Rzeszów - Niedziela, 09.11.2025
Reklama

Marek Pijarowski i duet fortepianowy Aleami Piano Duo wykonawcami piątkowego koncertu symfonicznego

Dodano: 05.11.2025 r. / Redakcja

fot. Materiały prasowe
fot. Materiały prasowe

Uwertura „Korsarz” Hectora Berlioza, koncert d-moll na dwa fortepiany i orkiestrę Poulenca oraz „La mer” Debussy’ego zabrzmią w piątek w Filharmonii Podkarpackiej. Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi prof. dr hab. Marek Pijarowski. Tego wieczoru podkarpackich symfoników wesprze duet fortepianowy Aleami Piano Duo.

Uwertury koncertowe Hectora Berlioza (1803-1869) zbliżone są stylistycznie do poematów symfonicznych, choć kompozytor rezygnuje w nich z dokładnego oddawania programu poetyckiego. Pragnął tworzyć muzykę o potężnej sile wyrazu dramatycznego, porównywalną z dramatami Szekspira, wykorzystując środki brzmieniowe do budowania emocjonalnego napięcia. Uwertura “Korsarz” pierwotnie nosiła tytuł La tour de Nice (Wieża Nicei) i powstała pod wpływem wrażeń z podróży Berlioza po Nicei. Dopiero w 1851 roku kompozytor nadał utworowi obecną nazwę. Dzieło uderza gwałtownością i wyrazistymi kontrastami.

Koncert d-moll na 2 fortepiany i orkiestrę Francisa Poulenca (1899-1963) to dzieło doskonale balansujące nie tylko brzmienie dwóch fortepianów, zespolonych w jeden instrument, ale także towarzyszącej im orkiestry. Koncert urzeka pomysłowością i odwagą w łączeniu znanych elementów konwencji w całkowicie nowy, świeży sposób. Neoklasyczne rozwiązania są nieoczywiste i w sposób subtelny groteskowe, lecz nigdy nie przekraczają granic dobrego smaku. To bez wątpienia perła wśród koncertów na dwa fortepiany i orkiestrę.

La mer – Morze. Trzy szkice symfoniczne ukończone przez Claude Debussy’ego (1862-1918) w 1905 roku. Choć dzieła tego nie da się porównać z żadną dotychczasową symfonią, to jednak cykl ten posiada monumentalny rozmach, jakiego można oczekiwać od utworu symfonicznego. W La Mer kompozytor kreuje niepowtarzalny obraz muzyczny, nastrojowo oddając piękno przyrody i pozwalając doświadczyć sensualnie tego, co ulotne i nieuchwytne.

Koncert odbędzie się w najbliższy piątek, 7 listopada 2025 r. AB 7 listopada 2025r. o godz. 19:00 w sali koncertowej Filharmonii.

W programie:

H. Berlioz – Uwertura „Korsarz” op. 21
F. Poulenc – Koncert d-moll na dwa fortepiany i orkiestrę
C. Debussy – „La mer”/”Morze”

prof. dr hab. MAREK PIJAROWSKI

Marek Pijarowski od najmłodszych lat odznaczał się wybitnymi uzdolnieniami. Opanował grę na kilku instrumentach m.in. na fortepianie, skrzypcach, oboju i organach. Studia dyrygenckie, które odbywał w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Tadeusza Strugały, ukończył uzyskując dyplom z wyróżnieniem, a uzupełniał je w latach 1971-1973 na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Weimarze, pracując pod kierunkiem znakomitego dyrygenta łotewskiego – Arvida Jansonsa. W roku 1977 uzyskał stypendium rządu austriackiego doskonaląc swe umiejętności u prof. Carla Oesterreichera w słynnej Hochschule für Musik und darstellende Kunst we Wiedniu. W tym czasie miał okazję bezpośrednio zetknąć się ze sztuką dyrygencką i osobiście poznać takich mistrzów batuty jak: Herbert von Karajan, Leonard Bernstein, Zubin Mehta, Georg Solti czy Claudio Abbado. W roku 1974 wziął udział w II Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach, podczas którego – będąc najmłodszym uczestnikiem – zdobył I nagrodę oraz specjalną nagrodę orkiestry Filharmonii Śląskiej. Sukces ten zaowocował licznymi zaproszeniami do wielu filharmonii m.in. do Filharmonii Narodowej i WOSPR-u.

W latach 1974-2002 związany był z Filharmonią Wrocławską, początkowo jako asystent dyrygenta, następnie – od roku 1975 – jako drugi dyrygent, a w latach 1980-2002 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego tej instytucji, będąc również w początkowym okresie odpowiedzialnym za organizację Międzynarodowego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego Wratislavia Cantans. Ponadto współpracował z Filharmonią Krakowską jako jej pierwszy dyrygent, z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy jako stały gościnny dyrygent. W okresie od 1980 do 2000 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, a w latach 1986-1987 także dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju. W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi, a w okresie od 2007 do 2021 roku pełnił funkcję dyrygenta-szefa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Tadeusza Szeligowskiego w Poznaniu.

Od 50 lat nieprzerwanie prowadzi niezwykle aktywną działalność dyrygencką, koncertując ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. Wielokrotnie prowadził również koncerty z polskimi zespołami poza granicami kraju, m.in. z Filharmonią Narodową (Niemcy), NOSPR-em (Hiszpania, Francja), Filharmonią Krakowską (Francja), Sinfonią Varsovią (Hiszpania), Filharmonią Łódzką (Włochy, Hiszpania), odbył szereg tournée z Filharmonią Wrocławską, m.in. w Hiszpanii, Francji, Włoszech, Niemczech, Holandii. Dokonał wielu archiwalnych nagrań m.in. dla Polskiego Radia. Współpracował ściśle z Eastern Music Festival w Greensboro oraz Texas Music Festival w Houston (USA), a także z Orkiestrą Prezydencką w Ankarze. Sztukę dyrygencką Marka Pijarowskiego mogli poznać melomani w większości krajów europejskich oraz w Egipcie, Izraelu, Kanadzie, Chinach, USA, Meksyku, Korei Płd. i na Kubie.

W roku 1997 uzyskał tytuł profesora sztuki muzycznej. Od wielu lat związany jest z Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w której prowadzi klasę dyrygentury, pełniąc jednocześnie funkcję Kierownika Katedry Dyrygentury oraz wcześniej – funkcję prorektora tej Uczelni. W latach 2006-2019 prowadził klasę dyrygentury w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Był twórcą i kierownikiem artystycznym szeregu ważnych inicjatyw, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego organizowanego przez wrocławską Akademię Muzyczną. Pełni funkcję przewodniczącego jury tegoż konkursu, ponadto wielokrotnie przewodniczył jury Międzynarodowego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku. Był jurorem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Wielu jego absolwentów sprawuje kierownicze funkcje w instytucjach muzycznych w kraju i za granicą.

Marek Pijarowski był promotorem bądź recenzentem wielu przewodów doktorskich, postępowań habilitacyjnych, postępowań o nadanie tytułu profesora sztuk muzycznych oraz laudatorem lub recenzentem w postępowaniach o nadanie tytułu doktora honoris causa polskich uczelni muzycznych wybitnym mistrzom batuty m.in.: Jerzemu Semkowowi, Tadeuszowi Strugale, Gabrielowi Chmurze, Helmutowi Rilingowi, Neville’ovi Marrinerowi, Joshua Rifkinowi, Jerzemu Maksymiukowi, Kurtowi Masurowi i Stanisławowi Skrowaczewskiemu.

Uhonorowany wieloma nagrodami, odznaczeniami, w tym m.in.: złotym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Wrocławską Nagrodą Naukową, Medalem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Medalem za zasługi dla Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt działalności.

W 2021 roku Senat Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu nadał prof. Markowi Pijarowskiemu tytuł doktora honoris causa tej Uczelni.

ALEAMI PIANO DUO

Aleami Piano Duo to jeden z najbardziej wszechstronnych młodych polskich duetów fortepianowych. Artyści z równym zaangażowaniem wykonują repertuar klasyczny, muzykę współczesną oraz utwory inspirowane jazzem. Ich współpraca opiera się na głębokim porozumieniu artystycznym, wzajemnym zaufaniu i wspólnej pasji do odkrywania mniej znanych zakątków literatury fortepianowej. Duet z zaangażowaniem promuje muzykę polską oraz twórczość XX i XXI wieku, łącząc w interpretacjach precyzję z ekspresją.

Zespół został założony w 2017 roku przez Aleksandrę Pazdygę-Chojnacką i Michała Chojnackiego – absolwentów łódzkiej Akademii Muzycznej, gdzie studiowali w klasie fortepianu prof. Mariusza Drzewickiego oraz dr hab. Tomasza Bartoszka. Obecnie doskonalą swoje umiejętności w grze zespołowej w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie pod kierunkiem prof. Bartłomieja Kominka.

W październiku 2024 roku duet został zakwalifikowany do prestiżowego programu „Piano-Piano Academy” w Paryżu, w ramach którego rozwijał się pod kierunkiem wybitnych pedagogów, takich jak Elisabeth Leonskaja, Philippe Cassard, Gil Garburg, Arthur Ancelle oraz Ludmila Berlinskaïa.

Aleami Piano Duo jest laureatem wielu nagród na konkursach kameralnych, m.in.:

• I nagrody w kategorii duetów fortepianowych oraz II nagrody w kategorii duetów na cztery ręce na 31. Roma International Piano Competition,
• I nagrody na 7. Danubia Talents International Competition,
• I nagrody w kategorii duetów fortepianowych w konkursie KraCamera 2023,
• I nagrody, nagrody specjalnej za wykonanie utworu współczesnego oraz nagrody krytyków muzycznych podczas 13. Concorso Pianistico Europeo Premio Speciale „Don Enrico Smaldone”,
• nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie Sonaty W. A. Mozarta na II Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych „Duettissimo” w Krakowie.

Zespół był także półfinalistą 3. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, gdzie zaprezentował pierwsze publiczne wykonanie Koncertu na dwa samodzielne fortepiany op. 226 Witolda Friemanna.

Aleami Piano Duo prowadzi intensywną działalność koncertową – występował w Polsce, we Włoszech, Izraelu i Francji, a także na festiwalach takich jak Duettissimo, Rungis Piano-Piano Festival czy Musica Moderna.

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Piątkowy wieczór w Filharmonii Podkarpackiej z muzyką trzech kompozytorów

Piątkowy koncert symfoniczny w Filharmonii Podkarpackiej otworzą „Trzy utwory w dawnym stylu” Krzysztofa Pendereckiego. W dalszej części wieczoru usłyszymy „Koncert na harfę” A. Ginastera w wykonaniu solisty wieczoru Olivera Wassa oraz „I...

Aktualności

W sobotę rusza 12. edycja Rzeszów Jazz Festiwal. Headlinerem Randy Brecker

Wielkimi krokami zbliża się święto miłośników muzyki jazzowej. Już 16 listopada startuje 12. Rzeszów Jazz Festiwal. W tym roku organizatorzy zaplanowali pięć wyjątkowych koncertów, w czterech lokalizacjach.

Złote rzeszowskie dzieci

Premiera filmu o gwiazdach rzeszowskiego żużla z udziałem twórców [ZWIASTUN]

27 listopada 2024 r. w Wojewódzkim Domu Kultury odbędzie się premiera filmu zatytułowanego „Złote rzeszowskie dzieci” z udziałem twórców i bohaterów. Obraz powstał w ramach programu Podkarpacka Kronika Filmowa 2024.

Aktualności

Festiwal Watch Docs po raz siedemnasty w Rzeszowie

Już po raz siedemnasty Rzeszów będzie jednym z przystanków Ogólnopolskiego Objazdowego Festiwalu Filmowego „Watch Docs. Prawa Człowieka w Filmie”. W programie blisko 20 projekcji dotyczących szeroko pojętych praw człowieka w tym problemów...

Aktualności

Znamy pełny line-up Rockowej Nocy. Festiwal startuje 15 listopada

Organizatorzy najgłośniejszego rzeszowskiego festiwalu ogłosili ostatnie dwa zespoły, które w tym roku zagrają na Rockowej Nocy. Do ujawnionych wcześniej wykonawców dołączyli: Deus Mortem oraz zwycięzcy Konkursowego Przeglądu Zespołów RN 2024, czyli Leepy.

Aktualności

Podwójne warsztaty dla dzieci z ilustratorem Arturem Nowickim

Warsztaty odbędą się w ramach projektu „Słowo i obraz” organizowanego przez Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną w Rzeszowie.

Aktualności

16. Podkarpacki Kalejdoskop Podróżniczy [PROGRAM]

Znamy szczegółowy program 16. edycji Podkarpackiego Kalejdoskopu Podróżniczego. Jedna z najstarszych tego typu imprez w Polsce odbędzie się w G2A Arenie w podrzeszowskiej Jasionce, która na 3 dni stanie się miejscem spotkania...

Aktualności

Rockowa Noc 2024. Znamy kolejne zespoły, które zagrają na festiwalu

Las Trumien i Percival Schuttenbach dołączają do line-upu tegorocznej edycji festiwalu Rockowa Noc. Do rozpoczęcia festiwalu pozostało nieco ponad tydzień.

Reklama