Rzeszów - Piątek, 23.05.2025
Reklama

S19 Rzeszów Południe – Babica. Zakończono ważny etap przy budowie estakady w Racławówce

Dodano: /

RZESZÓW. Trwają prace przy budowie 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. W ramach inwestycji powstanie 13 obiektów inżynierskich, w tym 6 estakad. Na jednej z nich zakończyło się układanie warstwy wiążącej.

Prace przy budowie ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Jest to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce.

Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Oprócz tunelu, powstanie tu również kilka innych obiektów inżynierskich, w tym: sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt oraz jeden przejazd pod S19.

Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, największym wyzwaniem inżynieryjnym na tym odcinku drogi ekspresowej S19, jest realizacja tunelu, który będzie miał ponad 2 km długości. Jednak ciekawe są także inne obiekty powstające w ramach tej inwestycji. Przykładem jest estakada ES-1 budowana w miejscowości Racławówka. Obiekt ten przeprowadza drogę ekspresową S19 nad drogą powiatową nr 1409R relacji Zwięczyca – Niechobrz – Czudec, drogą powiatową nr 1408R relacji Niechobrz - Boguchwała, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.

Reklama

Prace przy budowie estakady ES-1 weszły w kolejną fazę. - Zakończyliśmy już wykonywanie warstwy wiążącej z asfaltu lanego na obu jezdniach. Powierzchnia ułożonej masy równa się wielkości 30 kortów tenisowych – przekazała Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Po zakończeniu układania warstwy wiążącej, do ułożenia pozostanie warstwa ścieralna SMA, która będzie wykonywana na obiektach mostowych w koordynacji z układaniem tej warstwy na ciągu głównym budowanej drogi ekspresowej S19.

Estakada ES-1 będzie miała długość 413 metrów. Wysokość podpór pośrednich waha się od 6 do 13 metrów. Obiekt składa się z ośmiu przęseł i dziewięciu podpór. Jej budowana realizowana jest w technologii nasuwania podłużnego przy użyciu awanbeków (dziobów montażowych).

- Metodę tę stosuje się w szczególności do budowy ciągłych obiektów wieloprzęsłowych sprężonych. Technologia ta umożliwi prefabrykację poszczególnych segmentów skrzynek na wytwórni prefabrykacji usytuowanej za podporą skrajną, a po ich doprężeniu kablami sprężającymi centrycznymi do poprzednio wykonanych segmentów, sukcesywne wysuwanie ich aż do położenia docelowego – wyjaśnia Joanna Rarus.

Wykonawcą 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Koszt inwestycji to ok. 2,2 mld zł. Prace mają zakończyć się w 2026 roku.


Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

4 kwietnia startuje sezon żużlowy. Pierwsze spotkanie z Kolejarzem Opole [TERMINARZ]

RZESZÓW.  Już czwartego kwietnia na Stadionie Miejskim przy ul. Hetmańskiej 69 mieszkańcy Rzeszowa ponownie usłyszą ryk silników.

Rzeszów

Komunikacja linii PKS na Sylwestra i w Nowy Rok

RZESZÓW. Osoby podróżujące autobusami PKS będą musieli przygotować się na kilka zmian.

Rzeszów

Policja wyjaśnia przyczyny wypadku na autostradzie A4, w którym ucierpiało 5 osób

RZESZÓW. Do zdarzenia doszło w niedzielę około godz. 19.30.

Rzeszów

Radni województwa podkarpackiego przyjęli budżet. W nim m.in. 211 mln zł na inwestycje kolejowe

RZESZÓW, PODKARPACIE. Do wydania jest 1,3 mld zł, z czego 652 zł przeznaczone będą na inwestycje.

Rzeszów

Na pracowników szpitala „na górce” czekają podwyżki. Zapowiadają się także dwie duże inwestycje

RZESZÓW. Dwie duże inwestycje mają mieć miejsce w  Klinicznym Szpitalu Wojewódzkim nr 2 w przyszłym roku.

Rzeszów

Asseco Resovia Rzeszów kończy rok zwycięstwem

RZESZÓW. MVP spotkania został Bartłomiej Lemański.

Reklama