Rzeszów - Wtorek, 25.11.2025
Reklama

IMPREZY I WYDARZENIA W RZESZOWIE

Koncert sylwestrowy
31 Gru

Koncert sylwestrowy

Środa, 31.12.2025
18:00
180 zł

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

VLADIMIR KIRADJIEV – dyrygent

VERENA TRANKER – sopran

MARIELLA HOFBAUER – sopran

HANS-JÖRG GAUGELHOFER – tenor


MACIEJ GOGOŁKIEWICZ – słowo o programie

W programie:

muzyka Johanna Straussa


Trudno wyobrazić sobie lepszą Noc Sylwestrową niż tę z muzyką Johanna Straussa, niekwestionowanego króla operetki. Koncert rozpocznie się figlarną uwerturą do jego ostatniej operetki – Die Göttin der Vernunft (Bogini rozumu). Nie zabraknie wielu żywiołowych arii i tercetów, które niekiedy przeplatać się będą z nutą nostalgii, jak w pięknej Grüß Dich Gott, du liebes Nesterl (Niech Bóg cię błogosławi, drogie gniazdo). Wzruszającym liryzmem zachwyci tercet Wo die wilde Rose erblüht (Gdzie kwitnie dzika róża). Miłośników tanecznych rytmów porwą galopy, polki i walce, wśród nich słynny Donauweibchen Walzer – często wykonywany podczas noworocznych koncertów w Wiedniu. Zabawny akcent wprowadzi kuplet o truflach, wychwalający te wyborne smakołyki. Doskonałym zakończeniem wieczoru będzie czardasz z solową partią skrzypiec, w którym melancholijne fragmenty pięknie kontrastują z żywiołowymi rytmami charakterystycznymi dla tego tańca.

Vladimir Kiradjiev

Urodzony w Bułgarii Vladimir Kiradijev od 1989 r. mieszka w Wiedniu. Ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę, dyrygenturę chóralną oraz komponowanie na Akademii Muzycznej w Sofii. Poza tym studiował w Weimarze (1983) u Kurta Masura, w Sienie (1985) u Franco Ferrary oraz w Warnie (1987) u Karla Österreichera. W 1988 r. został zaproszony przez prof. Österreichera do kontynuowania studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. W 1995 r. asystował Rafaelowi Frühbeck de Burgos podczas wystawienia „Borysa Godunowa”, a w 1996 r. Jiříemu Koutowi podczas wystawienia „Eugeniusza Oniegina” w Deutsche Oper Berlin.

W latach 1991-1992 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Wiener Residenzorchester, zaś w 1994 r. dyrygował kompozycjami Alfreda Schnittkego podczas festiwalu w Lucernie. W latach 1995-1996 współpracował z dyrygentem Götzem Friedrichem oraz śpiewakami René Kollo i Mattim Salminenem w Deutsche Oper Berlin. Dyrygował tam również jednoaktową operą „Małżeństwo” Musorgskiego. Od 1996 r. jest regularnym gościem festiwalu w łotewskiej Siguldzie, gdzie współpracował z takimi gwiazdami jak np. Anna Netrebko, Elīna Garanča, Maija Kovaļevska, Nadja Krastevna czy Marcelo Alvarez. Regularnie współpracuje z wielkimi dyrygentami operowymi, w tym m.in. z Jurijem Aleksandrowem, Michałem Znanieckim czy Peterem Sellersem.

Do orkiestr, z którymi Vladimir Kiradijev dyrygował należą m.in.: BBC Scottish Symphony, Litewska Państwowa Orkiestra Symfoniczna, Łotewska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Symfoniczna z Sofii, I pomeriggi musicali, Budapeszteńska Orkiestra Festiwalowa, orkiestry symfoniczne z Gdańska, Lublina, Wrocławia, Łodzi, Białegostoku, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Orkiestra Symfoniczna z Berlina, Klangforum Wien, Słowacka Orkiestra Kameralna z Żyliny, Orkiestra Symfoniczna UNAL z Monterrey, Kolumbijska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Symfoniczna z Shenzhen (Chiny), Filharmonicy z Sendai (Japonia), a także Filharmonicy z Bucheon i Wonju (Korea Południowa). Do najbardziej znanych solistów, z którymi dane mu było pracować należą m.in. Rafał Blechacz, Krzysztof Jabłoński, Ludmil Angelov, Sharon Kam oraz Andrej Korsakov Gościnnie występował w regularnie organizowanych spektaklach i próbach w takich operach jak: Opera Narodowa w Rydze, Opera Narodowa w Sofii, Komische Oper Berlin, Metropol Theater Berlin, Deutsche Oper Berlin, Graz Opera, Volkstheater Rostock, Kazański Teatr Opery i Baletu.

Oprócz festiwalu w Lucernie oraz Festiwalu Operowego w Siguldzie Kiradijev występował na festiwalach Warszawska Jesień, Vienna Festival, Musica Electronica Nova we Wrocławiu. W latach 1994-2011 był dyrektorem muzycznym odbywającego się w Niemczech Röttingen Festival. Od sezonu 2008/2009 do 2013 r. piastował funkcję szefa artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, a z początkiem sezonu 2014/2015 objął stanowisko głównego dyrygenta gościnnego szczecińskiej Opery na Zamku.

Kiradjiev nagrywał płyty CD z muzyką współczesnych kompozytorów austriackich, a także z walcami Straussa i muzyką operową Pucciniego. W 2015 r. razem z pianistą Ludmilem Angelovem ze stowarzyszeniem orkiestry symfonicznej BBC Scottish Symphony dokonał pierwszego nagrania na płycie CD ponownie odkrytego koncertu fortepianowego h-moll, op. 3 M. Moszkowskiego. W 2015 r. otrzymał nagrodę „Kryształowej liry” dla najlepszego dyrygenta za częstą współpracę z wieloma orkiestrami i operami z rodzinnej Bułgarii.

Vladimir Kiradjiev wykłada dyrygenturę operową oraz grę z nut w Instytucie Dyrygentury wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Przez kilka lat był opiekunem prac dyplomowych licznych studentów dyrygentury, ponadto przez wiele lat dyrygował koncertami z serii „Licht ins Dunkel” wspólnie z młodymi utalentowanymi dyrygentami w ramach Międzynarodowej Akademii Letniej Praga-Wiedeń-Budapeszt. Vladimir Kiradjiev prowadzi kursy w Austrii, Polsce, Bułgarii i Meksyku.

Verena Tranker

Austriacka sopranistka Verena Tranker jest ceniona przez prasę za błyskotliwe koloratury, wirtuozyjnie utrafione najwyższe tony, filuterną ekspresję i imponującą prezencję sceniczną, dzięki której porywa i urzeka publiczność. Choć wciąż jest dopiero na początku swojej kariery to już występowała w największych operach i salach koncertowych, takich jak: Theater an der Wien czy Musikverein Wien, jak również na międzynarodowych festiwalach, w tym na Tiroler Festspiele Erl, podczas Karynckiego Lata, Warneńskiego Lata, na odbywającym się w Tunezji Festival of Symphonic Music El Jem oraz podczas Lehár Festival w Bad Ischl. Szczególnym wydarzeniem dla tej młodej sopranistki był jej debiut podczas festiwalu Tiroler Festspiele Erl u boku Jonasa Kaufmanna.

W nadchodzącym sezonie ponownie wystąpi z Kaufmannem podczas festiwalu Tiroler Festspiele Erl w produkcji, która będzie transmitowana w ogólnokrajowej telewizji. Jej ostatnie angaży obejmują główną rolę Fantaski w „Indigo i 40 rozbójników”, operetce wystawionej w 2025 r. w Wiedniu podczas dni Johanna Straussa, a także występ w Musitheater an der Wien w dynamicznej produkcji, na którą złożyły się najsłynniejsze arie z oper Mozarta, a Verena Tranker wystąpiła jako Blonda, Królowa Nocy oraz jako Adela z „Zemsty nietoperza”.

Artystka została kilkakrotnie nagrodzona na międzynarodowym konkursie MUT odbywającym się we współpracy z Gärtnerplatztheater München. Jest laureatką nagrody Musica Juventutis przyznawanej przez Wiener Konzerthaus, gdzie w sezonie 2025/26 wystąpi jako główna artystka, a ostatnio została mianowana Ambasadorem muzyki na rok 2025. Wykształcenie muzyczne pobierała na wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych, w londyńskim Royal College of Music oraz na uczelni Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien. Ponadto brała udział w licznych klasach mistrzowskich, w tym w prowadzonych przez Chiarę Cattani oraz Wasilija Barchatowa w MusikTheater an der Wien, jak również w klasach mistrzowskich prowadzonych przez takie sławy śpiewu jak: Richard Stokes, Susan Manoff, Roger Vignoles, Anne Le Bozec, Valérie Guillorit czy KS Giacomo Aravalli.

Mariella Hofbauer

Urodziła się w Dolnej Austrii, jest obecnie w trakcie studiów licencjackich na kierunku śpiew solowy w klasie prof. Danieli Fally na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. Jej repertuar obejmuje arie operowe, operetkowe, piosenki o Wiedniu (Wienerlieder) oraz klasyczny repertuar teatru muzycznego.

Już jako studentka wystąpiła w wielu prestiżowych salach, teatrach i na prestiżowych festiwalach, w tym m.in. w teatrze Musikverein Graz, na festiwalu Herbsttage Festival Blindenmarkt, w teatrze Stadttheater Berndorf, w teatrze Schlosstheater Schönbrunn, w teatrze Stadttheater Mödling, w teatrze Schloss Hof, w operze Oper im Steinbruch, na festiwalu KLANGfrühling Festival Stadtschlaining, w teatrze Stadttheater Wiener Neustadt, a także podczas festiwali Sommer Festival w Kittsee i Schloss Tabor. Wystąpiła ponadto z recitalami w Niemczech, Anglii, Bułgarii, w Wiedniu i jego okolicach, a także w Liszthaus w Raiding, w opactwie Göttweig, w Eisenstadt i Kittsee.

Na chwilę obecną do jej najważniejszych partii należą Papagena w „Czarodziejskim flecie”, Juliszka w „Błękitnej masce”, Małgosia w „Jasiu i Małgosi”, Klara w „Gospodzie pod białym koniem” oraz Ida w „Zemście nietoperza”.

W sierpniu 2025 r. rozpoczęła swój dwuletni angaż jako solistka w teatrze w Baden. Aktualnie występuje tam w „Dźwiękach muzyki”, „Pani Luna”, „Songs for a New World” oraz w „Matyldzie”.

Hans-Jörg Gaugelhofer

Urodził się w Villach (Karyntia), a po zdobyciu wykształcenia muzycznego w Wiedeńskim Chórze Chłopięcym, ukończył studia w klasie fortepianu na Uniwersytecie im. Brucknera w Linzu i rozpoczął naukę śpiewu u prof. Gerharda Kahry’ego w Wiedniu.

Jest członkiem zespołu operetkowego Ensemble Oper@Tee, z którym wystąpił na wielu festiwalach i w licznych salach koncertowych w Austrii, Szwajcarii, w tym m.in. w Teatrze Miejskim w Wiedniu-Neustadt, na festiwalu operetkowym w Marchfeldt oraz festiwalu Weinviertel Wagner Festival. Jego repertuar sceniczny obejmuje partie m.in. Alfreda („Zemsta nietoperza”), Hrabiego („Wiedeńska krew”), Adama („Ptasznik z Tyrolu”), Symona („Student żebrak”) oraz Rossillona („Wesoła wdówka”).

Do najważniejszych wydarzeń sezonu 2023/2024 należą koncerty z orkiestrą Barucco Vokal w Madrycie w Auditorio Nacional de Musica („Pasja według św. Jana” Bacha), występ na Międzynarodowych Dniach Baroku w Opactwie Benedyktynów w Melku (arie Haendela/Purcella), występ podczas Tygodnia Bachowskiego w Wiedniu oraz występ w rumuńskiej Kluż-Napoce (Ewangelista w „Pasji według św. Jana” Bacha). W czerwcu 2024 r. zadebiutował w Sali Mozartowskiej Wiener Konzerthaus „Mszą” Franza Schuberta w tonacji es-dur ze stowarzyszeniem chóru Vienna Bach Soloists.

W trwającym sezonie 2024/2025 zaśpiewał kantaty Bacha, m.in. „Oratorium na Boże Narodzenie”, w różnych salach koncertowych, w tym podczas dwóch występów w Transylwanii. Artysta współpracuje z Orchestra 1756 podczas wykonań dzieł sakralnych czeskich kompozytorów okresu baroku, takich jak Jan Zach, Frantisek Brixi, Jan Zelenka czy Jakub Ryba w wiedeńskim kościele pod wezwaniem św. Karola.

Ze stowarzyszeniem karynckiej orkiestry barokowej zadebiutował w Filharmonii Słoweńskiej w Lublanie, wykonując kantaty Bacha i Telemanna, a koncert był transmitowany na żywo przez telewizję RTV SLO.

W styczniu 2025 r. zaśpiewał partię Pastore/Spirito w „Owidiuszu” Monteverdiego podczas Tygodnia Mozartowskiego odbywającego się w Salzburgu (Festspielhaus, Haus für Mozart), gdzie wystąpił z zespołem L’Arpeggiata pod batutą Christiny Pluhar.

Do najważniejszych wydarzeń ostatniego Wielkiego Tygodnia należą trzy wykonania „Stabat Mater” Dworzaka w ramach festiwalu musica casra Linz, festiwalu w Bad Schallerbach oraz w wiedeńskiej Katedrze pod wezwaniem św. Szczepana, a także wykonanie oratorium Haydna „Ostatnich siedem słów” w wiedeńskiej Hofburgkapelle.

W nadchodzącym sezonie artysta zadebiutuje w Sali Złotej Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego, wykonując „Mszę” Szuberta w tonacji es-dur.

Maciej Gogołkiewicz

Mówi o sobie, że na scenie „nie gra, nie śpiewa i nie tańczy”. Konferansjer i lektor z ponad 20 letnim doświadczeniem dziennikarza radiowego, telewizyjnego i prasowego. Autor podcastów Musicalowe.info i Operetkowe.info poświęconych tym niesamowitym, scenicznym gatunkom. Głos reklam radiowych i filmów dokumentalnych.

Konferansjersko współpracuje z Operą Lubelską, Krakowskim Teatrem Variete oraz Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie od dwóch lat jest gospodarzem – cieszącego się ogromnym zainteresowaniem – Wielkiego Turnieju Tenorów. Od sześciu lat związany z projektem „Orkiestra Księżniczek” oraz Agencją Operafixe popularyzująca muzykę operową.

Gogołkiewicz miał okazję współpracować z takimi artystami jak Anastazja Simińska, Agnieszka Przekupień, Jakub Wocial, a także z zespołami Teatru Muzycznego w Lublinie, Teatru Rampa, Śródmiejskiego Teatru Muzycznego w Warszawie, Nowej Sceny w Bydgoszczy czy Łódzkiej Orkiestry Filmowej.

Pozostałe wydarzenia w: Filharmonia Podkarpacka

Pozostałe wydarzenia z kategorii: Koncert

10 Tenorów

27 Lis

Godzina

19:00

Bilety

180 PLN

Muzyka Zespołu Rammstein Symfonicznie

27 Lis

Miejsce

ZEN.COM EXPO Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego

Godzina

19:30

Bilety

139 PLN

Fisz Emade Tworzywo

29 Lis

Miejsce

Pod Palmą

Godzina

18:00

Bilety

107 PLN

Wojtek Szumański

29 Lis

Godzina

19:00

Bilety

69 / 79 zł

SBB

30 Lis

Miejsce

Pod Palmą

Godzina

18:00

Bilety

118 PLN

Reklama