Rzeszów - Niedziela, 26.10.2025
Reklama

Symfoniczny wieczór z muzyką czterech kompozytorów

Dodano: 03.10.2024 r. / Redakcja

David Giménez / Materiały prasowe
David Giménez / Materiały prasowe

Już w najbliższy piątek (4.10) o godz. 19:00 odbędzie się kolejny koncert symfoniczny w ramach rozpoczętego w zeszłym tygodniu 70. jubileuszowego sezonu artystycznego Filharmonii Podkarpackiej. Tym razem melomani zanurzą się w dźwięki muzyki takich kompozytorów jak m.in: Verdi, Strauss czy Mozart. Orkiestrę poprowadzi hiszpański dyrygent David Giménez. Solistami wieczoru będą: flecistka Jagoda Pietrusiak-Kasprzyk oraz klarnecista Robert Mosior – muzyk rzeszowskiej Filharmonii.

W programie:

G. Verdi – Uwertura do opery „Moc przeznaczenia”
R. Strauss – Romanze Es- dur na klarnet i orkiestrę
C. Chaminade – Concertino na flet
W. A. Mozart – Symfonia nr 36 C- dur KV 425 „Linzka”

Dramatyczna Uwertura do opery „Moc przeznaczenia” (1862), to muzyka która jak w soczewce ogniskuje wszystkie emocje głównych bohaterów dzieła Giuseppe Verdiego (1813 – 1901). Motyw losu intonują instrumenty dęte, którym w samej operze powierza kompozytor ważną rolę – żeby wspomnieć chociażby wstęp do drugiego aktu opery z „koncertową” partią klarnetu. Instrument ten przemówi w roli głównej, gdy na scenie pojawi się Robert Mosior. Pierwszy klarnecista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej wykona Romanze Es–dur na klarnet i orkiestrę (1879) późnoromantycznego niemieckiego twórcy Richarda Straussa (1864 – 1949). Będzie także okazja, aby usłyszeć solowe brzmienie fletu. Program anonsuje bowiem Concertino na flet, popisowy utwór autorstwa francuskiej kompozytorki Cecile Chaminade (1857 –1944), który przypomni Jagoda Pietrusiak-Kasprzyk, muzyk rzeszowskiej orkiestry.

Powolny wstęp otworzy bramy do pełnej mozartowskiego uroku Symfonii C-dur „Linzkiej” (1783). Historia powstania utworu związana jest z pobytem Wolfganga Amadeusa Mozarta (1756 – 1791) w Linzu, gdzie zawitał powracając z Salzburga do Wiednia. Protektor Mozarta, hrabia Thun zorganizował z tej okazji tzw. Akademię, i z tego właśnie powodu, w rekordowo szybkim czasie, napisał Mozart symfonię zwaną później „Linzką”. Utwór nie nosi jednak jakichkolwiek znamion pośpiechu. Doskonałą, przejrzystą formę Symfonii wypełnia muzyka pisana lekką ręką – zachwycająca bogactwem pięknych tematów. Nuta liryzmu pojawia się w wolnej części Poco adagio o rytmie siciliany. Finał Presto – to królestwo humoru, które przywodzi na myśl „Wesele Figara” – komediowe arcydzieło skomponowane przez Mozarta zaledwie trzy lata później.

David Giménez

Urodzony w Barcelonie David Giménez studiował fortepian i kompozycję na Conservatori del Liceu w swoim rodzinnym mieście. Następnie odbył studia drugiego stopnia z dyrygentury na wiedeńskim uniwersytecie Hochschule für Musik u Karla Österreichera oraz na londyńskiej Royal Academy of Music pod kierunkiem Sir Colina Davisa. Od czasu swojego debiutu w 1994 r. z hanowerską Orkiestrą NDR występował na całym świecie, dyrygując najbardziej znane orkiestry i solistów w takich salach koncertowych jak Royal Albert Hall, Berlin Philharmonie, Salle Pleyel, Vienna Konzerthaus, tokijska Suntory Hall oraz w nowojorskich Carnegie Hall i Avery Fisher Hall. W trakcie swojej kariery David Giménez dyrygował orkiestrami takimi jak Vienna Philharmonic, London Symphony, Philharmonia, Münchner Philharmoniker, Orchestre de Paris oraz Filarmonica della Scala. Opera odgrywa ważną rolę w kalendarzu występów Maestro Giméneza, który wykonuje szeroki wachlarz sztuk operowych w teatrach takich jak Teatro alla Scala, Vienna Staatsoper, Royal Opera House Covent Garden, Zurich Opera, Berlin Deutsche Oper, Théâtre du Champs Elysées, Washington Opera, barceloński Gran Teatre del Liceu, madrycki Teatro Real czy Sydney Opera House. Będąc obdarzonym wyjątkowym wyczuciem głosów Maestro Giménez regularnie współpracuje ze śpiewakami operowymi takimi jak José Carreras, Plácido Domingo, Anna Netrebko, Roberto Alagna, José Cura, Bryn Terfel, Joseph Calleja i Charles Castronovo. Maestro Giménez był także członkiem jury podczas kilku konkursów, jak np. podczas Międzynarodowego Konkursu Śpiewaków Operowych wykonujących utwory Verdiego w Parmie, Operalia a także podczas konkursu dla kompozytorów odbywającym się w Reina Sofia w Madrycie. W 2022 r. został powołany na dyrektora artystycznego festiwalu Sounds of Oradea Festival w rumuńskim Oradea, a w 2024 r. mianowany głównym dyrygentem Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. W trakcie obecnego sezonu Maestro Giménez dyrygował m.in. Royal Philharmonic, National Orchestra of Belgium, Orchestra dell´Arena di Verona, Orchestra della Rai Torino, paryską Orchestre de l´Ille de France oraz Orquestra de Barcelona. Niedawno rozpoczął także sezon operowy barcelońskiego Opera House (Gran Teatre del Liceu) serią koncertów poświęconych Giuseppe Verdiemu, a także został wybrany na dyrektora muzycznego nowej opery El Juez, skomponowanej przez Christiana Kolonovitsa, której światowa premiera miała miejsce w Bilbao oraz podczas austriackiego festiwalu Erl Festival. Z tą operą Maestro Giménez debiutował w nowym Teatrze Maryjskim w St. Petersburgu oraz w Theater an der Wien. Inne ważne wydarzenia z jego udziałem obejmują produkcje operowe takie jak Traviata, Lunatyczka oraz Carmen (Sofia Opera oraz Las Palmas Opera). Maestro Giménez prowadził również koncerty na całym świecie odbywające się w ramach tournee pożegnalnego Jose Carrerasa, a ostatnio podczas tournee Roberto Alagni po Francji i Belgii. Maestro Giménez dokonywał nagrań dla wytwórni a Decca, BMG Classics, Koch-Schwann, Erato oraz Discmedi.

Jagoda Pietrusiak-Kasprzyk ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Zbigniewa Kamionki oraz Conservatorio di Musica di Parma w klasie prof. Aldo Sisillo. Swoje umiejętności doskonaliła w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie u Andrei Olivy oraz pod okiem Nicoli Mazzantiego we Florencji (flet piccolo).
Występowała jako solistka z Orchestra Regionale dell’Emilia Romagna. Współpracuje z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, CorDa Cracovia oraz Filarmonica Toscanini. Bierze udział w wielu projektach artystycznych oraz prawykonaniach muzyki współczesnej (Dni Kompozytorów Krakowskich, Gruppo Di Musica Contemporanea oraz Ensemble da Camera w Parmie).

Brała udział w kursach pod kierunkiem: m.in. Barbary Świątek–Żelazny, Petera Lukasa Grafa, Janosa Balinta, Roberta Dicka czy Łukasza Długosza.
Laureatka wielu konkursów (m.in. I miejsce i nagroda specjalna na European Grand Prize of Music “Mendelssohn Cup” we Włoszech, I miejsce Svirel 2012 w Słowenii, wyróżnienie podczas Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Dętych „Etiuda 2011” w Szczecinie, I miejsce podczas European Music Competition „Paolo Serrao” we Włoszech).
W 2020 roku wydała debiutancką płytę Jan Novák CHAMBER MUSIC w wytwórni DUX Recording Producers, która w całości stanowi polską premierę. Płytę współtworzą Renata Johnson-Wojtowicz (sopran), Wojciech Bafeltowski (wiolonczela), Marcin Kasprzyk (fortepian) oraz Michał Rot (fortepian).
Od 2022 roku pracuje na stanowisku flecistki – solistki w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie.

Robert Mosior – naukę gry na klarnecie rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I st., a następnie kontynuował w Państwowym Liceum Muzycznym w Rzeszowie, które ukończył z wyróżnieniem. W roku 1986 rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod kierunkiem prof. Ryszarda Sztajerwalda. W okresie studiów uczestniczyłz powodzeniem w wielu konkursach krajowych i międzynarodowych takich jak: Międzynarodowy Konkurs Klarnetowy im. C. M. Webera w Warszawie – II miejsce ( 1987 ), Międzynarodowy Konkurs Klarnetowy im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach – I miejsce (1989), Międzynarodowy Konkurs Klarnetowy „ Praskie Jaro” w Pradze ( 1990 ), Międzynarodowy Konkurs w Brukseli ( 1990 ). Brał udział w Festiwalach Młodych Talentów w Szczecinie i Tarnowie ( 1990 ). Od roku 1988 koncertował jako solista z towarzyszeniem wielu orkiestr: Akademii Muzycznej w Warszawie, Centralnej Orkiestry Wojska Polskiego w Warszawie, Filharmonii: Poznańskiej , Szczecińskiej, Kieleckiej, Lubelskiej, Rzeszowskiej, a w roku 1991 z Filharmonią Narodową w Warszawie. Ma na swoim koncie liczne koncerty i recitale z towarzyszeniem fortepianu na terenie całego kraju i za granicą: Włochy, Hiszpania i kilkakrotnie Niemcy. Współpracował również z zespołem „ Camerata Vistula” w Warszawie, z którym wielokrotnie koncertował w kraju i za granicą. Z zespołem tym dokonał też nagrań radiowych i telewizyjnych, między innymi dla Deutsche Rundfung w Monachium. Po ukończeniu studiów w roku 1990 wrócił do Rzeszowa. Obecnie jest I klarnecistą w Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego i nauczycielem w Zespole Szkół Muzycznych Nr I w Rzeszowie. W roku 1993 nawiązał współpracę z akordeonistą Pawłem Paluchem rozpoczynając nowy rozdział w karierze muzycznej. Duet „ Paweł i Robert” koncertował podczas muzycznych festiwalów w Łańcucie, w Krościenku i Rzeszowie. Ponadto duet brał udział w wielu imprezach muzycznych na terenie naszego kraju oraz za granicą: w Szwajcarii, Niemczech, Francji i Austrii prezentując znane i lubiane utwory muzyki klasycznej w własnym opracowaniu. Od początku pobytu w Rzeszowie Robert Mosior jest również współtwórcą Kwintetu Instrumentów Dętych działającym przy Filharmonii Podkarpackiej. Z Zespołem tym w 1995 r. odbył Tournée po Francji, Niemczech i Czechach. Często koncertuje z Rzeszowskim Zespołem Instrumentów Dętych „ Da Camera”, którego jest członkiem od wielu lat. Dokonał również wielu nagrań radiowych i telewizyjnych na terenie naszego kraju.


Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Black-metalowy finał cyklu „Rockowa Noc from the Basement”

Pod koniec listopada odbędzie się finałowy koncert tegorocznej edycji cyklu „Rockowa Noc from the Basement”. Ze względu na skład, który zagra dla rzeszowskiej publiczności, organizatorzy określają wydarzenie mianem "black metal edition".

Aktualności

Największe literackie wydarzenie regionu powraca. Świąteczne Targi Książki już 14 i 15 listopada w Rzeszowie

Miłośnicy książek i literatury mogą już zacierać ręce. Znamy pierwsze szczegóły najbliższej edycji Świątecznych Targów Książki, które tradycyjnie odbywają się Millenium Hall w Rzeszowie. W dniach 14-15 listopada Centrum zmieni się w...

Aktualności

„W relacji ze słowem” - Tomasz Organek spotka się z czytelnikami

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie zaprasza na najbliższe spotkanie w ramach cyklu „W relacji ze słowem”. Gościem będzie Tomasz Organek – muzyk, wokalista i prozaik.

Aktualności

Happysad zagra w Strefie Kultury Studenckiej

Po zakończonym sezonie koncertów plenerowych, zespół Happysad wraca na sceny klubowe. 10 października rozpoczęła się trasa pn. „Druga Prosta”. Jednym z przystanków jest Rzeszów. Grupa wystąpi w stolicy Podkarpacia 25 października 2025...

Aktualności

Nowy klub muzyczny na mapie Rzeszowa. Otwarcie 18 października

Już w sobotę w stolicy Podkarpacia otworzy się nowy klub muzyczny. „Rubin Club wkracza na scenę i zmieni oblicze nocnego życia w Rzeszowie” – czytamy w wydarzeniu na profilu klubu w mediach...

Aktualności

Piątkowy wieczór w Filharmonii. W programie m.in. utwory jednego z czołowych kompozytorów XX wieku

W piątkowy wieczór, 17 października, Filharmonia Podkarpacka zaprosi publiczność na wyjątkowy koncert symfoniczny, w którym zabrzmi muzyka pełna blasku, emocji i mistrzowskiej wirtuozerii. Pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii...

Aktualności

Wielkie święto teatru w Rzeszowie. Rusza 04. Festiwal Arcydzieł - 63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne

17 października 2025 roku rozpoczną się 63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne – 04. Festiwal Arcydzieł. To jedno z najważniejszych wydarzeń na kulturalnej mapie Polski, prezentujące klasykę literatury w nowych, inspirujących interpretacjach. Festiwal potrwa...

Aktualności

Koncert ku pamięci prof. Włodzimierza Bonusiaka, byłego rektora UR

15 października 2025 roku, o godzinie 18:00, w sali koncertowej Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego odbędzie się recital fortepianowy dedykowany pamięci prof. dra hab. Włodzimierza Bonusiaka, rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego w latach 2002–2008.

Reklama