Rzeszów - Środa, 10.09.2025
Reklama

Rzeszów będzie miał Strategię Rozwoju Publiczności Sektora Kultury

Dodano: 11.08.2023 r.

fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
RZESZÓW. Strategia Rozwoju Publiczności Rzeszowskiego Sektora Kultury to dokument który nie tylko nakreśla kierunki w jakich w przyszłości będzie rozwijała się kultura, porządkuje działania kulturalne w mieście ale stanie się również bazą przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, a szczególnie przy największym z programów, jaki dofinansowuje kulturę w Polsce czyli programie FEnIKS. Usystematyzuje również działania przy ubieganiu się Rzeszowa o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.

- Została stworzona aby zwiększać wiedzę o publiczności wśród instytucji i wszelkich organizacji zajmujących się kulturą, sztuką i dziedzictwem, aby podnieść jakość i dostępność oferty kulturalnej i zainteresować nią większą grupę ludzi – powiedziała Krystyna Stachowska, zastępczyni prezydenta Rzeszowa.

Strategię Rozwoju Publiczności dla Rzeszowa opracowała firma KPPM Doradztwo. Informacje niezbędne do jej opracowania zbierano podczas wywiadów, dyskusji z przedstawicielami Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Rzeszowa,  instytucji kultury działających na terenie miasta, rozmów z artystami i twórcami kultury podczas warsztatów w rzeszowskim Urban Labie. Badanie obejmowało również odbiorców oferty kulturalnej Rzeszowa (lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych), w celu zbadania wizerunku, marki i zapotrzebowania na wydarzenia kulturalne organizowane w mieście. Na tej podstawie postawiono diagnozę i zbudowano plan strategiczny, który stopniowo ma być w mieście wdrażany.

-Podczas wdrażania, regularnie przeprowadzane będą ewaluacje, żeby sprawdzić co jest robione dobrze, jakie elementy wymagają poprawy lub ewentualnie w którym miejscu trzeba zmodyfikować plan np. jeśli wystąpią dodatkowe okoliczności, trudne do przewidzenia sytuacje – mówi Natasza Janczak-Nadczuk KPPM Doradztwo, która Strategię przygotowała.
Reklama
Dokument składa się z trzech części. Pierwsza to część TEORETYCZNA, w której przedstawiono koncepcję podejścia audience development, znaczenie tej idei dla wzmacniania potencjału instytucji kultury i rozwijania relacji z obecną, jak i z przyszłą (potencjalną) publicznością.  Część ta ma do pewnego stopnia charakter podręcznika, wskazującego najważniejsze elementy składające się na dobrze prowadzone procesy rozwoju publiczności.

Część druga DIAGNOSTYCZNO-BADAWCZA, która prezentuje podsumowanie najważniejszych wniosków i rekomendacji z przeprowadzonych badań jakościowych, ilościowych a także dodatkowych analiz, które stanowiły podstawę do opracowania Strategii. Kluczowym załącznikiem do tej części jest pełen raport z badań, liczący ponad 200 stron, wraz z rekomendacjami odnoszącymi się do badanych obszarów, które mają znaczenie dla rozwoju publiczności.

I trzecia część - STRATEGICZNA, w której na podstawie: zebranych informacji zaprezentowano plan wdrażania koncepcji rozwoju publiczności, wraz z rekomendacjami, planem ewaluacji i monitoringu Strategii.
 
Pełna Strategia to ponad 500 stron informacji i wniosków. Rzeszów będzie jednym z niewielu miast  w Polsce, rozwijającym sektor kultury w tak dokładnie zaplanowany sposób. Podobny, upubliczniony dokument posiada już Wrocław. Stworzył go w efekcie doświadczeń i pracy przy Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

W Rzeszowie o przyjęciu dokumentu zadecydują miejscy radni, podczas najbliższej sesji 29 sierpnia 2023r. Wtedy Strategia zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej i wszyscy zainteresowani będą mogli się z nią zapoznać.


 
Źródło: UM Rzeszowa
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Ferie zimowe w Rzeszowie pełne atrakcji. Zaplanowano blisko 300 wydarzeń

RZESZÓW. Rzeszowskie instytucje kultury przygotowały szereg atrakcji dla dzieci i młodzieży na zbliżające się ferie zimowe. Zaplanowano m.in. koncerty, spektakle, warsztaty i wystawy. Łącznie będzie to blisko 300 wydarzeń.

Rzeszów

W Rzeszowie powstanie kolejny pumptrack

RZESZÓW. Ruszył przetarg na budowę zespołu torów rowerowych, z przeszkodami i muldami. Obiekt powstanie na rzeszowskich Bulwarach.

Rzeszów

Miasto dofinansuje zajęcia dla dzieci i młodzieży

RZESZÓW. Podpisano umowy na dofinansowanie przez miasto zajęć dla dzieci i młodzieży w placówkach wsparcia dziennego, prowadzonych przez organizacje pozarządowe. Z oferty skorzysta 210 osób. 

Rzeszów

Kolejne inwestycje w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej

RZESZÓW. Ruszyły prace na kolejowej trasie z Rzeszowa do Strzyżowa n/Wisłokiem. Nowe przystanki ułatwią dostęp do kolei, a mijanki zapewnią możliwość większej liczby połączeń.

Rzeszów

Na rzeszowskich Bulwarach powstanie nowa podłoga taneczna

RZESZÓW. Na terenie Parku Kultury i Wypoczynku nad Wisłokiem powstanie nowa, wytrzymała podłoga taneczna. Będzie wykorzystywana m.in. podczas miejskich potańcówek.

Rzeszów

Bezpłatne maseczki dla mieszkańców Rzeszowa

RZESZÓW. Rządowa Agencja Rezerw Materiałowych przekazała dla mieszkańców Rzeszowa bezpłatne maseczki. Od piątku są dostępne w wielu punktach miasta.

Rzeszów

Plaza poszerza ofertę o sklep z odzieżą dla dzieci

RZESZÓW. Nowy najemca w rzeszowskiej Plazie. Ofertę dziecięcą Centrum wzmocni marka 5.10.15. oferująca szeroki wybór odzieży dla dzieci. Otwarcie sklepu zaplanowano na początek marca.

Rzeszów

Rozbudowa szkoły przy ul. Miodowej. Wybrano projektanta

RZESZÓW. Dokumentację projektową inwestycji opracuje firma ARP Manecki Architekci z Krakowa.

Reklama