Rzeszów - Sobota, 15.11.2025
Reklama

Wernisaż wystawy pokonkursowej XXI Międzynarodowego Niekonwencjonalnego Konkursu Fotograficznego „Foto Odlot”

Dodano: 29.09.2025 r. / Artykuł sponsorowany

Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie zaprasza 4 października 2025 r. (sobota) o godz. 17:00 na wernisaż wystawy pokonkursowej XXI Międzynarodowego Niekonwencjonalnego Konkursu Fotograficznego „Foto Odlot” organizowanego pod patronatem Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej FIAP i Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców. Po wernisażu zapraszamy na fotograficzne spotkanie seminaryjne z jurorami i laureatami.

Konkurs realizowany jest ze środków Województwa Podkarpackiego, a ekspozycja będzie czynna do 31 października 2025 r.

Informacja z Protokołu posiedzenia Jury oceniającego prace nadesłane na XXI Międzynarodowy Niekonwencjonalny Konkurs Fotograficzny „FotoOdlot” organizowany przez Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie pod patronatem Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej FIAP Nr 2025/439 oraz Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców Nr 528/2025.

Jury konkursowe w składzie:

  • Krystyna Małgorzata Dołowska - AFRP, zdfp - Prezes Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców - Warszawa
  • Dorota Kycia - (EFIAP, AFRP) - Józefosław
  • Krzysztof Stós - (EFIAP) - Wojnicz

stwierdziło, że 153 autorów z 13 krajów przysłało ogółem 551 zdjęć.

Na wystawę pokonkursową zakwalifikowano 181 zdjęć 88 autorów z 12 krajów.

Po dokonaniu oceny wszystkich zgłoszonych na Konkurs prac Jury postanowiło przyznać Medale i Wyróżnienia FIAP oraz Medale Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców z nagrodami pieniężnymi ufundowanymi przez Województwo Podkarpackie.

ZŁOTY MEDAL FIAP i nagrodę pieniężną 5000 zł otrzymał

  • Kamil Pohnke (Wrocław) Polska - za fotografię pt. „Organiczne wizje”.

SREBRNY MEDAL FIAPi nagrodę pieniężną 4000 zł otrzymał

  • Marcin Jankowski (Warszawa) Polska - za fotografię pt. „Birch Dryad”.

BRĄZOWY MEDAL FIAP i nagrodę pieniężną 3000 zł otrzymał

  • Grzegorz Narożański (Tarnów) Polska - za fotografię pt. „All eyes on me”.

ZŁOTY MEDAL FOTOKLUBU RP i nagrodę pieniężną 2000 zł otrzymał

  • Arcu Cătălin (Floresti - Cluj) Rumunia - za fotografię pt. „Ophelia IV”.

SREBRNY MEDAL FOTOKLUBU RP i nagrodę pieniężną 2000  zł otrzymał

  • Krzysztof Ślęzak (Tajęcina) Polska - za fotografię pt. „Keszitsen kepet onmagarol”.


BRĄZOWY MEDAL FOTOKLUBU RP i nagrodę pieniężną 2000 zł otrzymał

  • Mirosław Iskra (Kopki) Polska - za fotografię pt. „Dopóki starczy sił”.

WYRÓŻNIENIA FIAP otrzymali:

  • Mikołaj Birek (Nowy Borek) Polska - za fotografię pt. „Apparition V”,
  • Agnieszka Brzezińska (Lublin) Polska - za fotografię pt. „(nie) Martwa natura 1”,
  • Ryszard Cabała (Zielonki) Polska - za fotografię pt. „Autoportret”,
  • Joanna Feil (Sopot) Polska - za fotografię pt. „Autoportret, ADHD”,
  • Adam Fleks (Gdańsk) Polska - za fotografię pt. „Mémories de la Place Pigalle (Alice)”,
  • David Hall (Newcastle upon Tyne) Anglia - za fotografię pt. „Pigmentum”,
  • Przemek P Kaczmarek (Poznań) Polska - za fotografię pt. „Antyfona”,
  • Małgorzata Korzec (Rzeszów) Polska - za fotografię pt. „Autoportret - Sama ze sobą”,
  • Małgorzata Kozakowska (Częstochowa) Polska - za fotografię pt. „Przejścia 2”,
  • Magdalena Lipniewska (Gorzów Wielkopolski) Polska - za fotografię pt. „Splątanie”,
  • Jacek Szczerbaniewicz (Jelenia Góra) Polska - za fotografię pt. „Girl, mannequin and snails”,
  • Radosław Wróbel (Wrocław) Polska - za fotografię pt. „# daY”,
  • Raul Villalba (Buenos Aires) Argentyna - za fotografię pt. „The seduction”.


Nagrodę BEST AUTHOR FIAP otrzymał

  • Marcin Jankowski (Warszawa) Polska - za fotografie pt. „Birch Dryad”, „I am fashion”, „Ribborn”, „Touch of Inner Silence”.

ZŁOTE PLAKIETY ufundowane przez Województwo Podkarpackie otrzymali:

  • Roberto Biagi (Roma) Włochy - za fotografię pt. „Per le antiche scale”,
  • Artur Gawor (Wieliczka) Polska - za fotografię pt. „Znakomity”,
  • Irena Gregorc (Pobegi) Słowenia - za fotografię pt. „Instalation”,
  • Janusz Jura (Chrzanów) Polska - za fotografię pt. „Nieoczywistość”,
  • Raisa Kadyrova (Smołdzino) Polska - za fotografię pt. „Brzemienna”,
  • Marcin Lichwa (Gdańsk) Polska - za fotografię pt. „Człowiek pająk”,
  • Jonas D. Madsen (Ringsted) Dania - za fotografię pt. „Beetween Chairs”,
  • Bartosz Nalepa (Rzeszów) Polska - za fotografię pt. „Światło pada z góry 1”,
  • Eugeniusz Nurzyński (Gdańsk) Polska - za fotografię pt. „Via Dolorosa”,
  • Tatiana Pędziwiatr (Skrzyszów) Polska - za fotografię pt. „In the embrace of shadow”,
  • Sławomir Pietrzykowski (Jaksice) Polska - za fotografię pt. „Artystka”,
  • Stefan Warakomski (Sejny) Polska - za fotografię pt. „Pożegnanie”.

 

Jury gratuluje wszystkim nagrodzonym i dziękuje za wzięcie udziału w tej edycji Konkursu. Potwierdzając wysoki poziom artystyczny prac zakwalifikowanych do wystawy pokonkursowej

Jurorzy zwracają szczególną uwagę na bardzo interesujące oraz niekonwencjonalne poszukiwania twórcze.

Komisarz Konkursu - Adam Kus

(z katalogu wystawy pokonkursowej - tekst, którego autorką jest dr hab. prof. UR Magdalena Rabizo-Birek)

„Przejścia, nieoczywistości, wizje”

Już w pierwszym spotkaniu z pracami nadesłanymi na XXI edycję Międzynarodowego Niekonwencjonalnego Konkursu Fotograficznego „Foto Odlot”, organizowanego przez Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie, szczególnie tymi, które zostały dostrzeżone i nagrodzone przez jurorów, zwraca uwagę ich skupienie na człowieku. To jego twarz i ciało - nagie i udrapowane w rozmaite przebrania i kostiumy - staje się obiektem artystycznych interwencji, modelacji i przetworzeń. Jest to trend widoczny zarówno w polskiej fotografii kreacyjnej, jak i pracach artystek i artystów zagranicznych.

Zazwyczaj są to kompozycje przedstawiające samotną postać. Dobrym przykładem jest nagrodzona Złotym Medalem FIAP fotografia Kamila Pohnke „Organiczne wizje”. Stonowany, wysmakowany formalnie niby-akt wywołuje wieloznaczne, niepokojące skojarzenia. Przypomina niedawną pandemię, postapokaliptyczne wizje końca człowieka w świecie i zagrożenia jego integralności. Na tle wizyjnych aktów, portretów i autoportretów wyróżnia się nagrodzona Brązowym Medalem FIAP praca Grzegorza Narożańskiego, przedstawiająca muzycznego idola niesionego przez koncertowy tłum, jednak o jakże znaczącym tytule: „All eyes on me”. „Wszystkie oczy na mnie” - choć na zdjęciu twarze fanów są wpatrzone nie tyle w muzyka, co ekrany smartfonów, rejestrujących jego występ. Ludzie wydają się tu, mimo stłoczenia, wyobcowani - zarówno zatopiony w grze na instrumencie muzyk, jak i jego skupieni na telefonach słuchacze…

Kilka nagrodzonych i wyróżnionych fotografii ma w tytułach słowo „autoportret” i bliskoznaczne „apparition” (Ryszarda Cabały, Joanny Fleil, Małgorzaty Korzec, Mikołaja Birka), ale jakże są to „odjechane” aparycje, w których twórcom najmniej chodzi o fizyczne podobieństwo i fotogeniczny konterfekt. Fotoodlotowi ludzie są bez wyjątku zagadką, enigmą, „nieoczywistością” (tytuł „lodowej” fotografii Janusza Jura), niekiedy widmami i potworami („Pigmentum” Davida Halla z Anglii, „Antyfona” Przemka P Kaczmarka, „Pożegnanie” Stefana Warakomskiego, „# daY” Radosława Wróbla).

Konkursowe prace przedstawiają często postacie w procesie przemiany. A są to różne metamorfozy i „przejścia” - jak głosi tytuł cyklu prac Małgorzaty Kozakowskiej - między życiem a śmiercią, jawą i snem, realnością a wykreowaną fikcją, człowiekiem a roślinami, zwierzętami, przedmiotami, maszynami, materiami organicznymi i nieorganicznymi („Keszitsen kepet onmagarol” Krzysztofa Ślęzaka, „Mémories de la Place Pigalle” Adama Fleksa, „Splątanie” Magdaleny Lipniewskiej, „Girl, mannequin and snails” Jacka Szczerbaniewicza, „The seduction” Raula Villalby). Swoistym przejściem jest także naturalne rozmnożenie istnienia („Brzemienna” Raisa Kadyrovej).

W wyobraźni fotografów i fotografek późnej nowoczesności, bez względu na to, czy posługują się technikami analogowymi czy cyfrowymi tak, jak zdarza się to niekiedy w snach, odżywają prastare mity i legendy: o bogach, herosach, istotach fantastycznych („Birch Dryad” Marcina Jankowskiego, laureata Srebrnego Medalu FIAP, uhonorowanego także nagrodą dla najlepszego autora konkursu, „Ophelia IV” Arcu Cătălina z Rumunii, „Człowiek pająk” Marcina Lichwy).

Czy tendencje te dowodzą kryzysu esencjalistycznej koncepcji człowieczeństwa, kwestionują ludzką odrębność od innych istnień, elementów świata i kosmosu? Z pewnością pokazują, że twórcy i twórczynie medium fotograficznego, stworzonego blisko dwieście lat temu dla wiernego rejestrowania fenomenów świata, należą do ery późnej nowoczesności, zatem rozważają i inspirują się jej aktualnymi ideami, trendami, wynalazkami i wyzwaniami: transhumanizmem, ekokrytyką, postsekularyzmem, sztuczną inteligencją...

Także i na tej, już dwudziestej pierwszej edycji „Foto Odlotu”, podziwiać możemy dar obserwacji, umiejętność dokumentowania dziwnych, niezwykłych zdarzeń i obrazów z rzeczywistości oraz niezwykłą inwencję formalną uczestników konkursu. Oglądamy ich „odlotowe” prace – zawsze zaskakujące przejścia między rodzajami i gatunkami sztuk: fotografią, malarstwem, grafiką („(nie) Martwa natura 1” Agnieszki Brzezińskiej, „Instalation” Ireny Gregorc ze Słowenii, „Dopóki starczy sił” Mirosława Iskry, „Światło pada z góry 1” Bartosza Nalepy, „Via Dolorosa” Edmunda Nurzyńskiego), performansem, tańcem, teatrem, filmem, animacją, autoportretem, aktem, martwą naturą, pejzażem, fotografią obyczajową i reporterską („Per le antiche scale” Roberta Biagi z Włoch, „Beetween Chairs” Jonasa D. Madsena z Danii, „Znakomity” Artura Gawora, „In the embrace of shadow” Tatiany Pędziwiatr, „Artystka” Sławomira Pietrzykowskiego), a także odkrywać unikatowe techniki fotograficzne, np. cyjanotypię (prace Magdaleny Lipniewskiej i Raisy Kadyrovej).

Zachęcam nie tylko miłośników fotografii do olśniewającego, inspirującego i poruszającego przejścia przez wyobraźniowe światy wykreowane przez uczestników wystawy pokonkursowej „Foto Odlot”. Mocne wrażenia są tu gwarantowane!

dr hab. prof. UR Magdalena Rabizo-Birek


Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Artykuł sponsorowany

Jak przygotować się na blackout – praktyczne wskazówki

Życie potrafi pisać bardzo różne scenariusze – nie na każdą sytuację zawsze da się przygotować. Warto jednak zadbać o to, by zapewnić sobie i bliskim bezpieczeństwo i podstawowy komfort w razie wystąpienia...

Artykuł sponsorowany

Rozpocznij swoją podróż z Deeptech Akcelerator: Wsparcie dla startupów z potencjałem!

Wszyscy wiemy, że początkowy etap rozwoju startupu to jedno z najtrudniejszych wyzwań, które wymaga nie tylko pomysłu na innowacyjny produkt, ale także odpowiednich zasobów, wsparcia i finansowania. Jeśli masz startup z potencjałem,...

Artykuł sponsorowany

Zapisz się na webinar informacyjny dot. Programu Deeptech Akcelerator – nabór trwa do 31 października!

Masz startup z prototypem dla przemysłu? Chcesz przyspieszyć jego rozwój i zdobyć nawet 200 000 zł wsparcia? Nie przegap szansy, by dołączyć do programu Deeptech Akcelerator, realizowanego przez Podkarpackie Centrum Innowacji.

Artykuł sponsorowany

Jak system prowadzenia manualnego PowerGuide pomaga chronić zdrowie gleby?

Zdrowa gleba to fundament produktywnego rolnictwa, ale łatwo ją uszkodzić przez niepotrzebne przejazdy, nierówną uprawę i nadmierne stosowanie nakładów.

Artykuł sponsorowany

Surowe i gładkie: jak dziś działa kontrast materiałów we wnętrzu

Wnętrza stały się cichsze, ale ciekawsze. Dziś w modzie nie kolor, lecz kontrast powierzchni: mat kontra połysk, faktura kontra gładkość, szorstkie obok zimnego. Takie zestawienia tworzą atmosferę bez krzyku — powściągliwą, ale...

Artykuł sponsorowany

Leczenia kanałowe, a może implant? Co wybrać?

Wiele osób wciąż sądzi, że problemy w obrębie jamy ustnej ograniczają się jedynie do ubytków próchnicowych czy zapalenia dziąseł. Tymczasem współczesna wiedza medyczna obala ten mit. Coraz więcej badań potwierdza, że zła...

Artykuł sponsorowany

Jak wybrać prezenty świąteczne dla pracowników i kontrahentów?

Święta Bożego Narodzenia to czas, w którym firmy mają wyjątkową okazję, aby docenić pracowników, klientów i partnerów biznesowych. Dobrze dobrane prezenty firmowe stają się nie tylko miłym gestem, ale również narzędziem budowania...

Artykuł sponsorowany

Nasiona jęczmienia ozimego – jak wybrać odmianę dopasowaną do warunków glebowych

Wybór odpowiednich nasion jęczmienia ozimego jest kluczowy dla uzyskania wysokich plonów. W artykule przedstawiamy, jak dopasować odmianę do specyficznych warunków glebowych, aby maksymalnie wykorzystać potencjał uprawy. Zrozumienie różnic między odmianami oraz ich...

Reklama