Rzeszów - Sobota, 08.11.2025
Reklama

Marek Pijarowski i duet fortepianowy Aleami Piano Duo wykonawcami piątkowego koncertu symfonicznego

Dodano: 05.11.2025 r. / Redakcja

fot. Materiały prasowe
fot. Materiały prasowe

Uwertura „Korsarz” Hectora Berlioza, koncert d-moll na dwa fortepiany i orkiestrę Poulenca oraz „La mer” Debussy’ego zabrzmią w piątek w Filharmonii Podkarpackiej. Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi prof. dr hab. Marek Pijarowski. Tego wieczoru podkarpackich symfoników wesprze duet fortepianowy Aleami Piano Duo.

Uwertury koncertowe Hectora Berlioza (1803-1869) zbliżone są stylistycznie do poematów symfonicznych, choć kompozytor rezygnuje w nich z dokładnego oddawania programu poetyckiego. Pragnął tworzyć muzykę o potężnej sile wyrazu dramatycznego, porównywalną z dramatami Szekspira, wykorzystując środki brzmieniowe do budowania emocjonalnego napięcia. Uwertura “Korsarz” pierwotnie nosiła tytuł La tour de Nice (Wieża Nicei) i powstała pod wpływem wrażeń z podróży Berlioza po Nicei. Dopiero w 1851 roku kompozytor nadał utworowi obecną nazwę. Dzieło uderza gwałtownością i wyrazistymi kontrastami.

Koncert d-moll na 2 fortepiany i orkiestrę Francisa Poulenca (1899-1963) to dzieło doskonale balansujące nie tylko brzmienie dwóch fortepianów, zespolonych w jeden instrument, ale także towarzyszącej im orkiestry. Koncert urzeka pomysłowością i odwagą w łączeniu znanych elementów konwencji w całkowicie nowy, świeży sposób. Neoklasyczne rozwiązania są nieoczywiste i w sposób subtelny groteskowe, lecz nigdy nie przekraczają granic dobrego smaku. To bez wątpienia perła wśród koncertów na dwa fortepiany i orkiestrę.

La mer – Morze. Trzy szkice symfoniczne ukończone przez Claude Debussy’ego (1862-1918) w 1905 roku. Choć dzieła tego nie da się porównać z żadną dotychczasową symfonią, to jednak cykl ten posiada monumentalny rozmach, jakiego można oczekiwać od utworu symfonicznego. W La Mer kompozytor kreuje niepowtarzalny obraz muzyczny, nastrojowo oddając piękno przyrody i pozwalając doświadczyć sensualnie tego, co ulotne i nieuchwytne.

Koncert odbędzie się w najbliższy piątek, 7 listopada 2025 r. AB 7 listopada 2025r. o godz. 19:00 w sali koncertowej Filharmonii.

W programie:

H. Berlioz – Uwertura „Korsarz” op. 21
F. Poulenc – Koncert d-moll na dwa fortepiany i orkiestrę
C. Debussy – „La mer”/”Morze”

prof. dr hab. MAREK PIJAROWSKI

Marek Pijarowski od najmłodszych lat odznaczał się wybitnymi uzdolnieniami. Opanował grę na kilku instrumentach m.in. na fortepianie, skrzypcach, oboju i organach. Studia dyrygenckie, które odbywał w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Tadeusza Strugały, ukończył uzyskując dyplom z wyróżnieniem, a uzupełniał je w latach 1971-1973 na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Weimarze, pracując pod kierunkiem znakomitego dyrygenta łotewskiego – Arvida Jansonsa. W roku 1977 uzyskał stypendium rządu austriackiego doskonaląc swe umiejętności u prof. Carla Oesterreichera w słynnej Hochschule für Musik und darstellende Kunst we Wiedniu. W tym czasie miał okazję bezpośrednio zetknąć się ze sztuką dyrygencką i osobiście poznać takich mistrzów batuty jak: Herbert von Karajan, Leonard Bernstein, Zubin Mehta, Georg Solti czy Claudio Abbado. W roku 1974 wziął udział w II Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach, podczas którego – będąc najmłodszym uczestnikiem – zdobył I nagrodę oraz specjalną nagrodę orkiestry Filharmonii Śląskiej. Sukces ten zaowocował licznymi zaproszeniami do wielu filharmonii m.in. do Filharmonii Narodowej i WOSPR-u.

W latach 1974-2002 związany był z Filharmonią Wrocławską, początkowo jako asystent dyrygenta, następnie – od roku 1975 – jako drugi dyrygent, a w latach 1980-2002 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego tej instytucji, będąc również w początkowym okresie odpowiedzialnym za organizację Międzynarodowego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego Wratislavia Cantans. Ponadto współpracował z Filharmonią Krakowską jako jej pierwszy dyrygent, z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy jako stały gościnny dyrygent. W okresie od 1980 do 2000 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, a w latach 1986-1987 także dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju. W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi, a w okresie od 2007 do 2021 roku pełnił funkcję dyrygenta-szefa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Tadeusza Szeligowskiego w Poznaniu.

Od 50 lat nieprzerwanie prowadzi niezwykle aktywną działalność dyrygencką, koncertując ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. Wielokrotnie prowadził również koncerty z polskimi zespołami poza granicami kraju, m.in. z Filharmonią Narodową (Niemcy), NOSPR-em (Hiszpania, Francja), Filharmonią Krakowską (Francja), Sinfonią Varsovią (Hiszpania), Filharmonią Łódzką (Włochy, Hiszpania), odbył szereg tournée z Filharmonią Wrocławską, m.in. w Hiszpanii, Francji, Włoszech, Niemczech, Holandii. Dokonał wielu archiwalnych nagrań m.in. dla Polskiego Radia. Współpracował ściśle z Eastern Music Festival w Greensboro oraz Texas Music Festival w Houston (USA), a także z Orkiestrą Prezydencką w Ankarze. Sztukę dyrygencką Marka Pijarowskiego mogli poznać melomani w większości krajów europejskich oraz w Egipcie, Izraelu, Kanadzie, Chinach, USA, Meksyku, Korei Płd. i na Kubie.

W roku 1997 uzyskał tytuł profesora sztuki muzycznej. Od wielu lat związany jest z Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w której prowadzi klasę dyrygentury, pełniąc jednocześnie funkcję Kierownika Katedry Dyrygentury oraz wcześniej – funkcję prorektora tej Uczelni. W latach 2006-2019 prowadził klasę dyrygentury w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Był twórcą i kierownikiem artystycznym szeregu ważnych inicjatyw, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego organizowanego przez wrocławską Akademię Muzyczną. Pełni funkcję przewodniczącego jury tegoż konkursu, ponadto wielokrotnie przewodniczył jury Międzynarodowego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku. Był jurorem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Wielu jego absolwentów sprawuje kierownicze funkcje w instytucjach muzycznych w kraju i za granicą.

Marek Pijarowski był promotorem bądź recenzentem wielu przewodów doktorskich, postępowań habilitacyjnych, postępowań o nadanie tytułu profesora sztuk muzycznych oraz laudatorem lub recenzentem w postępowaniach o nadanie tytułu doktora honoris causa polskich uczelni muzycznych wybitnym mistrzom batuty m.in.: Jerzemu Semkowowi, Tadeuszowi Strugale, Gabrielowi Chmurze, Helmutowi Rilingowi, Neville’ovi Marrinerowi, Joshua Rifkinowi, Jerzemu Maksymiukowi, Kurtowi Masurowi i Stanisławowi Skrowaczewskiemu.

Uhonorowany wieloma nagrodami, odznaczeniami, w tym m.in.: złotym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Wrocławską Nagrodą Naukową, Medalem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Medalem za zasługi dla Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt działalności.

W 2021 roku Senat Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu nadał prof. Markowi Pijarowskiemu tytuł doktora honoris causa tej Uczelni.

ALEAMI PIANO DUO

Aleami Piano Duo to jeden z najbardziej wszechstronnych młodych polskich duetów fortepianowych. Artyści z równym zaangażowaniem wykonują repertuar klasyczny, muzykę współczesną oraz utwory inspirowane jazzem. Ich współpraca opiera się na głębokim porozumieniu artystycznym, wzajemnym zaufaniu i wspólnej pasji do odkrywania mniej znanych zakątków literatury fortepianowej. Duet z zaangażowaniem promuje muzykę polską oraz twórczość XX i XXI wieku, łącząc w interpretacjach precyzję z ekspresją.

Zespół został założony w 2017 roku przez Aleksandrę Pazdygę-Chojnacką i Michała Chojnackiego – absolwentów łódzkiej Akademii Muzycznej, gdzie studiowali w klasie fortepianu prof. Mariusza Drzewickiego oraz dr hab. Tomasza Bartoszka. Obecnie doskonalą swoje umiejętności w grze zespołowej w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie pod kierunkiem prof. Bartłomieja Kominka.

W październiku 2024 roku duet został zakwalifikowany do prestiżowego programu „Piano-Piano Academy” w Paryżu, w ramach którego rozwijał się pod kierunkiem wybitnych pedagogów, takich jak Elisabeth Leonskaja, Philippe Cassard, Gil Garburg, Arthur Ancelle oraz Ludmila Berlinskaïa.

Aleami Piano Duo jest laureatem wielu nagród na konkursach kameralnych, m.in.:

• I nagrody w kategorii duetów fortepianowych oraz II nagrody w kategorii duetów na cztery ręce na 31. Roma International Piano Competition,
• I nagrody na 7. Danubia Talents International Competition,
• I nagrody w kategorii duetów fortepianowych w konkursie KraCamera 2023,
• I nagrody, nagrody specjalnej za wykonanie utworu współczesnego oraz nagrody krytyków muzycznych podczas 13. Concorso Pianistico Europeo Premio Speciale „Don Enrico Smaldone”,
• nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie Sonaty W. A. Mozarta na II Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych „Duettissimo” w Krakowie.

Zespół był także półfinalistą 3. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, gdzie zaprezentował pierwsze publiczne wykonanie Koncertu na dwa samodzielne fortepiany op. 226 Witolda Friemanna.

Aleami Piano Duo prowadzi intensywną działalność koncertową – występował w Polsce, we Włoszech, Izraelu i Francji, a także na festiwalach takich jak Duettissimo, Rungis Piano-Piano Festival czy Musica Moderna.

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Czwarty koncert jubileuszowy w Filharmonii Podkarpackiej. Zabrzmi muzyka Malawskiego i Kilara

W niedzielę, 27 kwietnia w Filharmonii Podkarpackiej odbędzie się czwarty i zarazem ostatni koncert jubileuszowy organizowany z okazji 70. sezonu artystycznego. W programie utwory Artura Malawskiego i Wojciecha Kilara. Orkiestrę poprowadzi Tadeusz...

Aktualności

Widowisko „Circus Melody” z 2-godzinnym programem już wkrótce w Rzeszowie

Ewolucje na trapezie, kaskaderzy na latających huśtawkach, pokaz iluzji mentalnej, gimnastyka na sztrabatach i wiele więcej będzie można zobaczyć podczas nowego widowiska cyrkowego "Circus Melody".

Aktualności

Zmiana terminów Międzynarodowego Dnia Tańca oraz koncertu jubileuszowego zespołu "Rzeszowianka"

W najbliższą sobotę, Centrum Młodzieży w Rzeszowie miało zaplanowane dwa duże wydarzenia artystyczne. Jednak w związku z ogłoszoną żałobą narodową, imprezy odbędą się w innych terminach.

Aktualności

Nowy termin Koncertu Galowego "Piosenka w Meloniku"

Rzeszowski Dom Kultury informuje, że z uwagi na ogłoszoną żałobę narodową sobotni Koncert Galowy 13. edycji festiwalu „Piosenka w Meloniku” zostaje przeniesiony na piątek 25 kwietnia 2025 roku na godzinę 20:00. Wszystkie...

Aktualności

Rockowa Noc from the Basement. Zmiana daty koncertu zespołu Brown

„W związku z ogłoszoną żałobą narodową po śmierci papieża Franciszka, koncert zespołu Brown zostaje przesunięty z soboty 26 kwietnia na piątek 25 kwietnia 2025” – ogłosili organizatorzy koncertu. Wszystkie bilety zachowują ważność.

Aktualności

Finał Festiwalu "Ziemia Dzieciństwa" i koncert Portal Blues

26 kwietnia w Wojewódzkim Domu Kultury odbędzie się wielkie święto bluesa, czyli finał Festiwalu Polskiej Twórczości „Ziemia Dzieciństwa”. O Grand Prix powalczy 11 wykonawców. Zwycięzcę wybierze jury pod przewodnictwem Marka Bałaty. Wydarzenie...

Aktualności

Teatr na ekranie: „Gardenia” z prelekcją i dyskusją w Kinie za Rogiem Cafe

„Gardenia” w reżyserii Wojciecha Urbańskiego - to kolejny spektakl, który będzie można zobaczyć w Kinie za Rogiem Cafe w ramach cyklu „Teatr na Ekranie”. Przed pokazem odbędzie się prelekcja, a po seansie...

Aktualności

Znamy kolejny kolektyw, który wystąpi na Europejskim Stadionie Kultury 2025

Wiktor Dyduła x MokuMoku! – to drugi kolektyw tegorocznego Koncertu Głównego podczas festiwalu Wschód Kultury – Europejski Stadion Kultury 2025. Duet połączy alternatywnego ducha polskiego pop-rocka z ekspresyjnym, wielogatunkowym brzmieniem z Gruzji.

Reklama