RZESZÓW. 4 września 2025 r. odbyło się uroczyste otwarcie zmodernizowanego budynku dworca Rzeszów Główny. - To ostatnia część wielkiego projektu przebudowy ścisłego centrum Rzeszowa, inwestycja, która łączy nowoczesną infrastrukturę transportową i drogową z przestrzenią kultury i życia społecznego – informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta miasta. Roboty budowalne trwały blisko 3 lata. Inwestycja kosztowała 48,5 mln zł.
W uroczystości oficjalnego oddania do użytku odnowionego budynku Dworca Głównego w Rzeszowie, oprócz przedstawicieli władz miast, województwa oraz PKP S.A. wziął również udział Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak.
– Wiem, że na ten moment pasażerowie kolei czekali długo. Cieszę się, że dziś następuje ta upragniona chwila. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować władzom samorządowym – Panu Prezydentowi Konradowi Fijołkowi za współpracę. Wiemy, że modernizacja tego budynku jest wkomponowana w szerszą inwestycję, która dotyczyła uporządkowania, przebudowania miejskiego terenu, który otacza dworzec – mówił podczas uroczystości szef resortu infrastruktury.
- To wielka radość i duma, że możemy oddać ten dworzec do dyspozycji mieszkańców. Rzeszów zawsze był miejscem szczególnym na mapie kolejowej Polski. Miejscem łączącym zachód ze wschodem, południe z północą. Obecnie odgrywa on jeszcze ważniejszą rolę ze względu na trudną sytuację międzynarodową, trudną sytuację tuż za granicą. Zmodernizowany dworzec w Rzeszowie tworzy tak naprawdę taką bramę do Podkarpacia – tu łączy się kolej z innymi rodzajami transportu dając komfort tym, dla których jesteśmy – pasażerom – powiedział Alan Beroud, Prezes Zarządu PKP S.A.
- Chciałbym bardzo serdecznie podziękować Panu Ministrowi i Panu Prezesowi PKP S.A. za osobiste uczestnictwo w tak ważnym dla miasta wydarzeniu jakim jest otwarcie przebudowanego głównego dworca kolejowego oraz za to, że Rzeszów jest postrzegany przez polski rząd jako miasto ważne i strategiczne. Jako samorząd staramy się wkładać jak najwięcej pracy i energii w to, by przywrócić renesans kolei – mówił Konrad Fijołek, Prezydent Rzeszowa. - Bardzo cieszymy się z przebudowanego dworca – to będzie prawdziwe centrum miasta. Nie tylko komunikacyjne, ale także kulturalne i społeczne. Wszystkie powierzchnie, jakie będą na tym dworcu, a które nie będą służyć obsłudze ruchu pasażerskiego, jako miasto wynajmiemy. I w tych wynajętych przestrzeniach będzie toczyło się życie kulturalne, społeczne, artystyczne, wystawiennicze. Będzie tu i filia biblioteki, i filia naszej instytucji kultury – Estrady Rzeszowskiej oraz Rzeszowskiego Domu Kultury. Tu będzie tętniło życie – dodał Prezydent Rzeszowa.
Budynek ze 167-letnią historią
Po trwającej ponad 3 lata metamorfozie, 167-letni budynek dworca Rzeszów Główny powrócił do swojego modernistycznego wyglądu i stał się komfortową przestrzenią obsługi podróżnych. Przebudowane wnętrze dworca stało się bardziej przestronne i funkcjonalne. Znajduje się tu przestronny i jasny hol o powierzchni prawie 350 mkw., który pełni jednocześnie funkcję poczekalni.
- Prawdziwą perełką dworca są dwie mozaiki ścienne, zlokalizowane na ścianie wschodniej i zachodniej holu głównego, które zostały poddane całkowitej renowacji pod nadzorem konserwatora zabytków. Dodatkowo prowadzone badania odkrywkowo-badawcze pozwoliły na wyeksponowanie części zabytkowego malowidła zdobiącego ściany holu głównego po przebudowie w latach 60. XX wieku. Ponadto podczas trwających prac remontowych odkryta została mozaika z polichromią, pochodząca z tego samego okresu, znajdująca się w sali dawnej restauracji. Całość tworzy kompozycję abstrakcyjną, w której delikatne malarstwo ścienne przeplata się z fragmentami zaprawy z zatopionymi w niej kamieniami – czytamy w komunikacie Polskich Kolei Państwowych S.A.
W poczekalni znajdują się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz ławki wyposażone w porty USB. Kasy biletowe znajdują się we wschodniej części holu.
Nowością jest bezpośrednie zejście na poziom -1, gdzie znajduje się parking oraz toalety. Utworzone na poziomie -1 przejście łączące infrastrukturę miejską oraz kolejową zostało również wykonane zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi, eksponując najstarsze elementy konstrukcyjne dworca w postaci sklepień kolebkowych oraz kamiennych fundamentów. Na piętrze dworca zlokalizowany jest posterunek Straży Ochrony Kolei oraz biura przeznaczone dla PKP Intercity.
Na wszystkich piętrach znajdują się także lokale na wynajem, w których znajdą się m.in. sklep Żabka, lokal gastronomiczny Jack’s, vape shop, sklep spożywczy ze strefą kawiarnianą "1Minute Smacznego!",
Dworzec jako centrum kultury, ożywienie terenów kolejowych
Po modernizacji rzeszowski dworzec zyskał również funkcję kulturalną. Jego znaczną część zajmują lokale zagospodarowane przez miasto Rzeszów. W budynku powstaje Biblioteka na Dworcu - otwarta przestrzeń z książkami, czytelnią, kawiarnią, miejscem spotkań autorskich, warsztatów i koncertów. Władze miasta podkreślają, że jest to „rozwiązanie unikatowe w skali kraju, łączące podróżowanie z kulturą i edukacją”.
Jak przekazał Artur Gernand z Kancelarii Prezydent Rzeszowa, w przyszłości miasto chciałoby również ożywić puste tereny kolejowe, takie jak zabytkowa hala wachlarzowa, które mogą stać się przestrzenią nowoczesnej kultury, wydarzeń społecznych i artystycznych.
Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami
Dworzec został w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez likwidację barier architektonicznych oraz wprowadzenie szereg usprawnień. W przestrzeniach związanych z obsługą podróżnych pojawiły się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe dworca oraz urządzenia wspomagające współpracę z aparatami słuchowymi przy okienkach kasowych.
Ekologia i bezpieczeństwo
Przebudowa Rzeszowa Głównego to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo – dworzec został wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz inteligentne systemy zarządzania budynkiem, jak również energooszczędne systemy grzewcze i wentylacyjne z odzyskiem ciepła.
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne to duża inwestycja składająca się z trzech elementów. Dwa z nich realizowało miasto Rzeszów. W ramach pierwszego przebudowano plac przed dworcem kolejowym i wybudowano pod nim parking podziemny na ponad 100 miejsc postojowych. Na poziomie „zero” powstała przyjazna przestrzeń z ławkami, fontanną, terenami zielonymi. Wybudowano tam także wielostanowiskowe zadaszone stojaki rowerowe. W pobliżu zamontowane zostały nowoczesne wiaty przystankowe wyposażone w tablice informacyjne, monitoring i biletomaty.
Przy placu zamontowane zostały także pantografy, czyli urządzenia, które ładować będą rzeszowskie autobusy elektryczne obsługujące najpopularniejszą w mieście linię „koło”. Linia, która na swoje tradycyjne miejsce startu i kończenia trasy wróci 1 marca. Tego też dnia zacznie funkcjonować podziemny parking przed dworcem kolejowym.
Drugim elementem inwestycji, za który również odpowiadało miasto, była przebudowa układu drogowego w rejonie dworca. W ramach tego zadania przebudowano ul. Grottgera i plac Kilińskiego na odcinku ok. 340 m, ul. Asnyka na odcinku ok. 60 m, ul. Bardowskiego na odcinku ok. 170 m wraz z przebudową ul. Batorego na odcinku ok. 50 m. Na skrzyżowaniu ulic Asnyka i Grottgera powstało rondo oraz ścieżki rowerowe. Wybudowano nowe i przebudowano istniejące chodniki oraz oświetlenie. Inwestycja objęła także przebudowę pętli autobusowej przy ul. Bardowskiego, która pełni funkcję niewielkiego dworca autobusowego komunikacji lokalnej.
Budowa miejskiej części Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego zakończyła się w marcu 2024 roku.
Po stronie PKP S.A. był trzeci etap inwestycji, tj. modernizacja budynku dworca.
Wystawa plenerowa przez budynkiem dworca
Warto dodać, że przed budynkiem dworca prezentowana jest plenerowa wystawa fotografii dokumentująca proces modernizacji placu dworcowego oraz samego budynku. Ekspozycja prezentuje również archiwalne zdjęcia obiektu.
ZOBACZ PEŁNĄ FOTORELACJĘ Z OTWARCIA ODNOWIONEGO BUYNKU DWORCA PKP
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz