Rzeszów - Środa, 01.10.2025
Reklama

Czy wiek konsumenta ma wpływ na wybór sklepu internetowego?

Dodano: 24.10.2022 r.

Zakupy przez internet robi 77% użytkowników sieci w Polsce [1], a wpływ na to, co zamawiają online konsumenci, ma między innymi wiek [2]. Osoby młodsze częściej kupują biżuterię, gry komputerowe oraz bilety do kina i teatru, zaś starsze chętniej sięgają po produkty farmaceutyczne, artykuły spożywcze czy ubezpieczenia [2]. Wiek ma również wpływ na to, czym kierują się e-kupujący podczas wyboru sklepów internetowych.

Jakie czynniki mają wpływ na wybór sklepu online?

Większość, bo aż 75% osób robiących zakupy przez internet, wybiera polskie sklepy internetowe, a tylko 32% badanych zamawia również w zagranicznych serwisach [3]. Czym e-konsumenci kierują się podczas wyboru konkretnego sklepu online?

Najważniejszym czynnikiem są atrakcyjne ceny – to właśnie one powodują, że 45% kupujących decyduje się na zakupy online w danym sklepie [4]. Niewiele mniej, bo 42% osób wskazuje na niskie koszty przesyłki i dostawy [4]. Dla ponad ¼ badanych istotne są także różnego rodzaju promocje oraz oferty specjalne [4].

Poza kwestiami finansowymi wpływ na ostateczną decyzję konsumentów mają również takie czynniki, jak:

  • pozytywne wcześniejsze doświadczenia związane z zakupami w konkretnym sklepie (wskazuje je 33% osób) [4];
  • krótki czas oczekiwania na dostawę (24%) [4];
  • różne dostępne formy dostawy (21%) [4];
  • różne dostępne formy płatności (20%) [4];
  • łatwość składania zamówień (19%) [4];
  • łatwe metody płatności (18%) [4].

Wiek a decyzje polskich e-kupujących

Wiek ma wpływ na to, czym kierują się e-konsumenci podczas wyboru sklepu internetowego [5]. Dla osób starszych (po 50. roku życia) dużo większe znaczenie mają atrakcyjne ceny produktów i niskie koszty dostawy [5]. Swoje wybory opierają również na wcześniejszych doświadczeniach i o wiele bardziej, niż młodsi kupujący online, cenią sobie dostęp do różnych form dostawy oraz łatwy sposób składania zamówień [5].

Oczywiście dla młodszych kupujących ceny i promocje także mają największe znaczenie, jednak swoich wyborów – częściej niż reprezentanci innych grup wiekowych – dokonują w oparciu o opinie na temat sklepów, polecenia od znajomych i rodziny, a także atrakcyjny wygląd serwisu [5]. Dużo mniejsze znaczenie mają dla nich natomiast takie czynniki jak dostęp do różnych form dostawy i płatności czy czas oczekiwania na przesyłkę [5].

Visa Mobile – płatności online dla każdego

Jak pokazują wyniki badań, dla wielu osób robiących zakupy w internecie spore znaczenie w kontekście wyboru sklepu online mają nie tylko ceny, doświadczenia i promocje, ale również różne formy płatności i łatwość składania zamówień [4]. Dlatego polskim internautom udostępniane są nowe metody płatności, z których obsługą poradzą sobie zarówno młodsi, jak i starsi kupujący online. Jedną z nich jest Visa Mobile [6].

To rozwiązanie, którego celem jest uczynienie procesu płatności łatwym, wygodnym i szybkim. Osiągnięcie tego jest możliwe dzięki kilku udogodnieniom – przede wszystkim Visa Mobile nie wymaga od użytkownika dodawania w sklepie internetowym danych karty płatniczej. Nie musi on również w procesie płatności wprowadzać żadnych haseł, wypełniać wielu pól formularza i przeklikiwać się przez wiele wyskakujących okien. Wystarczy uruchomić odpowiednią funkcję w mobilnej aplikacji bankowej (może to wymagać aktualizacji aplikacji) albo ściągnąć oddzielną aplikację Visa Mobile (w dedykowanym konkretnemu systemowi operacyjnemu sklepie z aplikacjami). Dane karty płatniczej podaje się tylko raz – na etapie konfiguracji aplikacji [6].

Listę banków, których klienci już teraz skorzystają z Visa Mobile, można znaleźć na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html. Warto sprawdzić to rozwiązanie, tym bardziej że zapewnia dodatkowy poziom bezpieczeństwa podczas zakupów w sieci – każda płatność jest zabezpieczana przez Visa [6].

Artykuł powstał we współpracy z Visa.

 

Bibliografia:

  1. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 9
  2. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 147-148
  3. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 12
  4. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 129
  5. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 133-134
  6. VISA, Visa Mobile – jak działa i jak skorzystać? 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-coto-1631263092784.html, dostęp: 17.06.2022

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości

Artykuł sponsorowany

Wernisaż wystawy pokonkursowej XXI Międzynarodowego Niekonwencjonalnego Konkursu Fotograficznego „Foto Odlot”

Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie zaprasza 4 października 2025 r. (sobota) o godz. 17:00 na wernisaż wystawy pokonkursowej XXI Międzynarodowego Niekonwencjonalnego Konkursu Fotograficznego „Foto Odlot” organizowanego pod patronatem Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej...

Artykuł sponsorowany

Ostatnia szansa na 40 000 zł i wsparcie ekspertów – kończy się nabór do programu Startuj z Pomysłem – InnoStart Hub Polska

Masz innowacyjny pomysł, ale brakuje Ci zaplecza, prototypu albo środków na start? To ostatni moment, by skorzystać z unikalnej oferty Podkarpackiego Centrum Innowacji.

Artykuł sponsorowany

Nie strzelaj w ciemno. Badaj potrzeby klientów zanim zaczniesz działać | Webinar dla innowatorów

Już 13 sierpnia (wtorek) w godz. 11:00–12:30 zapraszamy na bezpłatny webinar z Łukaszem Szymańskim, mentorem InnoStart Hub Polska oraz Head of Marketing and PR w Ideo Software.

Artykuł sponsorowany

Przewodnik po stylu i wzornictwie pasków do smartwatchów

Wybór idealnego smartwatcha to nie tylko kwestia funkcji technologicznych. Styl i design odgrywają kluczową rolę w uzupełnianiu Twojego stylu życia. Ten przewodnik pomoże Ci odkryć różne style smartwatchy i materiały pasków.

Artykuł sponsorowany

To już ostatni dzień naboru do InnoStart Hub Polska

Podkarpackie Centrum Innowacji zaprasza do udziału w programie Startuj z Pomysłem – InnoStart Hub Polska. Jeśli masz innowacyjny pomysł i chcesz go rozwinąć pod okiem doświadczonych mentorów oraz skorzystać z 40 000...

Artykuł sponsorowany

Masz pomysł na innowację? Zdobądź 40 000 zł na jego rozwój

Jeśli masz innowacyjny pomysł i chcesz go rozwinąć pod okiem doświadczonych mentorów oraz skorzystać z 40 000 zł finansowania, to idealna okazja, by ruszyć z miejsca! Podkarpackie Centrum Innowacji zaprasza na bezpłatny...

Reklama