Rzeszów - Niedziela, 05.10.2025
Reklama

Kolejny krok do budowy drogi łączącej woj. świętokrzyskie i podkarpackie

Dodano: 05.10.2025 r. / Redakcja

fot. GDDKiA
fot. GDDKiA

PODKARPACIE.Jest decyzja środowiskowa (DŚU) dla odcinka drogi ekspresowej S74. To kolejny krok w kierunku realizacji inwestycji łączącej dwa województwa.

Odcinek o długości około 73 kilometry będzie przebiegał przez teren województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego. W pierwszym z nich, długość trasy wyniesie niemal 29 kilometrów. Droga poprowadzona zostanie przez cztery gminy: Miasto i Gmina Opatów, Gmina Lipnik, Gmina Obrazów, Gmina Samborzec.

Podkarpacki odcinek będzie mierzył ponad 44 km i przebiegnie przez siedem gmin: Miasto Tarnobrzeg, Gmina Gorzyce, Miasto Stalowa Wola, Gmina Zaleszany, Gmina Radomyśl nad Sanem, Gmina Pysznica, Gmina i Miasto Nisko.

S74 Opatów – Nisko

Nowa trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez węzły. Dzięki inwestycji, wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy z miast, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 9 i 77. Wpłynie to na odciążenie układu komunikacyjnego oraz poprawę bezpieczeństwa mieszkańców. Ponadto projektowana trasa zapewni komfortowy i szybki przejazd wszystkim jej użytkownikom.

Droga ekspresowa S74 rozpocznie się od skrzyżowania z S12 w Kozeninie pomiędzy Sulejowem i Opocznem, gdzie będzie miała połączenie z autostradą A1 i drogą ekspresową S8. Nowa trasa ułatwi dojazd z centrum kraju na Podkarpacie. Odcinek na terenie woj. łódzkiego jest w przygotowaniu, a dalsza część na terenie woj. świętokrzyskiego do Opatowa już w realizacji.

Inwestycja z długą historią

Prace przygotowawcze rozpoczęły się już w latach 2010 – 2011. Wykonane zostało Studium korytarzowe (SK), które obejmowało siedem wariantów przebiegu drogi ekspresowej S74. Spośród nich wybrano trzy do dalszych prac.

Reklama

W 2018 roku Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji, dzięki czemu możliwe było kontynuowanie prac przygotowawczych obejmujące Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonanie Koncepcji programowej (wraz z badaniami geologicznymi) oraz badania archeologiczne.

W trakcie opracowywania dokumentacji odbyły się spotkania informacyjne ze społeczeństwem w ramach tzw. akcji informacyjnej w każdej gminie. Wnioski możliwe do wprowadzenia ze względów technicznych, prawnych, środowiskowych i uzasadnione ekonomicznie, zostały uwzględnione w STEŚ.

W październiku 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tej inwestycji, a 16 listopada 2022 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie wszczęła postępowanie w tej sprawie. Jako wariant preferowany wskazaliśmy wariant społeczny (W5).

Wariant ten rozpoczyna się w rejonie miejscowości Okalina jako kontynuacja obwodnicy Opatowa. Trasa biegnie na południowy - zachód od DK9, przecina ją w Lipniku (węzeł Lipnik), a następnie prowadzi przez gminy Obrazów i Samborzec, gdzie w Szewcach zaplanowano węzeł Samborzec. Dalej droga przekracza rzekę Koprzywianka, przecina rzekę Wisła na południe od Ostrołęki, wchodząc na teren woj. podkarpackiego między miejscowościami Sielec a Zakrzów. Następnie trasa przebiega obok Tarnobrzeskiej SSE (węzeł Tarnobrzeg), dalej przez gminę Gorzyce (węzeł Gorzyce), Zaleszany (węzeł Zaleszany), omija Turbię i biegnie wzdłuż lotniska (węzeł przy drodze powiatowej 1013R relacji Zbydniów - Turbia). W dalszym przebiegu trasa przecina rzekę San, wchodząc kolejno na teren gminy Radomyśl nad Sanem i Pysznica (węzeł na DW855). Dalej droga biegnie między Brandwicą a Jastkowicami, przecina rzekę Bukowa i w rejonie Stalowej Woli dochodzi do węzła przy drodze powiatowej DP1024R. W dalszym przebiegu droga prowadzi przez tereny niezabudowane wzdłuż Sanu, przez Kłyżów (węzeł Kłyżów), przecina DK19 i kończy się na węźle Zapacz, łącząc się z istniejącą drogą ekspresową S19.

W trakcie postępowania, RDOŚ przeprowadził konsultacje społeczne, podczas których można było zgłaszać uwagi i wnioski dotyczące przebiegu planowanej trasy.

DŚU wskazuje... drogę

Decyzja środowiskowa dla S74 została wydana przez RDOŚ w Rzeszowie, w uzgodnieniu z RDOŚ w Kielcach. Z atwierdza ona przebieg planowanej drogi, a także rozwiązania ograniczające jej negatywny wpływ na środowisko. Określa m.in. lokalizację i parametry zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, jak również zakres nadzoru przyrodniczego oraz archeologicznego. 

Dzięki uzyskaniu DŚU możliwe jest rozpoczęcie kolejnego etapu przygotowania tej inwestycji, czyli opracowania elementów Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym.

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Podkarpacia

Podkarpacie

Pijany 18-letni kierowca doprowadził do urazu kręgosłupa pasażera samochodu

PODKARPACIE. 18-latek miał w organizmie ponad 1,6 promila.

Podkarpacie

Ile wynosi przeciętna emerytura na Podkarpaciu? Jest poprawa, choć nieznaczna w skali kraju

PODKARPACIE. Przeciętna miesięczna emerytura w Polsce, wypłacana przez ZUS w 2018 roku wyniosła 2257,66 zł.

Podkarpacie

23 mln zł na poprawę linii kolejowej prowadzącej w Bieszczady

PODKARPACIE. Projekt za 23 mln zł finansowany jest z budżetu państwa.

Podkarpacie

Dwa poważne wypadki w powiecie sanockim. Powód: alkohol, brawura i nadmierna prędkość

PODKARPACIE. 11 lutego w powiecie sanockim doszło do dwóch wypadków drogowych.

Podkarpacie

Pijany kierowca samochodu doprowadził do wstrzymania ruchu pociągów

PODKARPACIE. Okazało się, że mężczyzna miał 1,96 promila alkoholu w organizmie.

Podkarpacie

Ok. 2 tys. wyjazdów strażaków przez silne wiatry. Jedno z groźniejszych zdarzeń miało miejsce w Pilźnie

PODKARPACIE. W ciągu ostatnich 48 godzin strażacy wyjeżdżali ponad 1100 razy do usuwania skutków silnie wiejącego wiatru.

Podkarpacie

Po zderzeniu busa z osobówką 11 rannych trafiło do szpitali

PODKARPACIE. Do wypadku doszło wczoraj około godz. 15 w Widełce.

Reklama