Rzeszów - Środa, 18.06.2025
Reklama

Podczas Kongresu TSLA EXPO - Rzeszów 2019 dyskutowano, jak sprostać wyzwaniom przyszłości

Dodano:

fot. Materiały prasowe
fot. Materiały prasowe
- Nie rozkładamy rąk – przekonywał w czwartek Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury w panelu otwierającym Kongres TSLA EXPO – Rzeszów 2019 w G2A Arenie w Jasionce k. Rzeszowa. -Walczymy o to, by polska branża transportowa miała warunki rozwoju w innych krajach Europy.

Branże motoryzacyjna i transportowa znajdują się w momencie kluczowym: na naszych oczach dokonuje się w nich rewolucja technologiczna. - Nie jesteśmy pewni, co nas czeka – przyznał Christoph Muller, dyrektor Automotive AC Styria Klaster.

Jak sprostać wyzwaniom, jakie niesie z sobą przyszłość? – m.in. o tym dyskutowali uczestnicy panelu. Problem ważny na Podkarpaciu, zwłaszcza w kontekście faktu, który przypomniano na Kongresie – że motoryzacja jest jedną z inteligentnych specjalizacji województwa podkarpackiego.

Najważniejsze wydarzenie branży motoryzacyjnej i transportowej

Witająca zebranych red. Ilona Małek z TVP3 Rzeszów przypomniała, że kongres TSLA jest najważniejszym wydarzeniem w branży motoryzacyjnej i transportowej w naszym regionie. To nie tylko forum wymiany poglądów fachowców z tych branż, ale także przynosi wymierne efekty, jak w ub. roku, kiedy podczas inauguracji kongresu podpisano umowy grantowe na realizację projektu remontu i rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 867 (na odcinkach od Baszni Górnej do Horyńca Zdroju i Horyńca Zdroju do Lubaczowa). Podobnie po stronie ukraińskiej wyremontowane mają być odcinki: Starychi-Szklo oraz Szklo-Novoyavorivsk.

 - Powoli z Podkarpacia jest zdejmowane odium województwa, które jest piękne, ale niewiele ma do zaproponowania – stwierdziła, witając gości kongresu, wojewoda podkarpacka Ewa Leniart. Przekonywała, że Podkarpacie ma ogromny potencjał, także za sprawą mieszkańców, którzy mają świetne pomysły. Podkreśliła, że władze państwowe i samorządowe chcą, żeby ten potencjał, który wynika z położenia Podkarpacia, został wykorzystany.

Również Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zapewnił, że rząd będzie tworzył warunki, by firmy transportowe mogły się rozwijać.

- Chcemy do końca 2025 roku zrealizować w całości program autostradowy, tak aby nasz kraj był objęty siecią blisko 2 tys. km dróg autostradowych – stwierdził Rafał Weber. Dodał, że do 2030 roku rząd chce zrealizować sieć połączeń drogami ekspresowymi (6 tys. km).

Odpowiadając na pytanie prowadzącego panel red. Grzegorza Boratyna z TVP3 Rzeszów, co zrobić, by sprostać wymaganiom współczesności w zakresie ochrony środowiska, Rafał Weber, nawiązując do niedawnego spotkania ministrów transportu UE w Brukseli, podkreślił, że zabrakło na nim konkretów. - Nie wiemy co zrobić, aby ochrona środowiska przy realizacji tak wielu zadań z dziedziny transportu, przy tak wielu środkach transportu, została zachowana – przyznał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Więcej państwa w rozwoju branż

Jakich form wsparcia oczekuje od rządu branża motoryzacyjna i transportowa? Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV EURO SERVICE Polska, stwierdził, że branża transportowa oczekiwałaby większej aktywności państwa  - nie tyle w postaci subsydiów, lecz raczej zastosowania wyrafinowanych instrumentów finansowych, które pozwoliłyby firmom sprostać wymaganiom rynku. Zdaniem Bałakiera, wsparcie państwa jest potrzebne, gdyż ta sfera została oddana bankom komercyjnym, które nie do końca spełniają oczekiwania branży.
Reklama
Ryszard Jania, prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego, zwrócił uwagę na potrzebę zmian na rynku pracy, który jest obecnie rynkiem negatywnym, tzn. takim, na którym panują duże niedobory ilościowe i jakościowe pracowników.  - Instytucje, które na tym rynku działają, powinny zmienić sposób działania – stwierdził Jania. I dodał: - Nie ma systemowych rozwiązań, które by do tego prowadziły. Chodzi o nasycenie rynku pracy związane z większą aktywizacją osób bezrobotnych, biernych zawodowo – stwierdził prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego. Ten proces powinna wspierać edukacja, zarówno formalna, jak i nieformalna.

Michał  Bałakier zwrócił uwagę, że kryzys gospodarczy, który wybuchł w 2008 roku, miał negatywny wpływ na sposób zachowania się przedsiębiorców na rynku polskim. - Po raz pierwszy w skali masowej objawiło się, że zainwestowany kapitał można błyskawicznie stracić. Tamten kryzys bardzo skrócił perspektywę myślenia firm funkcjonujących na rynku – przekonywał dyrektor generalny DKV EURO Service Polska. Dodał, że tylko długa perspektywa daje szansę na „przeżycie” i funkcjonowanie w przyszłości. - Państwo ma instrumenty, by tę perspektywę wydłużyć – podkreślił Bałakier.

Zdaniem Rafała Webera,  instytucją wspierającą powinien być tu Bank Gospodarstwa Krajowego.

Nie zawsze wysoka jakość wystarczy

Zdaniem sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, czynnikiem, który ułatwi firmom utrzymanie się na obecnym trudnym rynku, jest jakość usług. Podmiot świadczący usługi wysokiej jakości ma szanse nie tylko przetrwać, ale i zdobywać nowe rynki zbytu.

Stanisław Kruczek, wicemarszałek województwa, zwrócił uwagę, że szczególnym wyzwaniem dla Polski jest kwestia kosztów pracy. - Przy otwartym rynku europejskim nie uda się utrzymać dysproporcji płac w różnych krajach. To ta różnica spowodowała emigrację kapitału ludzkiego z Polski – stwierdził Kruczek.

- Nie wiem, co zrobić, aby być konkurencyjnym – wyznał, nieco kokieteryjnie, Ryszard Jania. Jego zdaniem, jakość produktów i usług to podstawa. Ale także kwestie bezpieczeństwa, ekologii i tego, by być kosztowo konkurencyjnym.

- Mieć sukces to nie tylko mądrze prowadzić formę, ale też mieć trochę szczęścia i wsparcia systemowego. Nie wszędzie da się konkurować kosztami i jakością  - podkreślił Jania.


 
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Dwie seniorki straciły ogromne pieniądze. Oszukane metodą „na wypadek”

RZESZÓW. „Na wypadek”, „na wnuczka”, „na policjanta” to tylko niektóre z metod używanych przez oszustów do wyłudzenia pieniędzy. Ofiarami najczęściej padają ludzie starsi. W ubiegłym tygodniu w ten sposób oszukane zostały dwie...

Rzeszów

Zakończyła się przebudowa ul. Załęskiej. Inwestycja będzie kontynuowana

RZESZÓW. 8 mln zł kosztowała przebudowa fragmentu ulicy Załęskiej. Jezdnia została poszerzona i wzmocniona, wybudowany nowy chodnik, zamontowano latarnie.

Rzeszów

Nowy LIDL przy ul. Sikorskiego w Rzeszowie. Znamy datę otwarcia

RZESZÓW. Prace na budowie nowego sklepu spod szyldu LIDL są już na finiszu. Jak już wcześniej zapowiadaliśmy, klienci będą mogli zrobić w nim zakupy jeszcze przed świętami.

Rzeszów

11 grudnia rusza nowa linia MPK w Rzeszowie. Połączy dwa dworce

RZESZÓW. Jak poinformował Zarząd Transportu Miejskiego, od środy 11 grudnia 2024 r. uruchomiona zostanie nowa linia autobusowa. Autobus z nr 50 będzie kursował między dworcem głównym PKP, a dworcem lokalnym.

Rzeszów

W Rzeszowie rusza Świąteczne Miasteczko. Sprawdźcie program na cały weekend

RZESZÓW. W programie sporo atrakcji dla mieszkańców, w tym m.in. otwarcie Jarmarku Bożonarodzeniowego, występy taneczne i wokalne oraz animacje dla dzieci. Jeszcze więcej atrakcji zaplanowano na sobotę i niedzielę.

Rzeszów

6 grudnia rusza kolejne lodowisko w Rzeszowie

RZESZÓW. 6 grudnia odbędzie się otwarcie lodowiska w Millenium Hall. To czwarta ślizgawka, z której będą mogli korzystać mieszańcy miasta w tym sezonie. W zeszły weekend wystartowały trzy inne lodowiska w Rzeszowie:...

Rzeszów

Zakończono budowę nowej drogi na osiedlu Miłocin

RZESZÓW. 8,3 mln zł kosztowała budowa ul. Parkowej na rzeszowskim osiedlu Miłocin. Inwestycja była realizowana w dwóch etapach.

Rzeszów

Kiermasz Bożonarodzeniowy w Budziwoju. Rękodzieło i produkty spożywcze od lokalnych rzemieślników

RZESZÓW. Rzeszowski Dom Kultury filia Budziwój zaprasza miłośników rękodzieła oraz świątecznego nastroju na VIII Budziwojski Kiermasz Bożonarodzeniowy. Wszyscy mieszkańcy będą mogli zakupić na nim świąteczne wyroby rękodzielnicze oraz produkty spożywcze od lokalnych rzemieślników....

Reklama