Ruszyła budowa ponad 10-kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica
Dodano: 05.04.2022 r.
fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie
RZESZÓW. W poniedziałek, 4 kwietnia 2022 r. odbyła się uroczystość symbolicznego wbicia łopaty pod budowę nowego fragmentu Via Carpatia w województwie podkarpackim. Chodzi o odcinek S19 Rzeszów Południe - Babica. - Rozpoczynamy jedną z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción rozpoczyna prace budowlane na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica.
Będzie to odcinek o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. W ramach inwestycji wykonawca wybuduje kilka obiektów inżynierskich, w tym: sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt oraz jeden przejazd pod S19.
Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa tunelu o długości ponad 2 km. Tunel składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.
Do jego budowy wykorzystana zostanie metoda mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Jej tarcza wiercąca mierzy 15,2 m. Etap drążenia tunelu ma rozpocząć się na początku 2023 roku.
W ramach realizacji odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica, powstanie pierwsze na Podkarpaciu, Centrum Zarządzania Tunelem. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, w Lutoryżu oraz dwa lądowiska dla śmigłowców LPR, jedno na MOP II Lutoryż i drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.
Odcinek S19 Rzeszów Południe - Babica to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Reklama