Rzeszów - Środa, 21.05.2025
Reklama

Rzeszów będzie miał Strategię Rozwoju Publiczności Sektora Kultury

Dodano:

fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
RZESZÓW. Strategia Rozwoju Publiczności Rzeszowskiego Sektora Kultury to dokument który nie tylko nakreśla kierunki w jakich w przyszłości będzie rozwijała się kultura, porządkuje działania kulturalne w mieście ale stanie się również bazą przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, a szczególnie przy największym z programów, jaki dofinansowuje kulturę w Polsce czyli programie FEnIKS. Usystematyzuje również działania przy ubieganiu się Rzeszowa o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.

- Została stworzona aby zwiększać wiedzę o publiczności wśród instytucji i wszelkich organizacji zajmujących się kulturą, sztuką i dziedzictwem, aby podnieść jakość i dostępność oferty kulturalnej i zainteresować nią większą grupę ludzi – powiedziała Krystyna Stachowska, zastępczyni prezydenta Rzeszowa.

Strategię Rozwoju Publiczności dla Rzeszowa opracowała firma KPPM Doradztwo. Informacje niezbędne do jej opracowania zbierano podczas wywiadów, dyskusji z przedstawicielami Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Rzeszowa,  instytucji kultury działających na terenie miasta, rozmów z artystami i twórcami kultury podczas warsztatów w rzeszowskim Urban Labie. Badanie obejmowało również odbiorców oferty kulturalnej Rzeszowa (lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych), w celu zbadania wizerunku, marki i zapotrzebowania na wydarzenia kulturalne organizowane w mieście. Na tej podstawie postawiono diagnozę i zbudowano plan strategiczny, który stopniowo ma być w mieście wdrażany.

-Podczas wdrażania, regularnie przeprowadzane będą ewaluacje, żeby sprawdzić co jest robione dobrze, jakie elementy wymagają poprawy lub ewentualnie w którym miejscu trzeba zmodyfikować plan np. jeśli wystąpią dodatkowe okoliczności, trudne do przewidzenia sytuacje – mówi Natasza Janczak-Nadczuk KPPM Doradztwo, która Strategię przygotowała.
Reklama
Dokument składa się z trzech części. Pierwsza to część TEORETYCZNA, w której przedstawiono koncepcję podejścia audience development, znaczenie tej idei dla wzmacniania potencjału instytucji kultury i rozwijania relacji z obecną, jak i z przyszłą (potencjalną) publicznością.  Część ta ma do pewnego stopnia charakter podręcznika, wskazującego najważniejsze elementy składające się na dobrze prowadzone procesy rozwoju publiczności.

Część druga DIAGNOSTYCZNO-BADAWCZA, która prezentuje podsumowanie najważniejszych wniosków i rekomendacji z przeprowadzonych badań jakościowych, ilościowych a także dodatkowych analiz, które stanowiły podstawę do opracowania Strategii. Kluczowym załącznikiem do tej części jest pełen raport z badań, liczący ponad 200 stron, wraz z rekomendacjami odnoszącymi się do badanych obszarów, które mają znaczenie dla rozwoju publiczności.

I trzecia część - STRATEGICZNA, w której na podstawie: zebranych informacji zaprezentowano plan wdrażania koncepcji rozwoju publiczności, wraz z rekomendacjami, planem ewaluacji i monitoringu Strategii.
 
Pełna Strategia to ponad 500 stron informacji i wniosków. Rzeszów będzie jednym z niewielu miast  w Polsce, rozwijającym sektor kultury w tak dokładnie zaplanowany sposób. Podobny, upubliczniony dokument posiada już Wrocław. Stworzył go w efekcie doświadczeń i pracy przy Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

W Rzeszowie o przyjęciu dokumentu zadecydują miejscy radni, podczas najbliższej sesji 29 sierpnia 2023r. Wtedy Strategia zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej i wszyscy zainteresowani będą mogli się z nią zapoznać.


 
Źródło: UM Rzeszowa
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Bezpłatne maseczki dla mieszkańców Rzeszowa

RZESZÓW. Rządowa Agencja Rezerw Materiałowych przekazała dla mieszkańców Rzeszowa bezpłatne maseczki. Od piątku są dostępne w wielu punktach miasta.

Rzeszów

Plaza poszerza ofertę o sklep z odzieżą dla dzieci

RZESZÓW. Nowy najemca w rzeszowskiej Plazie. Ofertę dziecięcą Centrum wzmocni marka 5.10.15. oferująca szeroki wybór odzieży dla dzieci. Otwarcie sklepu zaplanowano na początek marca.

Rzeszów

Rozbudowa szkoły przy ul. Miodowej. Wybrano projektanta

RZESZÓW. Dokumentację projektową inwestycji opracuje firma ARP Manecki Architekci z Krakowa.

Rzeszów

Rzeszowscy strażacy poszukują archiwalnych fotografii

​RZESZÓW. Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie obchodzi w tym roku 150 rocznicę powstania. Z tej okazji strażacy rozpoczęli społeczną zbiórkę starych zdjęć przedstawiających ich historię.

Rzeszów

Najlepsi młodzi lekkoatleci przyjadą do Rzeszowa

RZESZÓW. W przyszły weekend w Uniwersyteckim Centrum Lekkoatletycznym odbędą się Halowe Mistrzostwa Polski juniorów do lat 18 i 20. Ze względu na sytuację epidemiczną, nie wiadomo czy zawody odbędą się przy udziale...

Rzeszów

Finał loterii meldunkowej "Rzeszów to My"

RZESZÓW. Kolejni nowi mieszkańcy Rzeszowa odebrali nagrody w loterii meldunkowej „Rzeszów to My”.  Nagrodę główną, samochód marki Hyundai, zdobyła Pani Agnieszka Prucyk, mieszkająca wcześniej w Pruchniku.

Rzeszów

Otylia Jędrzejczak na budowie basenu przy ul. Matuszczaka

RZESZÓW. Otylia Jędrzejczak, mistrzyni olimpijska i prezes Polskiego Związku Pływackiego odwiedziła budowę nowego basenu przy ul. Matuszczaka w Rzeszowie.

Rzeszów

Strefa rekreacyjno-sportowa na osiedlu Króla Augusta w Rzeszowie

RZESZÓW. Miasto ogłosiło przetarg na wykonanie strefy rekreacyjno-sportowej na terenie Szkoły Podstawowej nr 2 przy ul. Kamińskiego 12 w Rzeszowie.

Reklama