Rzeszów - Środa, 21.05.2025
Reklama

S19 Rzeszów Południe – Babica. Zakończono ważny etap przy budowie estakady w Racławówce

Dodano: /

RZESZÓW. Trwają prace przy budowie 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. W ramach inwestycji powstanie 13 obiektów inżynierskich, w tym 6 estakad. Na jednej z nich zakończyło się układanie warstwy wiążącej.

Prace przy budowie ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Jest to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce.

Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Oprócz tunelu, powstanie tu również kilka innych obiektów inżynierskich, w tym: sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt oraz jeden przejazd pod S19.

Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, największym wyzwaniem inżynieryjnym na tym odcinku drogi ekspresowej S19, jest realizacja tunelu, który będzie miał ponad 2 km długości. Jednak ciekawe są także inne obiekty powstające w ramach tej inwestycji. Przykładem jest estakada ES-1 budowana w miejscowości Racławówka. Obiekt ten przeprowadza drogę ekspresową S19 nad drogą powiatową nr 1409R relacji Zwięczyca – Niechobrz – Czudec, drogą powiatową nr 1408R relacji Niechobrz - Boguchwała, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.

Reklama

Prace przy budowie estakady ES-1 weszły w kolejną fazę. - Zakończyliśmy już wykonywanie warstwy wiążącej z asfaltu lanego na obu jezdniach. Powierzchnia ułożonej masy równa się wielkości 30 kortów tenisowych – przekazała Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Po zakończeniu układania warstwy wiążącej, do ułożenia pozostanie warstwa ścieralna SMA, która będzie wykonywana na obiektach mostowych w koordynacji z układaniem tej warstwy na ciągu głównym budowanej drogi ekspresowej S19.

Estakada ES-1 będzie miała długość 413 metrów. Wysokość podpór pośrednich waha się od 6 do 13 metrów. Obiekt składa się z ośmiu przęseł i dziewięciu podpór. Jej budowana realizowana jest w technologii nasuwania podłużnego przy użyciu awanbeków (dziobów montażowych).

- Metodę tę stosuje się w szczególności do budowy ciągłych obiektów wieloprzęsłowych sprężonych. Technologia ta umożliwi prefabrykację poszczególnych segmentów skrzynek na wytwórni prefabrykacji usytuowanej za podporą skrajną, a po ich doprężeniu kablami sprężającymi centrycznymi do poprzednio wykonanych segmentów, sukcesywne wysuwanie ich aż do położenia docelowego – wyjaśnia Joanna Rarus.

Wykonawcą 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Koszt inwestycji to ok. 2,2 mld zł. Prace mają zakończyć się w 2026 roku.


Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Budowa kładki kompozytowej dla rowerzystów wstrzymana. Miasto straci dofinansowanie?

RZESZÓW. W ratuszu nie zapadły żadne decyzje dotyczące przyszłości inwestycji.

Rzeszów

Podwyżka za odbiór śmieci nieunikniona? PGE wycofuje zapewniania względem średniej ceny

RZESZÓW. Mieszkańcy Rzeszowa od nowego roku mogą spodziewać się kolejnych podwyżek rachunków.

Rzeszów

Droga do Boguchwały zablokowana. Trwa wyciąganie naczepy z przydrożnego rowu

RZESZÓW.  Samochody osobowe kierowane są na objazdy przez Racławówkę.

Rzeszów

Utrudnienia na ul. Kopisto. Trwa wymiana nawierzchni

RZESZÓW. Prace mają zostać zakończone do jutra.

Rzeszów

Rzeszów pierwszym polskim miastem z wizyjnym monitoringiem strefy płatnego parkowania

RZESZÓW. Projekt o wartości 14,7 mln zł ma być wprowadzony w życie od 2021 roku.

Rzeszów

Ustalono tożsamość mężczyzny wyłowionego z Wisłoka

RZESZÓW. Policjanci ustalili tożsamość mężczyzny, którego ciało wyciągnięto z zalewu nad Wisłokiem.

Rzeszów

Przebudowa dworca PKP. Prace są mocno zaawansowane [FOTO]

RZESZÓW. PKP PLK planuje w styczniu 2020 roku oddać do eksploatacji tor 1 i 3 wraz z pozostałą częścią peronu nr 1 i nr 2.

Rzeszów

Budynek Uniwersytetu Rzeszowskiego przy ul. Rejtana zmieni całkowicie swoje oblicze

RZESZÓW. Szacowany koszt inwestycji wyniesie około 16 mln zł.

Reklama