PODKARPACIE. Polskie Linie Kolejowe podpisały dwie umowy na modernizację ważnych linii kolejowych na Podkarpaciu. Łączna wartość inwestycji to blisko 2 miliardy złotych.
Na linii 108 z prędkością do 120 km/h i krócej o 25 minut
Pierwsza z umów dotyczy modernizacji linii 108 Jasło – Nowy Zagórz. Ten ogromny projekt warty jest ponad 1 mld zł. Zrealizuje go firma PORR S.A. Dzięki inwestycji podróżni zyskają lepsze warunki i możliwości komunikacyjne w okolicach Krosna, Sanoka i Nowego Zagórza. Realizacja całego zadania umożliwi skrócenie czasu jazdy o ok. 25 minut. Trasa będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h i towarowych z prędkością 110 km/h.
W ramach inwestycji powstanie 5 nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe/Galeria, Zagórz Przemysłowy, a w ramach budowy łącznicy Jedlicze – Szebnie powstanie nowy przystanek Moderówka.
To zadanie obejmie również przebudowę torów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych, wymianę istotnych dla prowadzenia ruchu kolejowego elementów, takich jak rozjazdy, a także montaż nowych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
Zakończenie projektu zaplanowano na 2029 r. Inwestycja finansowana jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027.
Bezpośrednie, 35-minutowe połączenie na linii Sandomierz – Padew
Kolejna umowa obejmuje modernizację połączenia Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Prace zrealizuje firma Swietelsky Rail Polska sp. z o.o, która wykona je do II kwartału 2028 r.
Przedsięwzięcie obejmuje trasę położoną na pograniczu województw podkarpackiego i świętokrzyskiego – w sumie 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78). Wszystkie będą dostosowane do prędkości 120 km/h. Na linii Sandomierz – Grębów (78) czas przejazdu skróci się o 5 minut (z 13 do 8 minut). Obecnie pociągi na tym odcinku jeżdżą 60 km/h.
Na linii Sandomierz – Padew bezpośrednie połączenia wyniosą 35 minut – obecnie ich tam nie ma wcale. O 3 minuty skróci się czas przejazdu na odcinku linii 74 Tarnobrzeg – Stalowa Wola i wyniesie około 20 minut.
Ważnym efektem prac będzie lepszy poziom obsługi podróżnych. Zapewnią go zmodernizowane stacje i przystanki: Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa. Przebudowane obiekty ułatwią dostęp do pociągów.
Ta inwestycja jest również finansowana z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz