Rzeszów - Czwartek, 31.07.2025
Reklama

Rzeszów będzie miał Strategię Rozwoju Publiczności Sektora Kultury

Dodano:

fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
RZESZÓW. Strategia Rozwoju Publiczności Rzeszowskiego Sektora Kultury to dokument który nie tylko nakreśla kierunki w jakich w przyszłości będzie rozwijała się kultura, porządkuje działania kulturalne w mieście ale stanie się również bazą przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, a szczególnie przy największym z programów, jaki dofinansowuje kulturę w Polsce czyli programie FEnIKS. Usystematyzuje również działania przy ubieganiu się Rzeszowa o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.

- Została stworzona aby zwiększać wiedzę o publiczności wśród instytucji i wszelkich organizacji zajmujących się kulturą, sztuką i dziedzictwem, aby podnieść jakość i dostępność oferty kulturalnej i zainteresować nią większą grupę ludzi – powiedziała Krystyna Stachowska, zastępczyni prezydenta Rzeszowa.

Strategię Rozwoju Publiczności dla Rzeszowa opracowała firma KPPM Doradztwo. Informacje niezbędne do jej opracowania zbierano podczas wywiadów, dyskusji z przedstawicielami Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Rzeszowa,  instytucji kultury działających na terenie miasta, rozmów z artystami i twórcami kultury podczas warsztatów w rzeszowskim Urban Labie. Badanie obejmowało również odbiorców oferty kulturalnej Rzeszowa (lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych), w celu zbadania wizerunku, marki i zapotrzebowania na wydarzenia kulturalne organizowane w mieście. Na tej podstawie postawiono diagnozę i zbudowano plan strategiczny, który stopniowo ma być w mieście wdrażany.

-Podczas wdrażania, regularnie przeprowadzane będą ewaluacje, żeby sprawdzić co jest robione dobrze, jakie elementy wymagają poprawy lub ewentualnie w którym miejscu trzeba zmodyfikować plan np. jeśli wystąpią dodatkowe okoliczności, trudne do przewidzenia sytuacje – mówi Natasza Janczak-Nadczuk KPPM Doradztwo, która Strategię przygotowała.
Reklama
Dokument składa się z trzech części. Pierwsza to część TEORETYCZNA, w której przedstawiono koncepcję podejścia audience development, znaczenie tej idei dla wzmacniania potencjału instytucji kultury i rozwijania relacji z obecną, jak i z przyszłą (potencjalną) publicznością.  Część ta ma do pewnego stopnia charakter podręcznika, wskazującego najważniejsze elementy składające się na dobrze prowadzone procesy rozwoju publiczności.

Część druga DIAGNOSTYCZNO-BADAWCZA, która prezentuje podsumowanie najważniejszych wniosków i rekomendacji z przeprowadzonych badań jakościowych, ilościowych a także dodatkowych analiz, które stanowiły podstawę do opracowania Strategii. Kluczowym załącznikiem do tej części jest pełen raport z badań, liczący ponad 200 stron, wraz z rekomendacjami odnoszącymi się do badanych obszarów, które mają znaczenie dla rozwoju publiczności.

I trzecia część - STRATEGICZNA, w której na podstawie: zebranych informacji zaprezentowano plan wdrażania koncepcji rozwoju publiczności, wraz z rekomendacjami, planem ewaluacji i monitoringu Strategii.
 
Pełna Strategia to ponad 500 stron informacji i wniosków. Rzeszów będzie jednym z niewielu miast  w Polsce, rozwijającym sektor kultury w tak dokładnie zaplanowany sposób. Podobny, upubliczniony dokument posiada już Wrocław. Stworzył go w efekcie doświadczeń i pracy przy Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

W Rzeszowie o przyjęciu dokumentu zadecydują miejscy radni, podczas najbliższej sesji 29 sierpnia 2023r. Wtedy Strategia zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej i wszyscy zainteresowani będą mogli się z nią zapoznać.


 
Źródło: UM Rzeszowa
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Na rzeszowskim Nowym Mieście powstanie miasteczko ruchu drogowego

RZESZÓW. Młodsi mieszkańcy Rzeszowa zyskają kolejne miejsce, w którym będą mogli zdobywać wiedzę i doświadczenie niezbędne do bezpiecznego poruszania się po drogach.

Rzeszów

Historyczny rekord lotniska w Jasionce. Podsumowanie I półrocza 2025 r.

RZESZÓW/JASIONKA. To było rekordowe półrocze w historii Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów. Lotnisko obsłużyło największą dotychczas liczbę pasażerów, rozwija się w segmencie cargo e-commerce, a jednocześnie realizuje inwestycje infrastrukturalne.

Rzeszów

Kolizja na rondzie Kuronia w Rzeszowie. Autokar zderzył się z osobówką i wjechał za ekrany akustyczne

RZESZÓW. Do groźnie wyglądającej kolizji drogowej doszło wczoraj na rondzie Kuronia w Rzeszowie. Kierujący autokarem nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu osobowej kii i doprowadził do zderzenia. Autobus z 60-cioma pasażerami wjechał za ekrany...

Rzeszów

Policyjne działania na rzeszowskim odcinku autostrady A4

RZESZÓW. Rzeszowscy policjanci ruchu drogowego z Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie wykorzystali nowoczesne urządzenia służące do mierzenia odległości. Kontrole przeprowadzono na rzeszowskim odcinku autostrady A4. Ujawniono 13 wykroczeń.

Rzeszów

Kongres Świadków Jehowy w Rzeszowie. Do niedzieli nieczynny parking na Podpromiu

RZESZÓW. W związku z Kongresem Świadków Jehowy, który odbywa się w Rzeszowie w dniach 11 – 13 lipca 2025 r., największy parking w centrum miasta zostanie wyłączony z użytkowania.

Rzeszów

Nowy teren rekreacyjny na os. Przybyszówka już prawie gotowy [ZDJĘCIA]

RZESZÓW. Dobiegają końca prace przy budowie nowego terenu rekreacyjnego przy ul. Ceramicznej w Rzeszowie. Jest to zadanie wybrane do realizacji przez mieszkańców w ramach Rzeszowskiego Budżetu Obywatelskiego. Projekt zdobył blisko 1,7 tysiąca...

Rzeszów

ZOBACZ. Pomysły studentów UR na tereny zielone w Rzeszowie

RZESZÓW. Studenci Uniwersytetu Rzeszowskiego zaprezentowali swoje propozycje zagospodarowania terenów na osiedlu Baranówka oraz na Olszynkach, pod kątem zieleni i rekreacji.

Rzeszów

Wandalizm na nowych terenach rekreacyjnych w Rzeszowie [ZDJĘCIA]

RZESZÓW. Mimo że w Rzeszowie przybywa terenów rekreacyjnych, nie wszyscy potrafią o nie dbać. Tuż po otwarciu lub nawet jeszcze przed nim, dochodzi na nich do aktów wandalizmu. Miasto apeluje do mieszkańców...

Reklama