Rzeszów - Wtorek, 23.09.2025
Reklama

Zamknięto Podziemną Trasę Turystyczną. Po otwarciu stanie się drugim „Hydropolis”?

Dodano: 07.01.2020 r.

fot. RESinet.pl
fot. RESinet.pl
RZESZÓW. 7 stycznia zamknięto dla zwiedzających Podziemną Trasę Turystyczną. Przebudową obiektu zajmie się konsorcjum firm, zaś cała inwestycja kosztować będzie prawie 22 mln zł. O „szczegółach” koncepcji rozmawiano w ratuszu.

Zlokalizowana pod płytą Rynku w Rzeszowie Podziemna Trasa Turystyczna jest położona na trzech kondygnacjach. Składa się z 40 komnat i 25 piwnic, połączonych 15 korytarzami o łącznej długości prawie 500 m. Obecnie trasa nie posiada żadnego wyposażenia multimedialnego i taki stan rzeczy ma się zmienić już pod koniec listopada, bo właśnie wtedy ma się zakończyć rozbudowa atrakcji. Oficjalnie Podziemna Trasa Turystyczna będzie zamknięta od 7 stycznia.



Konsorcjum firm podpisało z Urzędem Miasta umowę na realizację projektu „Rzeszowskie Piwnice – interaktywna instytucja kultury”. Podziemny obiekt zostanie zmodernizowany i wyposażony w sprzęt, który pozwoli widzom na wirtualną podróż w czasie. Wartość inwestycji to blisko 22 mln zł, z czego prawie 13 mln zł pochodzi z unijnego dofinansowania, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

„W najbliższym czasie dużo się będzie działo. Najpierw zostanie opracowana szczegółowa dokumentacja wykonawcza” – informował Paweł Potyrański, dyrektor miejskiego wydziału pozyskiwania funduszy.

Przyszłe zmiany

Na konferencji prasowej w ratuszu obecni byli przedstawiciele wszystkich firm wchodzących w skład konsorcjum, mowa o Asseco Data Systems (lider), Art FM i New Amsterdam. Szczegółowych planów nie zdradzono, poznaliśmy jednak główną koncepcje i plany względem przyszłych prac.

„My, jako lider projektu, koordynujemy całość zadania. Zajmujemy się drugim etapem, związanym z modernizacją, częścią prac budowlanych i przygotowaniem całej infrastruktury teleinformatycznej wewnątrz obiektu” – wyjaśniał Paweł Sokołowski, dyrektor ds. rozwoju w obszarze smart city w Asseco Data Systems.



Asseco będzie odpowiedzialne, m.in. za realizację systemów elektrycznych, teletechnicznych i nagłośnienia. Stworzy również sieć IT niezbędną do funkcjonowania wystawy oraz dostarczy potrzebne urządzenia techniczne, sprzęt i wyposażenie multimedialne. Pozostali członkowie konsorcjum będą odpowiedzialni za przygotowanie projektu aranżacji, treści multimedialnych i scenariusza wystawy. W skrócie można powiedzieć, że zajmą się modernizacją „części artystycznej” całej przebudowy.
Reklama
„W samej koncepcji mamy do czynienia z takim cofnięciem się w czasie, z drogą z przeszłości do przyszłości miasta. Drugą warstwą w koncepcji jest gra, zabawa podczas zwiedzania. Jesteśmy na etapie dopracowania scenariuszu poszczególnych prezentacji i filmów związanych z historią miasta” – tłumaczył Mieczysław Bielawski z krakowskiej pracowni Art FM.

Nowa forma zwiedzania

Podczas konferencji prasowej dowiedzieliśmy się, że grupy zwiedzające zmodernizowaną Trasę będą mniejsze niż dotychczas.

„Chcemy zabrać ludzi w taką multisensoryczną podróż poprzez film 3D” – dodaje Mieczysław Bielawski. Wiemy również, że zwiedzanie rozpocznie się od emisji kilkuminutowego filmu.

Nowością mają być także różne scenariusze, o czym poinformował Paweł Sokołowski: „Głównym motywem tego przedsięwzięcia jest wywołanie emocji. To co koledzy wymyślają, te scenariusze, czyli że można przejść przez tą trasę 10 razy i za każdym razem z innym wątkiem”.

Biorąc pod uwagę termin planowanego zakończenia modernizacji, to mieszkańcy Rzeszowa mogą spodziewać się otwarcia Trasy dla zwiedzających na przełomie grudnia i stycznia 2021 roku. Dodajmy również, że będzie to drugi, po Podziemiach Rynku w Krakowie, obiekt tego typu w Polsce, zaś firma odpowiedzialna za „część artystyczną” jest autorem interaktywnej eskpozycji w Centrum Edukacji Ekologicznej „Hydropolis” we Wrocławiu.

 
Rafał Bolanowski (rafal.bolanowski@resinet.pl)
 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Dzień bez samochodu w Rzeszowie. 22 września bezpłatna komunikacja miejska

RZESZÓW. „Dzień bez samochodu” to inicjatywa organizowana na zakończenie Europejskiego Tygodnia Mobilności. W poniedziałek (22.09) komunikacja miejska jest bezpłatna.

Rzeszów

Bezpłatny transport po Cmentarzu Wilkowyja ponownie dostępny

RZESZÓW. W dniach 20 września, 4, 18 i 31 października oraz 2 i 8 listopada 2025 r. mieszkańcy będą mogli ponownie skorzystać z bezpłatnego transportu po terenie Cmentarza Wilkowyja w Rzeszowie.

Rzeszów

„To warto zobaczyć. To warto kupić” - jesienna edycja giełdy minerałów w Rzeszowie

RZESZÓW. Wyjątkowe minerały, skamieniałości z najdalszych zakątków świata, unikatowa biżuteria oraz nietypowa galanteria – m.in. takie skarby będzie można nabyć podczas weekendowej giełdy minerałów w Rzeszowie.

Rzeszów

Przyniesiesz „elektrograty” dostaniesz kwiaty. Weekendowa akcja rzeszowskiego marketu budowlanego

RZESZÓW. Rzeszowski sklep Castorama po raz kolejny organizuje proekologiczną akcję pod hasłem "Kwiaty za elektrograty".

Rzeszów

Na 5 dni zamkną parking i fragment ulicy w centrum Rzeszowa

RZESZÓW. W związku z organizacją festiwalu kulinarnego Karpaty na Widelcu, przesz pięć dni jeden z parkingów oraz fragment ulicy w centrum Rzeszowa będą zamknięte dla zmotoryzowanych.

Rzeszów

Młodociany „diler” został zatrzymany przez policjanta w cywilu na rzeszowskich bulwarach

RZESZÓW. W dzień wolny od pracy jeden z funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji w Strzyżowie napotkał młodego sprzedawcę narkotyków, na bulwarach w Rzeszowie. Młody przestępca prosił nieznajomego, by upewnił się, że na moście nie...

Rzeszów

Regionalne produkty prosto od producentów. W sobotę Podkarpacki Bazarek w Rzeszowie

RZESZÓW. Około 100 wystawców z Podkarpacia wystawi swoje produkty podczas najbliższego Podkarpackiego Bazarku, który odbędzie się w sobotę, 20 września w Rzeszowie.

Rzeszów

Rzeszowska Plaza obchodzi 20-lecie. Z okazji urodzin przygotowano moc atrakcji

RZESZÓW. 20 września 2025 r. Centrum Handlowe Plaza Rzeszów obchodzi swoje 20. urodziny. Z tej okazji porzygotowano liczne atrakcje dla klientów, w tym wyste[y artystyczne i konkursy.

Reklama