Brytyjski dyrygent Alexander Walker poprowadzi Orkiestrę Filharmonii Podkarpackiej podczas piątkowego koncertu symfonicznego. W programie: Koncert skrzypcowy h-moll Elgara oraz II Symfonia Sibeliusa. Solistką wieczoru będzie skrzypaczka Alda Dizdari.
W 1910 roku w Londynie Fritz Kreisler wykonał partię solową dedykowanego mu Koncertu skrzypcowego h-moll op. 61 – prawykonaniem zadyrygował sam kompozytor, Edward Elgar (1857-1934). Czteroczęściowa forma Koncertu jest zbliżona do układu symfonicznego, podobnie jak jego rozmiary – Elgar bowiem skutecznie połączył idee wielkiej symfoniki XIX wieku z gatunkiem popisowego koncertu instrumentalnego. Koncert zyskał reputację jednego z najtrudniejszych utworów w repertuarze skrzypcowym.
II Symfonia D-dur op. 43 to jedno z najwybitniejszych i najbardziej okazałych dzieł symfonicznych Jeana Sibeliusa (1865-1957). Kompozytor mówił o niej jako o “wyznaniu duszy”. Pracę nad utworem rozpoczął w 1901 roku w Rapallo nad Morzem Liguryjskim, a ukończył w 1902 roku w Finlandii. Idylliczne nastroje i pastoralne melodie przywodzą na myśl atmosferę Południa, podczas gdy surowsze rysy symfonii zawdzięczamy północnemu krajobrazowi. Wzrastające crescenda i opadające diminuenda sprawiają, że faktura “faluje” i pozostaje w ciągłym ruchu.
AB 21 listopada 2025r., piątek, godz. 19:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII PODKARPACKIEJ
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII PODKARPACKIEJ
ALEXANDER WALKER – dyrygent
ALDA DIZDARI – skrzypce
W programie:
E. Elgar – Koncert skrzypcowy h – moll op.61
J. Sibelius – II Symfonia D-dur op. 43
ALEXANDER WALKER
Alexander Walker wybrał wyjątkową drogę, która umożliwiła mu osiągnięcie doskonałości w kochanej przez siebie muzyce i występy w miejscach, gdzie jej jeszcze nie słyszano, a także dyrygowanie pionierskimi przedstawieniami na całym świecie. Dzięki swej innowacyjnej dyskografii przyczynił się do ponownego odkrycia i nowego spojrzenia na szereg znaczących kompozytorów. W 2018 r. stowarzyszenie Elgar Society uhonorowało go najwyższym wyróżnieniem, które otrzymali m.in. Daniel Barenboim, Władimir Aszkenazi czy Sir Andrew Davies. W ostatnim czasie prowadził orkiestrę BBC National Orchestra of Wales, wykonującą koncert skrzypcowy Robina Hollowaya z Aldą Dizdari jako solistką, oraz program obejmujący utwory Andrzeja Panufnika wykonywane przez orkiestrę BBC Scottish Symphony Orchestra, które zostały wyemitowane na antenie BBC Radio 3 i wydane na płycie przez wytwórnię Resonus Classics.
Alexander Walker dyrygował brytyjskimi orkiestrami BBC Philharmonic, City of London Sinfonia, New Queens Hall Orchestra, a w Cadogan Hall poprowadził londyńską English Chamber Orchestra. Pracował z orkiestrą Filharmonii Królewskiej, którą dyrygował zarówno w studiu nagraniowym, jak również w sali koncertowej, w tym m.in. podczas prestiżowego koncertu urodzinowego na festiwalu Elgar Festival w Malvern. Jego pionierskie nagrania muzyki Ignacego Waghaltera z orkiestrami Royal Philharmonic Orchestra, Symphony Orchestra oraz New Russia, a także cykl symfonii Havergala Briana nagrane dla wytwórni Naxos spotkały się z uznaniem krytyków i publiczności. Z orkiestrą New Russia nagrał ponadto płytę CD z muzyką Robina Walkera dla wydawnictwa muzycznego Toccata Classics, a z orkiestrą Musica Viva płytę CD z muzyką Arnolda Grillera.
Od czasu studiów u legendarnego Ilji Musina w Petersburskim Konserwatorium Państwowym pracował w całej Rosji, Europie Środkowej i Wschodniej, a także w Skandynawii, gdzie wiele jego koncertów, przede wszystkim z muzyką kompozytorów brytyjskich, było transmitowanych w ogólnokrajowych stacjach radiowych i telewizyjnych. Do niedawna regularnie dyrygował rosyjską Państwową Orkiestrą Symfoniczną, orkiestrą Musica Viva, orkiestrą symfoniczną New Russia oraz Rosyjską Orkiestrą Symfoniczną. Regularnie pracuje z bukareszteńską Orkiestrą Filharmonii im. George Enescu. W ostatnim czasie dyrygował także Orkiestrą Filharmonii praskiej, Orkiestrą Filharmonii belgradzkiej, czy Orkiestrą Symfoniczną Północnych Węgier. Poprowadził wiele orkiestr w Polsce i Rumunii. Regularnie pracuje z wieloma orkiestrami z Finlandii, Danii, krajów bałkańskich i innych państw.
Często współpracuje z Królewską Operą Covent Garden, dyrygując przedstawieniami Dziadka do orzechów, a także Baletem Królewskim z którym udał się na tournée po Stanach Zjednoczonych i wystąpił w Metropolitan Opera House, Kennedy Center i innych salach, po Rosji (teatry operowe Bolszoj i Maryjski), Turcji i Azji. Jako dyrektor muzyczny Fińskiej Opery Narodowej kierował wystawieniem tam Jeziora łabędziego, a w Norweskiej Operze Narodowej przedstawieniem Dziadka do orzechów. Alexander Walker uwielbia repertuar operowy, w tym największe opery Mozarta, a także dzieła Pucciniego, Janáčka, Verdiego, Straussa, Czajkowskiego i Glinki. Do teatrów operowych, z którymi pracował, należą m.in. Opera North, Grange Park Opera czy English Touring Opera. Był dyrektorem muzycznym pierwszej produkcji opery Benjamina Brittena w Turcji. W stambulskiej Operze Państwowej Alexander Walker dyrygował Dokręcaniem śruby. W 2011 r. poprowadził premierowy spektakl opery Juliana Granta Prophet and Loss na festiwalu Oundle International Festival.
Alexander Walker jest wykładowcą w konserwatorium Trinity Laban Conservatoire, gdzie często prowadzi przedstawienia, a ponadto uczy dyrygentury w Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie i jest dyrygentem Junior Department Symphony Orchestra. Od 2021 r. jest dyrektorem muzycznym londyńskiej International Concert Orchestra, a ostatnio został mianowany głównym dyrygentem Henley Symphony Orchestra.
ALDA DIZDARI
„Tak żywa, pełna wyobraźni i błyskotliwa gra jest naprawdę rzadkością. Ekspresja jej smyczka była cudowna.” Tim Homfray, Strad Magazine
„Alda Dizdari jest zjawiskowa […] Jest ona – jak najwięksi muzycy – doskonałym sługą muzyki: nie dokonuje żadnych manierystycznych czy intelektualnych wtrąceń, pozwalając dziełu muzycznemu, aby w każdej frazie mówiło samo za siebie.” Sir Noel Malcolm (autor „George Enescu: His Life and Music”)
„[…] To poruszająca historia, opowiedziana z odświeżającą otwartością i szczerością, która oddaje i przekazuje zdolność muzyki do transformacji nawet w najtrudniejszych okolicznościach.” – Julian Haylock, Strad Magazine.
Alda Dizdari jest wyśmienitym muzykiem, nauczycielką i autorką. Ta urodzona w Albanii i mieszkająca w Londynie skrzypaczka udanie łączy karierę solową z innymi twórczymi i charytatywnymi zajęciami. Od czasu swojego debiutu w Wigmore Hall w 2010 r. została wybrana przez czasopismo Gramophone jako jeden muzyków, których należy obserwować, występowała jako solistka w najbardziej prestiżowych salach koncertowych w kraju i za granicą, nagrała pięć płyt dla wytwórni Mello Records, artykuły na jej temat ukazały się w czasopiśmie Strand Magazine oraz w dodatku kulturalnym do Sunday Times, a także wystąpiła na żywo w programach radiowych BBC Radio 3 oraz Radio 4.
Po zagraniu koncertu skrzypcowego Elgara w całej Europie i premierowym występie z tym utworem w rodzinnej Albanii, w 2020 r. Alda Dizdari wydała audiobook ze swoimi wyjątkowymi wspomnieniami „Kiss Me Again: A Memoir of Elgar in Unusual Places”, a także opublikowała wydanie specjalne zawierające audiobook i nagranie koncertu skrzypcowego Elgara ze stowarzyszeniem orkiestry Musica Viva Orchestra pod batutą Alexandra Walkera.
W 2022 r. Alda Dizdari wydała swój najbardziej intymny album zatytułowany „The Words of the Candle” z harfistką Camillą Pay. Obecnie Alda Dizdari występuje na największych festiwalach w Wielkiej Brytanii i Europie. W jesieni 2025 r. ukaże się płyta Dizdari wydana przez Resonus Label z muzyką skrzypcową cieszącego się wielką sławą brytyjskiego kompozytora Robina Hollowaya. Dizdari towarzyszyć będzie orkiestra BBC National Orchestra of Wales dyrygowana przez Alexandra Walkera.
Od 2008 r. Alda Dizdari gra na skrzypcach zbudowanych przez Giovanniego Battistę Cerutiego w Cremonie w 1791 r., które specjalnie dla niej zostały zakupione przez prywatnego sponsora, oraz na smyczku Dominique’a Peccatte’a, użyczonym jej przez brytyjski Stradivari Trust.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz