Rzeszów - Poniedziałek, 27.10.2025
Reklama

S19 Rzeszów Południe – Babica. Zakończono ważny etap przy budowie estakady w Racławówce

Dodano: 20.11.2024 r. / Redakcja

RZESZÓW. Trwają prace przy budowie 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. W ramach inwestycji powstanie 13 obiektów inżynierskich, w tym 6 estakad. Na jednej z nich zakończyło się układanie warstwy wiążącej.

Prace przy budowie ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Jest to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce.

Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Oprócz tunelu, powstanie tu również kilka innych obiektów inżynierskich, w tym: sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt oraz jeden przejazd pod S19.

Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, największym wyzwaniem inżynieryjnym na tym odcinku drogi ekspresowej S19, jest realizacja tunelu, który będzie miał ponad 2 km długości. Jednak ciekawe są także inne obiekty powstające w ramach tej inwestycji. Przykładem jest estakada ES-1 budowana w miejscowości Racławówka. Obiekt ten przeprowadza drogę ekspresową S19 nad drogą powiatową nr 1409R relacji Zwięczyca – Niechobrz – Czudec, drogą powiatową nr 1408R relacji Niechobrz - Boguchwała, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.

Reklama

Prace przy budowie estakady ES-1 weszły w kolejną fazę. - Zakończyliśmy już wykonywanie warstwy wiążącej z asfaltu lanego na obu jezdniach. Powierzchnia ułożonej masy równa się wielkości 30 kortów tenisowych – przekazała Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Po zakończeniu układania warstwy wiążącej, do ułożenia pozostanie warstwa ścieralna SMA, która będzie wykonywana na obiektach mostowych w koordynacji z układaniem tej warstwy na ciągu głównym budowanej drogi ekspresowej S19.

Estakada ES-1 będzie miała długość 413 metrów. Wysokość podpór pośrednich waha się od 6 do 13 metrów. Obiekt składa się z ośmiu przęseł i dziewięciu podpór. Jej budowana realizowana jest w technologii nasuwania podłużnego przy użyciu awanbeków (dziobów montażowych).

- Metodę tę stosuje się w szczególności do budowy ciągłych obiektów wieloprzęsłowych sprężonych. Technologia ta umożliwi prefabrykację poszczególnych segmentów skrzynek na wytwórni prefabrykacji usytuowanej za podporą skrajną, a po ich doprężeniu kablami sprężającymi centrycznymi do poprzednio wykonanych segmentów, sukcesywne wysuwanie ich aż do położenia docelowego – wyjaśnia Joanna Rarus.

Wykonawcą 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Koszt inwestycji to ok. 2,2 mld zł. Prace mają zakończyć się w 2026 roku.


Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Oto najlepsze szkoły średnie w Rzeszowie wg rankingu „Perpektywy”

RZESZÓW. Uroczyste ogłoszenie wyników 21. Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2019 odbyło się 10 stycznia

Rzeszów

Wypadek na ul. Krakowskiej. 58-latka trafiła do szpitala

RZESZÓW. Do wypadku doszło ok. godziny 7.40 na ul. Krakowskiej.

Rzeszów

W poniedziałek przed Urzędem Wojewódzkim protest przeciwko rzezi dzików

RZESZÓW. Rzeź ma mieć charakter polowań zbiorowych, które rozpoczną się 12 stycznia.

Rzeszów

W poniedziałek sesja nadzwyczajna. Będą 90- i 180-dniowe bilety w komunikacji miejskiej?

RZESZÓW. W poniedziałek odbędzie się nadzwyczajna sesja Rady Miasta.

Rzeszów

W szpitalu przy ul. Lwowskiej powstanie Centrum Interwencyjnego Leczenia Udarów Mózgu

RZESZÓW. Przetarg dotyczy opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

Rzeszów

Uniwersytet Rzeszowski rozpocznie testy na zwierzętach. Centrum badań powstanie w ciągu 2 lat

RZESZÓW. Wartość projektu realizowanego przez Uniwersytet Rzeszowski to 17 079 827,01 zł.

Reklama