Rzeszów - Piątek, 30.05.2025
Reklama

Rzeszów będzie miał Strategię Rozwoju Publiczności Sektora Kultury

Dodano:

fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
fot. Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
RZESZÓW. Strategia Rozwoju Publiczności Rzeszowskiego Sektora Kultury to dokument który nie tylko nakreśla kierunki w jakich w przyszłości będzie rozwijała się kultura, porządkuje działania kulturalne w mieście ale stanie się również bazą przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, a szczególnie przy największym z programów, jaki dofinansowuje kulturę w Polsce czyli programie FEnIKS. Usystematyzuje również działania przy ubieganiu się Rzeszowa o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.

- Została stworzona aby zwiększać wiedzę o publiczności wśród instytucji i wszelkich organizacji zajmujących się kulturą, sztuką i dziedzictwem, aby podnieść jakość i dostępność oferty kulturalnej i zainteresować nią większą grupę ludzi – powiedziała Krystyna Stachowska, zastępczyni prezydenta Rzeszowa.

Strategię Rozwoju Publiczności dla Rzeszowa opracowała firma KPPM Doradztwo. Informacje niezbędne do jej opracowania zbierano podczas wywiadów, dyskusji z przedstawicielami Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Rzeszowa,  instytucji kultury działających na terenie miasta, rozmów z artystami i twórcami kultury podczas warsztatów w rzeszowskim Urban Labie. Badanie obejmowało również odbiorców oferty kulturalnej Rzeszowa (lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych), w celu zbadania wizerunku, marki i zapotrzebowania na wydarzenia kulturalne organizowane w mieście. Na tej podstawie postawiono diagnozę i zbudowano plan strategiczny, który stopniowo ma być w mieście wdrażany.

-Podczas wdrażania, regularnie przeprowadzane będą ewaluacje, żeby sprawdzić co jest robione dobrze, jakie elementy wymagają poprawy lub ewentualnie w którym miejscu trzeba zmodyfikować plan np. jeśli wystąpią dodatkowe okoliczności, trudne do przewidzenia sytuacje – mówi Natasza Janczak-Nadczuk KPPM Doradztwo, która Strategię przygotowała.
Reklama
Dokument składa się z trzech części. Pierwsza to część TEORETYCZNA, w której przedstawiono koncepcję podejścia audience development, znaczenie tej idei dla wzmacniania potencjału instytucji kultury i rozwijania relacji z obecną, jak i z przyszłą (potencjalną) publicznością.  Część ta ma do pewnego stopnia charakter podręcznika, wskazującego najważniejsze elementy składające się na dobrze prowadzone procesy rozwoju publiczności.

Część druga DIAGNOSTYCZNO-BADAWCZA, która prezentuje podsumowanie najważniejszych wniosków i rekomendacji z przeprowadzonych badań jakościowych, ilościowych a także dodatkowych analiz, które stanowiły podstawę do opracowania Strategii. Kluczowym załącznikiem do tej części jest pełen raport z badań, liczący ponad 200 stron, wraz z rekomendacjami odnoszącymi się do badanych obszarów, które mają znaczenie dla rozwoju publiczności.

I trzecia część - STRATEGICZNA, w której na podstawie: zebranych informacji zaprezentowano plan wdrażania koncepcji rozwoju publiczności, wraz z rekomendacjami, planem ewaluacji i monitoringu Strategii.
 
Pełna Strategia to ponad 500 stron informacji i wniosków. Rzeszów będzie jednym z niewielu miast  w Polsce, rozwijającym sektor kultury w tak dokładnie zaplanowany sposób. Podobny, upubliczniony dokument posiada już Wrocław. Stworzył go w efekcie doświadczeń i pracy przy Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

W Rzeszowie o przyjęciu dokumentu zadecydują miejscy radni, podczas najbliższej sesji 29 sierpnia 2023r. Wtedy Strategia zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej i wszyscy zainteresowani będą mogli się z nią zapoznać.


 
Źródło: UM Rzeszowa
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Przebudują most Załęski i skrzyżowanie ulic Siemieńskiego i gen. Maczka. Jest decyzja ZRID

RZESZÓW. Wydano zezwolenie na realizację dwóch ważnych inwestycji drogowych w Rzeszowie. Chodzi o rozbudowę mostu Załęskiego oraz przebudowę skrzyżowania ulic Siemieńskiego i gen. Maczka. Inwestycje te są częścią większej całości.

Rzeszów

Czytelnia Główna WiMBP udostępnia zbiory "na zewnątrz"

RZESZÓW. Od 4 maja czytelnicy WiMBP w Rzeszowie mogą wypożyczać do domu część zbiorów z Czytelni Głównej przy ul. Sokoła 13.

Rzeszów

CH Plaza powiększa ofertę dla najmłodszych

RZESZOW. CH Plaza ma nowego najemcę. Do portfolio dołączyła lokalna marka dzieciakowi.pl. Sklep oferuje gry oraz zabawki kreatywne i sensoryczne dla najmłodszych klientów.

Rzeszów

Ruszają miejskie fontanny

RZESZÓW. W Rzeszowie rozpoczął się sezon fontannowy. Jako pierwszą uruchomiono fontannę na skwerze im. Kazimierza Górskiego, w pobliżu ratusza.

Rzeszów

Przy ul. Starzyńskiego powstanie pierwszy w Rzeszowie pumptrack

RZESZÓW. Na początku maja ma ruszyć przetarg na projekt i budowę pierwszego w Rzeszowie toru rowerowego typu pumptrack. Inwestycja powstanie w ramach RBO na 2021 r.

Rzeszów

Wiosenne malowanie ulic w Rzeszowie

RZESZÓW. Do końca maja odnowione zostaną oznakowania rzeszowskich ulic. Prace będą prowadzone głównie wieczorami i nocami. Koszt inwestycji to blisko 1,6 mln zł.

Rzeszów

Przy Urzędzie Wojewódzkim uruchomiono tymczasowy punkt szczepień

RZESZÓW. W 16 województwach trwa akcja „Zaszczep się w majówkę”. Osoby znajdujące się w uprawnionej grupie wiekowej i mające już e-skierowanie, mogą bez rejestracji przyjąć jednodawkową szczepionkę firmy Johnson & Johnson.

Rzeszów

Przebudowa Stadionu Miejskiego dobiega końca

RZESZÓW. Na stadionie przy ul. Hetmańskiej dobiega końca układanie murawy. Warta prawie 11 mln zł inwestycja zakończona zostanie w maju.

Reklama