Rzeszów - Środa, 17.09.2025
Reklama

Inwestycja kolejowa między Rzeszowem a Medyką za ponad 110 mln zł. Pociągi pojadą 160 km/h

Dodano: 19.06.2025 r. / Redakcja

fot. Archiwum RESinet.pl / PKP PLK
fot. Archiwum RESinet.pl / PKP PLK

RZESZÓW. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą na przygotowanie dokumentacji projektowej dla kolejowej inwestycji między Rzeszowem a Przemyślem i Medyką. Dzięki niej podkarpacki fragment trasy E30 Kraków – Medyka będzie dostosowany do prędkości maksymalnej pociągów 160 km/h.

Linie kolejowe nr 91 Rzeszów – Przemyśl i nr 92 Przemyśl – Medyka stanowią fragment trasy E30 Kraków – Medyka. Trasa E30 na odcinku Kraków – Rzeszów jest zmodernizowana. Dzięki nowej inwestycji, realizowanej przy wsparciu środków unijnych, prędkość maksymalna pociągów została zwiększona do 160 km/h, a czas przejazdu koleją między stolicami Małopolski i Podkarpacia skrócił się o ponad godzinę. Pasażerowie zyskali także lepszą dostępność i komfort podróżowania.

Projekt modernizacji podkarpackiego odcinka trasy E30 to kluczowy etap inwestycji, która usprawni przewóz pasażerów i towarów. Planowane prace umożliwią zwiększenie prędkości pociągów z 120 do 160 km/h na trasie Rzeszów–Przemyśl–Medyka, co skróci czas podróży.

– Kontynuujemy inwestycje, które przyczyniają się do rozwoju polskiej kolei, służą podniesieniu standardów przewozów pasażerskich i towarowych. Modernizacja linii Rzeszów – Medyka, na podkarpackim odcinku trasy magistralnej, ma istotne znaczenie, m.in. dla ruchu transgranicznego – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Reklama

– Podpisana umowa przybliża nas do realizacji ważnego zadania inwestycyjnego na linii między Rzeszowem a Medyką, która jest częścią międzynarodowego szlaku E30. Kolejne prace zapewnią podniesienie prędkości pociągów pasażerskich i towarowych, zwiększą efektywność trasy i wzmocnią znaczenie kolei w regionie – powiedział Piotr Wyborski, prezes zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przygotowanie dokumentacji projektowej umożliwi przejście do kolejnego etapu procesu inwestycyjnego, jakim będą roboty budowalne między Rzeszowem a Medyką.

Prace projektowe obejmą tory wraz z siecią trakcyjną oraz rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, perony na stacjach i przystankach, jak również systemy dynamicznej informacji pasażerskiej oraz cyfrowej łączności kolejowej. Zaprojektowane będą elementy niezbędne do skutecznej i sprawnej odprawy granicznej w ruchu pasażerskim na stacjach Przemyśl i Medyka oraz w ruchu towarowym na stacji Medyka. Dokumentacja ma uwzględnić budowę terminala pasażerskiego w Przemyślu oraz terminala towarowego w Medyce.

Dokumentację projektową o wartości blisko 112 mln zł netto zrealizuje konsorcjum firm w składzie: Dohwa Polska Sp. z o.o. Spółka komandytowa (Lider); Dohwa Engineering Co. Ltd (Członek Konsorcjum). Wykonawca ma 32 miesiące na przygotowanie materiału.

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Połączenie ul. Kopisto z ul. Wierzbową zależne od decyzji Wód Polskich?

RZESZÓW. Brak akceptacji wniosku przez Wody Polskie znacznie utrudni sprawę z otwarciem przetargu.

Rzeszów

Kolejne ostrzeżenie związane z burzami z gradem

RZESZÓW, PODKARPACIE. Ostrzeżenie dotyczy burz z gradem oraz podwyższonego stanu wód.

Rzeszów

Ruszyły zapisy do Klubu Kibica Asseco Resovii

RZESZÓW. SSPS Resovia świętuje w tym sezonie 15-lecie swojej działalności.

Rzeszów

Ze stawu w Niechobrzu wyłowiono ciało mężczyzny. To poszukiwany 35-latek

RZESZÓW. 35-latek przebywał nad stawem razem z kolegą, z którym wcześniej pił alkohol.

Rzeszów

Ratusz wciąż walczy o ceny prądu z PGE Obrót. Sprawa dotyczy spółek komunalnych

RZESZÓW. Premier Mateusz Morawiecki o ustosunkowanie się do zarzutów Ratusza poprosił Ministra Energii.

Rzeszów

Burze z gradem w Rzeszowie. Jest ostrzeżenie meteorologiczne drugiego stopnia

RZESZÓW, PODKARPACIE. Prognozuje się wystąpienie burz z opadami deszczu od 30 mm do 50 mm, lokalnie do 60 mm oraz porywami wiatru do 90 km/h.

Reklama