Rzeszów - Niedziela, 18.05.2025
Reklama

Pracownicy PRz mają pomysł na poprawę punktualności autobusów miejskich

Dodano:

fot. ViC / RESinet.pl
fot. ViC / RESinet.pl
RZESZÓW. Pracownicy naukowi Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej mają pomysł jak poprawić punktualność miejskich autobusów w Rzeszowie. Opowiedzą o tym w trakcie seminarium „Rozwój systemów transportowych Rzeszowa”. Odbędzie się ono 27 lutego o godzinie 16:00 w budynku Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury PRz.

Współorganizatorem wydarzenia jest rzeszowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji oraz Stowarzyszenie Rowery.Rzeszów.pl. Podczas spotkania zostaną przedstawione propozycje związane z rozwojem systemów transportowych Rzeszowa a następnie przewidywana jest dyskusja na poruszone tematy.

Głównym punktem konferencji będzie omówienie rozwiązania przygotowanego przez pracowników PRz, którego efektem ma być poprawa punktualności komunikacji miejskiej.

Autorami projektu „Dynamicznie Wydzielone Pasy Autobusowe” (DPA) są dr inż. Mateusz Szarata, dr inż. Lesław Bichajło, wsparcia udzielił również dr hab. inż. Tomasz Siwowski, prof. PRz i kierownik Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej.

„Innowacyjność pomysłu polega na wykorzystaniu nowoczesnej infrastruktury teleinformatycznej do zarządzania ruchem na pasach autobusowych. Nowe rozwiązanie umożliwia czasowe wydzielanie pasa na żądanie zbliżającego się autobusu. W efekcie możliwe jest bardziej precyzyjne uprzywilejowanie autobusów i dopasowanie czasu działania do rzeczywistych godzin szczytu” – wyjaśnia dr. inż. Mateusz Szarata.
Reklama
Dodaje, że użytkownicy samochodów indywidualnych korzystają z pełnego przekroju drogowego i tylko w sytuacjach kiedy wydzielenie pasa jest naprawdę konieczne, ten pas jest im ”odbierany”.

Kolejną istotną zaletą DPA jest możliwość zastosowania tej formy priorytetu w przypadkach, w których kryteria wprowadzenia klasycznego wydzielonego pasa  nie są spełnione. Dzięki temu większa liczba odcinków mogłaby posiadać priorytety wpływające korzystnie na atrakcyjność danej linii, zwiększając jej punktualność czy skracając czasy przejazdu przez zatłoczone odcinki ulic.

Rozwiązaniem zainteresowane jest miasto Rzeszów, które chciałoby przetestować DPA na ulicy Hetmańskiej. Aktualnie trwają prace nad wdrożeniem projektu w życie. Organizatorzy wydarzenia liczą, że  to pierwsze spotkanie zapoczątkuje cykl seminariów poświęconych aktualnym problemom komunikacyjnym miasta Rzeszowa.


Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Linia nr 50 nie zostanie przywrócona. Powodem są problemy na jednym z remontowanych odcinków

RZESZÓW. W związku z przeciągającymi się pracami na jednym z odcinków, mieszkańcy Zalesiu muszą uzbroić się w cierpliwość.

Rzeszów

Co dalej z wiaduktem łączącym ul. Hoffmanowej z ul. Wyspiańskiego?

RZESZÓW. Pojawiła się koncepcja zakładająca przejazd od ul. Pułaskiego.

Rzeszów

2 września zamykają przejazd pod wiaduktem na ul. Batorego. Sprawdź zmiany w komunikacji miejskiej

RZESZÓW. Od 2 września przejazd pod wiaduktem na ul. Batorego będzie niedostępny dla kierowców. 

Rzeszów

Trzy firmy chcą dostarczyć dla Rzeszowa 40 autobusów. Jest szansa na podpisanie umowy

RZESZÓW. Jest jedna oferta, która odpowiada wymaganiom finansowym ratusza.

Rzeszów

Teren w rejonie ul. Lawendowej i ul. Daliowej uratowany przed zabudową

RZESZÓW. Zagospodarowanie przewiduje tereny zielone i tak też pozostanie.

Rzeszów

ZTM przywraca kursowanie autobusu linii nr 50 na Zalesiu

RZESZÓW. Od 2 września br. przywrócona zostaje linia nr 50 na os. Zalesie.

Rzeszów

Jest zgoda na zamianę działek z deweloperem. Andrzej Dec: „Znowu Hartbex dostanie znacznie więcej”

RZESZÓW. Łącznie miasto oddało 3,3 ha terenu, natomiast Hartbex przekazał 2,6 ha.

Reklama