Rzeszów - Niedziela, 13.07.2025
Reklama

Zakończyły się 62. Rzeszowskie Spotkania Teatralne. Znamy listę wyróżnionych i nagrodzonych

Dodano: /

fot. Teatr im. Wandy Siemaszkowej
fot. Teatr im. Wandy Siemaszkowej

27 października 2024 r. odbyła się gala finałowa 62. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych: 03. Festiwalu Arcydzieł, podczas której ogłoszono werdykt Jury oraz wyniki plebiscytu Publiczności na najlepszy spektakl Festiwalu.

Jury w składzie: Agnieszka Przepiórska, Adam Orzechowski, Tomasz Domagała, Juliusz Chrząstowski, Tomasz Miłkowski przyznało wyróżnienia i nagrody dla spektakli konkursowych i twórców biorących udział w Festiwalu, który odbył się w dniach 18 – 27 października 2024 r. W konkursie udział brało osiem spektakli.

Nagroda główna, statuetka WANDA 2024 została przyznana dla spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reż. Darii Kopiec z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Nagrodę Publiczności zdobył spektakl "Amadeusz" w reż. Anny Wieczur z Teatru im. S. Jaracza w Łodzi.


Poniżej lista wszystkich nagrodzonych:

Wyróżnienia aktorskie w wysokości 2 tys. zł:


· Wyróżnienie aktorskie za wnikliwy portret przemiany postaci epizodycznej, niedający po wyjściu z teatru o sobie zapomnieć dla Anieli Kowalskiej za rolę Marii w spektaklu „Lalka” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie;

· Wyróżnienie aktorskie za wykonanie piosenki „Życie kabaretem jest”, w której poruszająca kreacja wokalno-aktorska, jest odbiciem całego piękna postaci Sally Bowles – dziewczyny, której największy dramatem jest nieumiejętność realnej oceny rzeczywistości dla Wiktorii Węgrzyn-Lichosyt w spektaklu „Kabaret” w reż. Małgorzaty Warsickiej z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej;

· Wyróżnienie aktorskie za zbudowanie intrygującej i charyzmatycznej postaci kobiecej, która swoją obecnością i świadomością rozsadza patriarchalne schematy, w których przyszło jej żyć dla Dagny Mikoś za rolę Wdowy Wąsowskiej w spektaklu „Lalka” w reż. Jerzego Jana Połońskiego z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Nagrody realizacyjne w wysokości 3 tys. zł:

· Nagroda za kostiumy do spektaklu „Kabaret” w reż. Małgorzaty Warsickiej, będące nie tylko istotną częścią scenicznego świata, ale też elementem pogłębiającym zarówno aktorskie kreacje, jak i sens spektaklu dla Konrada Parola;

· Nagroda za stworzenie niepokojącej i głębokiej przestrzeni dźwiękowej w spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reż. Darii Kopiec, w której relacje bohaterów dramatu zapisanego w powieści Stefana Żeromskiego zyskują metafizyczną perspektywę dla Aleksandry Gronowskiej i Michała Litwińca;

· Nagroda za oddanie przy pomocy choreografii złożoności mechanizmów jakim poddane jest portretowane w „Lalce” społeczeństwo, będące z jednej strony ofiarą okrutnego porządku kapitalistycznego, a z drugiej jego głównym twórcą dla Jarosława Stańka;

· Nagroda za adaptację spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reż. Darii Kopiec oraz za wypreparowanie z powieści Stefana Żeromskiego poruszającego i nigdy niestarzejącego się dramatu młodej dziewczyny, której życiowa droga staje się matrycą losu kobiety w patriarchalnym społeczeństwie, za zetknięcie tej opowieści ze sztafażem środków zaczerpniętych z kultury iberoamerykańskiej, które zaowocowało emocjami, w których może przejrzeć się współczesny człowiek dla Artura Pałygi.


Nagrody aktorskie w wysokości 4 tys. zł:

· Nagroda aktorska za rolę Leona Węgorzewskiego w „Matce” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Anny Augustynowicz z Teatru Ateneum w Warszawie, tworzącego figurę syna usiłującego wyzwolić się z uzależniającej relacji z matką, odnajdującego zdyscyplinowane teatralne środki w interpretacji witkacowskiej teorii teatru czystej formy, w końcowej części brawurowo ukazującego dialog z toksycznym ojcem dla Adama Cywki;

· Nagroda aktorska za kreację Evy w spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” według Stefana Żeromskiego w reż. Darii Kopiec, postaci pozostającej w zwierciadlanej relacji ze swoimi wcieleniami, odsłaniającej dramat piekła kobiet i wyzwalającą potrzebę odnalezienia miejsca w opresyjnym świecie dla Magdaleny Drab;

· Nagroda aktorska za rolę Fräulein Schneider w „Kabarecie” w reż. Małgorzaty Warsickiej w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, nadającej postaci funkcję figury dramaturgicznej o wyrazistym charakterze i psychologicznej głębi dla Anny Guzik-Tylki;

· Nagroda aktorska za tytułową rolę w „Matce” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Anny Augustynowicz w Teatrze Ateneum, której kreacja odsłania wampiryczną relację z synem i zachwycającą przemianę osobowości kiedy staje się czułą, pełną troski, budzącą zaufanie przyszłą matką dla Agaty Kuleszy;

· Nagroda aktorska za rolę Stanisława Wokulskiego w „Lalce” Bolesława Prusa w reż. Jerzego Jana Połońskiego w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie za postać scalającą opowieść o człowieku usiłującym związać sukces zawodowy i osobisty, owładniętą obezwładniającym go uczuciem, że traci nadzieję na osiągnięcie wymarzonego celu, wyrażając swój ból i tęsknotę za szczęściem w mistrzowskiej pieśni finałowej „Trzy kwadranse” dla Roberta Żurka.

Nagroda zespołowa w wysokości 12 tys. zł:


· Nagroda dla zespołu aktorskiego spektaklu „Lalka”, który stworzył wiarygodny obraz świata rządzonego regułami kapitału, a przy tym pełnego wewnętrznych napięć między bohaterami reprezentującymi rozmaite warstwy społeczne, odmienne aspiracje, marzenia i tęsknoty. Wspólny wysiłek zaowocował efektem zespołowości, decydującym o rytmie i wyrazie spektaklu.

Nagroda Główna – statuetka WANDA 2024:

· Nagroda Główna dla spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reż. Darii Kopiec z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za poruszające i jednocześnie niezwykle wierne autorowi przedstawienie, w którym anachroniczna fabuła poświęcona XX-wiecznej bohaterce stała się esencją poruszającej współczesnej opowieści, która niczym zwierciadło odbija kobiecy los, pokazując, ile jeszcze jest w naszym świecie w tej kwestii do zrobienia. Jury pragnie wyrazić tez uznanie dla wszystkich elementów spektaklu, które zespolone tu w mistrzowskim stylu, składają się na to, co zawiera się w definicji „arcydzieła”.



Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Aktualności

Moja pierwsza galeria. „Życie karpia” – debiutancka wystawa Gabrieli Kurnyty w Rzeszowie

W Rzeszowskim Inkubatorze Kultury można oglądać wystawę „Życie karpia” Gabrieli Kurnyty, laureatki pierwszej edycji projektu „Moja pierwsza galeria”. Celem tej inicjatywy jest wspieranie debiutujących artystów poprzez profesjonalne mentorstwo kuratorskie oraz możliwość organizacji...

Aktualności

„Moja pierwsza galeria” – rusza druga edycja projektu dla debiutujących artystów z Rzeszowa

Rzeszowski Inkubator Kultury ogłasza nabór do drugiej edycji projektu „Moja pierwsza galeria”, skierowanego do pełnoletnich artystów związanych z Rzeszowem, którzy nie mieli jeszcze indywidualnej wystawy. To szansa na debiut z profesjonalnym wsparciem...

Aktualności

Bartosz Szczygielski pierwszym gościem Letnich Ogrodów Literackich

20 lipca 2025 odbędzie się pierwsze w tym rok spotkanie w ramach cyklu Letnie Ogrody Literackie. Gościem wydarzenia będzie Bartosz Szczygielski – autor powieści kryminalnych i thrillerów psychologicznych.

Aktualności

BOOM: Muzyka Zbigniewa Wodeckiego w Filharmonii Podkarpackiej

„Zacznij od Bacha” – pod takim tytułem obędzie się wyjątkowy koncert w Filharmonii Podkarpackiej. Tego wieczoru melomani usłyszą muzykę jednego z najbardziej ukochanych artystów polskiej sceny – Zbigniewa Wodeckiego.

Aktualności

„Live in Rzeszów” - rusza nowy cykl letnich koncertów plenerowych

Wyjątkowe koncerty, w wyjątkowych miejscach – Rzeszowski Dom Kultury startuje z nowym cyklem muzycznych wydarzeń plenerowych pn. „Live in Rzeszów”

Aktualności

Rockowa Noc 2025. Znamy pierwsze zespoły i lokalizację wydarzenia

Już po raz 20. w stolicy Podkarpacia odbędzie się Rockowa Noc. W programie: przegląd młodych zespołów oraz cztery koncerty. Co ważne, w tym roku impreza jest bezpłatna!

Aktualności

12 lipca rozpocznie się 35. Podkarpacki Festiwal Organowy [kalendarz koncertów]

Kilkanaście wyjątkowych koncertów zaplanowano w ramach 35. edycji Podkarpackiego Festiwalu Organowego. Niemal połowa z nich odbędzie się w Rzeszowie. Choć organizatorzy nie celebrują jubileuszu, tegoroczna edycja należy do „okrągłych”.

Aktualności

Letnie Ogrody Literackie w nowej lokalizacji. Zobacz tegoroczny harmonogram spotkań

Po raz kolejny w sezonie letnim, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie zaprasza do wzięcia udziału w wyjątkowych, plenerowych spotkaniach m.in. ze znanymi pisarzami oraz przedstawicielami świata kultury i mediów. Tegoroczne...

Reklama