniej stronie Jasła.
Obwodnica przetnie rzekę Wisłokę, a następnie zostanie poprowadzona przez tereny rolnicze i niezabudowane, po zachodniej stronie osiedla Kaczorowy. Na skrzyżowaniu z drogą powiatową relacji Jasło – Błażkowa – Jodłowa wybudowane zostanie rondo turbinowe. Koniec obwodnicy zlokalizowany będzie na DK28 za Jasłem (zachodnia część miasta) w kierunku Nowego Sącza, gdzie także planowane jest rondo turbinowe.
W ramach zadania wybudowanych zostanie 41 obiektów inżynierskich, w tym m.in. trzy mosty, jeden wiadukt oraz 18 przepustów pełniących jednocześnie funkcje przejść dla zwierząt. Dodatkowo powstanie infrastruktura niezbędna do prawidłowego funkcjonowania drogi i terenów przyległych.
Wykonawca będzie miał 51 miesięcy od daty podpisania umowy na przygotowanie dokumentacji projektowej i zrealizowanie robót budowlanych. Obwodnica ma być gotowa w II połowie 2029 roku.
"Obwodnica Jasła to jedno z zadań, które zmieni przebieg i wygląd DK73 aż do Pilzna. Kolejne, to obwodnice Brzostku i Kołaczyc oraz Pilzna (obecnie na etapie przetargu). Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem, inwestycje te spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 km wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73" - czytamy w komunikacie GDDKiA.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz