RZESZÓW. Zakończyła się przebudowa 700-metrowego odcinka drogi startowej na podrzeszowskim lotnisku. Inwestycja, realizowana w ramach unijnego programu Connecting Europe Facility (CEF), została ukończona trzy tygodnie przed terminem. Dzięki temu Port Lotniczy Rzeszów–Jasionka im. Rodziny Ulmów przywrócił pełną eksploatację pasa o długości 3200 metrów.
- Dziś możemy z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że jesteśmy gotowi. Cała długość naszego pasa startowego jest w pełnej dyspozycji przewoźników i pasażerów. Zakończenie przebudowy to nie tylko techniczny sukces, ale przede wszystkim gwarancja najwyższego poziomu bezpieczeństwa i komfortu operacji lotniczych. Tym samym lotnisko jest gotowe obsługiwać rosnący ruch w segmencie pasażerskim i cargo – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej Adam Hamryszczak, prezes zarządu Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów.
Za realizację robót odpowiadała firma Strabag. W trakcie ich wykonywania lotnisko było cały czas funkcjonalne, a prace budowlane były prowadzone w taki sposób, by nie zakłócać bieżących operacji lotniska.
- Prace przy tak strategicznym obiekcie jak droga portu lotniczego wymagają precyzji, doświadczenia i ścisłej koordynacji. Przebudowę 700-metrowego odcinka prowadzimy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i najwyższych standardów jakości – podkreślał we wrześniu br. Janusz Bucior, przedstawiciel firmy Strabag.
Z kolei podczas dzisiejszej konferencji, Paweł Wołowiec, kierownik robót drogowych w firmie Strabag podkreślił, że „zakres wykonanych prac gwarantuje, że zmodernizowana infrastruktura będzie służyć lotnictwu przez kolejne dekady, spełniając najwyższe standardy bezpieczeństwa i funkcjonalności”.
Realizacja inwestycji trwała 19 tygodni. W tym czasie port lotniczy obsłużył ponad 6847 operacji w tym 3417 odlotów i 3430 przylotów.
Dodatkowo przez cały okres trwania przebudowy, bez żadnych ograniczeń lądowały samoloty szerokokadłubowe.
Droga startowa na podrzeszowskim lotnisku jest jedną z najdłuższych w kraju. Jej długość wynosi 3200 metrów. Po przebudowie mogą z niej korzystać wszystkie rodzaje statków powietrznych, bez żadnych ograniczeń.
Zmodernizowany odcinek wyposażony został w nowoczesną infrastrukturę techniczną, nową kanalizację kablową, przebudowaną sieć kanalizacji deszczowej i wodociągowej przeciwpożarowej oraz oświetlenie nawigacyjne w technologii LED wraz z zaktualizowanym systemem sterowania z wieży.
Przy progu 27 wykonano pełnych gabarytów płaszczyznę do zawracania z oświetleniem nawigacyjnym i oznakowaniem poziomym.
- Pełna dostępność drogi startowej o długości 3200 metrów to ogromny atut dla całego regionu. To potencjał do obsługi nowych połączeń, większych samolotów i intensywniejszego ruchu cargo. Nowoczesna, w pełni sprawna infrastruktura lotniskowa to fundament rozwoju gospodarczego Podkarpacia i klucz do otwierania naszego regionu na świat - zaznacza Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.
Wartość projektu to 113,8 mln zł, z czego znaczną część stanowią środki unijne z programu „Łącząc Europę” 2021–2027 (CEF Military Mobility). Równolegle trwa II etap budowy równoległej drogi kołowania, którego zakończenie planowane jest na III kwartał 2026 roku.
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodać komentarz