Dodano: 28.09.2018 r.
MIELEC. Pod umową o dofinansowanie na rewitalizację linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew Narodowa – Mielec – Dębica” podpisy złożyli m.in. marszałek Władysław Ortyl. Przebudowa ok. 32 km odcinka kosztować będzie prawie 250 mln zł. Pierwszy pociąg pojawi się w 2020 roku.
Projekt rewitalizacji linii kolejowej l-25 na trasie z Padwi Narodowej, przez Mielec do Dębicy ma kosztować prawie 250 mln złotych. Z tego prawie 170 mln złotych to środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Inwestorem jest PKP PLK S.A.
„Czas przejazdu pociągu z Mielca do Dębicy będzie wynosił 30 minut. Realizacja projektu na linii nr 25 Padew – Mielec – Dębica oznaczać będzie sprawniejsze podróże. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h. Modernizacja peronów na 9 stacjach i przystankach : Mielec, Rzochów, Wojsław, Pustków, Rzemień, Przecław, Dąbie, Kochanówka, Pustynia, zapewni wygodniejszą obsługę dla wszystkich podróżnych” – mówił Andrzej Szydło, zastępca dyrektora Regionu Południowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Całkowicie przebudowana zostanie linia kolejowa od Mielca do Dębicy czyli na odcinku prawie 32 km. Na tej trasie przebudowane zostaną perony na wielu stacjach i przystankach. Przebudowa czeka także stację w Mielcu, gdzie powstanie przejście podziemne. Prace remontowe obejmą także 40 przejazdów kolejowych. Z kolei dla trasy pomiędzy Mielcem a Padwią Narodową wykonana zostanie dokumentacja budowlana, czyli tzw. studium wykonalności.
Dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego to 166 mln zł. Kwota ta jest zwiększona o ponad 30 mln, ponieważ wstępnie planowano, że dofinansowanie będzie mniejsze, ale oferty przetargowe zweryfikowały te szacunki. Dlatego zarząd województwa podkarpackiego zwiększył dofinansowanie w ramach RPO.
Postępowanie przetargowe, które wyłoni wykonawcę jest w końcowej fazie i wkrótce będzie możliwe podpisanie kolejnej umowy już na realizację przedsięwzięcia. Pierwsze pociągi mają pojechać pomiędzy Mielcem a Dębicą już w grudniu 2020 roku.
Ostatni pociąg pasażerski przejechał trasą z Mielca do Dębicy w 2009 roku. Ze względu na zły stan infrastruktury ruch na trasie Mielec –Dębica został wstrzymany. Mielczanie, którzy chcieli dojechać koleją bezpośrednio do dużych ośrodków, takich jak: Katowice, Wrocław czy Poznań, musieli na własną rękę dojeżdżać do Dębicy, skąd takie połączenia kolejowe są możliwe.