Rzeszów - Czwartek, 30.10.2025
Reklama

Listopad w DKF Klaps. W repertuarze przedpremiera norweskiego dramatu oraz arcydzieło Miloša Formana

Dodano: 29.10.2025 r. / Redakcja

Przed nami kolejny miesiąc filmowych emocji z Dyskusyjnym Klubem Filmowym „Klaps”, działającym przy Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. W listopadzie widzowie zobaczą m.in. przedpremierowy pokaz norweskiego filmu „Miłość” (reż. Dag Johan Haugerud) oraz ponadczasowe dzieło Miloša Formana z niezapomnianą rolą Jacka Nicholsona.

Projekcje filmowe w ramach DKF Klaps odbywają się w poniedziałki, o godz. 19:00. Połączone są z prelekcjami i pofilmowymi dyskusjami prowadzonymi przez Dominika Nykla. Karnety miesięczne na trzy kwietniowe filmy będą dostępne w kasie biletowej WDK w cenie 30 zł a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 12 zł. Wejściówki można również nabyć za pośrednictwem strony internetowej bilety.kulturapodkarpacka.pl

Poniżej listopadowy program Klaps’a oraz informacje o filmach.

03.11.2025 r. - MIŁOŚĆ, reż. Dag Johan Haugerud - projekcja przedpremierowa
10.11.2025 r. - PRZEŚWIT, reż. Magdalena Pięta
17.11.2025 r. - LOT NAD KUKUŁCZYM GNIAZDEM, reż. Miloš Forman
24.11.2025 r. - SNY O MIŁOŚCI, reż. Dag Johan Haugerud


Informacje o filmach:

MIŁOŚĆ, reż. Dag Johan Haugerud - projekcja przedpremierowa
gatunek: dramat / produkcja: Norwegia 2024 / czas trwania: 119 min

„Miłość” to opowieść o uczuciach w erze cyfrowej, gdzie podjęcie jakiegokolwiek zobo-wiązania nie wydaje się wcale takie oczywiste. Haugerud zastanawia się nie tylko nad problemem komunikacji mię¬dzy ludźmi, ale i nad tym, jakie dzisiaj stawiamy wobec siebie oczekiwania.
Czterdziestokilkuletnia lekarka Marianne (w tej roli gwiazda norweskiego kina Andrea Bræin Hovig), podobnie jak pracujący na co dzień jako pielęgniarz Tor (Tayo Cittadella Jacobsen), zdecydowanie lepiej odnajduje się w życiu zawodowym niż prywatnym. Wbrew normom społecznym oboje szukają intymności poza granicami konwencjonalnych relacji.
Pewnego wieczoru Marianne i Tor przypadkowo trafiają na siebie na promie. Wracająca do domu kobieta szybko przekonuje się, że dla bohatera „rejsy” po Oslo to rodzaj częstej nocnej rutyny. Poznani za pomocą aplikacji randkowych mężczyźni stają się dla niego szansą na przelotną znajomość i chwile spontanicznej intymności. Zaintrygowana jego perspektywą Marianne zaczyna się zastanawiać, czy taka forma relacji może być również opcją dla niej.

Nagrody:
2025 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Tromsø – nagroda FIPRESCI
2025 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Göteborg- nagroda dla Najlepszej Aktorki (Andrea Bræin Hovig)

PRZEŚWIT, reż. Magdalena Pięta
gatunek: dramat, thriller / produkcja: Polska 2024 / czas trwania: 81 min

„Prześwit” to film drogi w skali mikro, opowieść o kryzysie i inicjacyjnej podróży, która wymusza konfrontację z przekonaniami o roli kobiet i powinności matek, po to, by przynieść bohaterom wyzwolenie lub doprowadzić ich do autodestrukcji.
Podczas spaceru na Ślęży znika młoda matka, zostawiając za sobą wózek z niemowlęciem. Policjant, młody mąż i emerytowany jasnowidz próbują zrekonstruować ostatnie chwile zaginionej. Wciela się w nią Pozorantka, którą ze Ślężą łączą zdarzenia z dzieciństwa.

„Prześwit” to kameralna opowieść o zaginięciu i poszukiwaniu prawdy nie tylko tej związanej z historią kryminalną, ale i prawdy o człowieku. Osadzona jest u stóp góry Ślęży, związanej z pogańskim kultem słońca i sił przyrody. Znaczeniowo tytułowy „Prześwit” to otwór przepuszczający światło. W filmie to także metaforyczne światło prawdy, która czasem bywa bolesna, ale którą należy odkryć.

Światowa premiera filmu „Prześwit” odbyła się na Warszawskim Festiwalu Filmowym. Pokazywany był także na Festiwalu Młodzi i Film, Przeglądzie Kino na Granicy oraz Tofifest Film Festival. Międzynarodowa premiera miała miejsce na Tirana European Youth Film Festival. Film spotkał się z niezwykle pozytywnym przyjęciem wśród widzów i krytyków. Dziennikarze zwracali uwagę m.in. na to, że „takiego debiutu nie było w Polsce od dawna. Hipnotyzuje od pierwszej minuty” (Paulina Gandor, Interia Film), „Prześwit” to film, który wciąga nie tylko obrazem, ale i emocjonalną głębią bohaterów” (Małgorzata Szymikowska, naekranie.pl) oraz, że „film rozpoczyna się jak kryminał, ale konwencja gatunkowa służy w tym przypadku twórcom do poruszającej opowieści o meandrach pamięci oraz jej konsekwencjach” (Łukasz Maciejewski, Kino na Granicy).

LOT NAD KUKUŁCZYM GNIAZDEM, reż. Miloš Forman
gatunek: dramat, psychologiczny / produkcja: USA 1975 / czas trwania: 133 min

Powrót nagrodzonego 5 Oscarami arcydzieła Miloša Formana z okazji 50. rocznicy premiery.

Rok 1963, Oregon. Do szpitala psychiatrycznego trafia Randle McMurphy (Jack Nicholson): cwaniak, nonkonformista i charyzmatyczny mąciwoda, który udaje chorobę psychiczną, by uniknąć więzienia. Wkrótce okazuje się, że instytucja pod nadzorem lodowatej siostry Ratched (Louise Fletcher) może być jeszcze bardziej opresyjna. Wraz z grupą przestraszonych pacjentów, McMurphy dokonuje w szpitalu cichej rewolucji.

Adaptacja słynnej powieści Kena Keseya to gorący krzyk sprzeciwu, porywające studium charakterów oraz genialna historia buntu, który jest nam potrzebny jak powietrze. Zdobywca 5 Oscarów – za najlepszy film, reżyserię, scenariusz i dla dwojga odtwórców głównych ról – „Lot nad kukułczym gniazdem” to jedno z arcydzieł amerykańskiego kina lat 70.: dekady, w której społeczny gniew rozpalał twórczą wyobraźnię najlepszych amerykańskich reżyserów. Dzięki oszałamiającemu sukcesowi „Lotu…” Miloš Forman, przybysz z Europy Wschodniej, trafił na hollywoodzki szczyt. Pozostał na nim do końca swojej kariery.

Zobaczcie Jacka Nicholsona w jego najlepszej roli i odwiedźcie pacjentów, którzy rzucają wyzwanie bezwzględnemu systemowi.

SNY O MIŁOŚCI, reż. Dag Johan Haugerud
gatunek: dramat / produkcja: Norwegia 2025 / czas trwania: 110 min

Zwycięzca ostatniego Berlinale, ciepły i delikatny jak moherowy sweterek film o pierwszej miłości, która potrafi też sprawić ból niczym ukłucie szydełkiem. Bohaterką opowieści Haugeruda jest wpatrzona w nauczycielkę 17-letnia Johanne (Ella Øverbye). W oczach uczennicy Johanna (Selome Emnetu) jest zjawiskowo piękna, mądra, zmysłowa – i świetnie ubrana w miękko otulające ciało, samodzielnie dziergane wdzianka. I to właśnie w korepetycjach z prac ręcznych nastolatka upatruje swoją szansę. Przyspieszona edukacja w szkole uczuć owocuje pracą domową zadaną samej sobie: Johanne zaczyna spisywać namiętną kronikę miłości i pożądania. Ile w tych zapiskach prawdy, a ile młodzieńczej fantazji?

Z ducha rohmerowskie „Sny o miłości” są zarazem bezwstydnie romantyczne i przenikliwe w portretowaniu współczesnego miłosnego dyskursu.

Film Haugeruda to także międzypokoleniowa rozmowa o uczuciach, pragnieniach, straconych szansach, feministycznym przecieraniu szlaków i jakże rzadki w arthouse’owym kinie obraz rodziny, która chroni i wspiera.

Nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym - Berlinale 2025:
- Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) - Nagroda w konkursie Dag Johan Haugerud
- Nagroda Specjalna - Nagroda Gildii Niemieckich Kin Arthousowych Dag Johan Haugerud
- Złoty Niedźwiedź - Najlepszy film Dag Johan Haugerud



Reklama

Komentarze

Reklama