RZESZÓW. Kolejny ważny etap budowy ponad 2-kilometrowego tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica został zakończony. Wykonawca inwestycji zamontował ostatni betonowy segment wewnętrznej obudowy tunelu.
Do budowy betonowej obudowy pierwszej nawy wykorzystano nieco ponad 11 tysięcy segmentów betonowych, tzw. tubingów, z których powstały pierścienie (ringi) tunelu. Produkcja elementów odbywała się w specjalnie przygotowanej hali prefabrykacji w Lutoryżu. Stamtąd tubingi transportowano do maszyny TBM i montowano na bieżąco w trakcie drążenia.
Zakończenie obudowy lewej nawy nastąpiło po jej historycznym wydrążeniu tunelu. 10 grudnia br. maszyna TBM „Karpatka” przebiła się do portalu północnego, kończąc drążenie pierwszej nawy o długości ponad 2200 metrów. Był to jeden z najważniejszych momentów realizacji inwestycji oraz pierwszy tego typu projekt tunelowy w regionie realizowany przy użyciu maszyny TBM.
Długość tunelu w Babicy wyniesie 2 255 metrów. Będzie składał się on z dwóch jednokierunkowych naw, połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz przejazdem awaryjnym. Każda nawa będzie posiadała dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Obiekt jest najważniejszym i najbardziej zaawansowanym technologicznie elementem realizowanego 10,3-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19, będącego częścią międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.
Po zakończeniu drążenia kolejnym etapem będzie obrót maszyny TBM „Karpatka”, umożliwiający rozpoczęcie drążenia drugiej nawy. Termin startu tych prac zależeć będzie od wyników przeglądu technicznego maszyny, zakresu niezbędnych napraw oraz zaplanowanych modyfikacji usprawniających jej pracę. Obrót TBM „Karpatka” zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem systemu airmover na portalu północnym.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz