PODKARPACIE. Trwa budowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe i Dukla. Ze względu na skomplikowany geologicznie teren, na którym prowadzone są prace, wykonawca używa odpowiednich maszyn budowlanych i technologii. Jedna z największych w Europie wiertnic do palowania pracuje w Równem, gdzie powstanie estakada.
Teren na którym powstaje wspomniany odcinek trasy Via Carpatia charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny. Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo. Zadaniem wiertnicy jest wzmocnienie podłoża pod podpory estakady za pomocą pali betonowych o długości 20 m.
- Estakada ES 2-1 w Równem powstaje w sąsiedztwie terenu górniczego Bóbrka – Równe o intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej metodą otworową oraz za pomocą tzw. kopanek. Przebiega w miejscu, gdzie droga ekspresowa krzyżuje się z drogą powiatową, przejściem dla dużych zwierząt, ciekiem wodnym oraz jezdnią dodatkową. Estakada będzie miała długość 96,9 m, a w najwyższym miejscu pobiegnie na wysokości 18,5 m nad ciekiem wodnym. To najmniejsza z trzech estakad na tym odcinku drogi ekspresowej. Konstrukcja obiektu to czteroprzęsłowa, ramownicowa estakada oparta na belkach prefabrykowanych typu T. Opiera się na trzech podporach dla każdej z jezdni, co zapewnia jej dużą stabilność i wytrzymałość – wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Wiertnica wykorzystywana na S19, jest jedną z największych w Europie tego typu maszyn. Przeznaczona jest do pracy w wymagających warunkach, np. przy budowie mostów, wykonywaniu głębokich fundamentów wieżowców czy największych obiektów przemysłowych. Waży od 170 do 185 ton.
Głębokość wiercenia pali na estakadzie w Równem wynosi 20 m. Dla zobrazowania to mniej więcej tyle co wysokość pięciopiętrowego budynku mieszkalnego. Przewidziane są wiercenia pali pod podporami oraz wiercenie palisad, które mają zabezpieczyć teren znajdujący się w strefie obiektu.
Przy palowaniu, oprócz wiertnicy, używane są również dodatkowe urządzenia, takie jak m.in. pompa do betonu, dźwig podający zbrojenia do otworu z betonem czy wibromłot używany do pogrążania zbrojenia wewnątrz pala.
Nowy odcinek drogi ekspresowej będzie miał długość 10,1 km. Powstaną dwie jezdnie  dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W ramach zadania powstanie również węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska. 
Na tym odcinku S19 powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł.
 
                         
                                     
                                     
                                     
                                     
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                        ![Transport meleksem po największej rzeszowskiej nekropolii [najbliższe terminy]](/image/c/800/520/news/20251029/melexem.jpg) 
                                         
                                         
                                         
                                         
                                        ![Budowa wielorodzinnych budynków mieszkalnych przy ul. Sieciecha w Rzeszowie [październik 2025]](/image/c/740/490/foto/20251028/sieciecha-01.jpg) 
                                ![Wisłokostrada - nowe zdjęcia z budowy [październik 2025]](/image/c/740/490/foto/20251023/wislokostrada-04.jpg) 
                                 
                                         
                                         
                                         
                                             
                                             
                                             
                                             
                                             
                             
                             
                             
                            
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz