Rzeszów - Wtorek, 23.09.2025
Reklama

Ratusz apeluje do kierowców: opuszczajcie jak najszybciej skrzyżowania

Dodano: 13.09.2019 r.

fot. Archiwum RESinet.pl
fot. Archiwum RESinet.pl

RZESZÓW.  Średnia prędkość przejazdu przez skrzyżowania w Polsce wynosi 25 km/h, w Rzeszowie to jedynie 17 km/h. Ratusz problem z korkami upatruje w kierowcach ociągających się przy opuszczaniu skrzyżowania.

Niecodzienna konferencja miała miejsce w rzeszowskim ratuszu. Władze miasta zorganizowały spotkanie, na którym przedstawiono nagrania z miejskich kamer, m.in. skrzyżowania Sikorskiego -Powstańców oraz Piłsudskiego - Cieplińskiego. Jaki był powód takiego działania ze strony ratusza?

„Ostatnio pojawiają się artykuły, że Rzeszów jest zakorkowany, że coraz gorzej się jeździ itd. Oczywiście wszystko to jest z taką sugestią, że albo to jest wina sygnalizacji, albo w ogóle coś tu w tym wszystkim nie gra. Chcieliśmy przedstawić państwu, że tak naprawdę bardzo dużo zależy też od samych kierowców, jak się poruszamy w ruchu ulicznym, jak startujemy ze skrzyżowań, jakie prędkości rozwijamy, jakie odległości są między samochodami, bo to później bezpośrednio przekłada się na to czy przez skrzyżowanie przejedzie 10 samochodów, czy tylko 5” – wyjaśniał Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Następnie zaprezentowano kilka filmów (część umieszczamy pod tekstem), pokazujący zawsze jednego lub dwóch kierowców, którzy przy włączeniu zielonego światła opóźniają moment startu, przez co w konsekwencji przez dane skrzyżowanie nie przejedzie wyżej wspomniane dziesięć samochodów, a jedynie pięć, co zdaniem władz miasta wpływa na wysokie natężenie korków w mieście. Kolejnym powodem jakim usprawiedliwiano wzmożony ruch w Rzeszowie jest rozwój miasta.

„Im większe miasta, więcej ludzi. Więcej zakładów pracy, szkół, żłobków, przedszkoli, teatrów, obiektów sportowych, tym korki są większe – taka jest rzeczywistość. Kiedy wybudujemy jakąś nową ulice nie znaczy to wcale, że będzie mniej korków, bo natychmiast te nowe drogi powodują, że jest przyrost mieszkańców, przyrost wszelkich innych obiektów. Mnie nie przeraża, to że akurat tak się dzieje. Zależy mi przede wszystkim na tym, żeby miasto się rozwijało” – mówił podczas konferencji Tadeusz Ferenc, prezydent miasta.
Reklama
Dlaczego płynne opuszczanie skrzyżowania jest tak ważne tłumaczył kierownik centrum zarządzania ruchem w Rzeszowie, Krzysztof  Łakota: „Nasi kierowcy są swego rodzaju detektorami przejeżdżając przez ok. 800-900 detektorów, które są w jezdni i detektorów nadjezdniowych. Jeżeli kierowcy będą jeździli sprawnie, przy ruszaniu nie będą robili luk na skrzyżowaniach, to więcej samochodów przejedzie, gdyż sygnał zostanie odpowiednio wydłużony. Na każdym skrzyżowaniu wydłużamy sygnał zielony do zapotrzebowania. Jeżeli pojazdu nie ma, luka czasowa jest zamykana po dwóch sekundach”.

Jak widać, problem korków w mieście staje się coraz to większą zmorą kierowców. Przykłady pokazane w ratuszu były zdarzeniami, jakie kamery miejskie zarejestrowały w przeciągu dwóch dni. Śmiało można stwierdzić, że problem korków w mieście nie wynika jedynie z przykładów, jakie zaprezentowały władze miasta, powyższy problem jest jedynie wierzchołkiem góry lodowej, która na nieszczęście mieszkańców nie zamierza stopnieć.

Wiele miast radzi sobie z zatłoczonymi ulicami na różne sposoby, jedni starają się ograniczać ruch w śródmieściach jedynie dla obywateli miast, w Pekinie zdecydowano się na zamknięcie 23 ulic miasta dla przyjezdnych. Sytuacje w Rzeszowie komplikuje sprawa buspasów zabierających kierowcą jeden pas ruchu, który z kolei jest niezbędny z perspektywy mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej. Sprawy nie ułatwiają również nowe inwestycje, których nie poprzedzają dodatkowe inwestycje drogowe.  

Rafał Bolanowski (rafal.bolanowski@resinet.pl)
 
     
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Budowa nowej stacji paliw w Rzeszowie na finiszu [ZDJĘCIA]

RZESZÓW. Przy al. Armii Krajowej, w pobliżu skrzyżowania z al. Krzyżanowskiego, powstaje nowa stacja paliw Orlen. Inwestycja jest na końcowym etapie realizacji. Otwarcie zaplanowano na przełomie lipca i sierpnia.

Rzeszów

Rozpoczyna się betonowanie jezdni lewej estakady na Wisłokostradzie

RZESZÓW. W najbliższy poniedziałek rusza betonowanie jezdni lewej estakady na Wisłokostradzie. Proces potrwa około 80 godzin i będzie prowadzony w trybie ciągłym przez dwie 40-osobowe brygady. Na plac budowy trafi ponad 4,4...

Rzeszów

Zmiany w organizacji ruchu przy Dworcu PKP Rzeszów Główny

RZESZÓW. W dniach 21 lipca – 10 sierpnia 2025 r. na górnej płycie Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego prowadzone będą prace związane z uszczelnianiem dylatacji parkingu podziemnego. Roboty wykonywane będą przez firmę Budimex w...

Rzeszów

Od 17 lipca koniec utrudnień na ul. Wieniawskiego

RZESZÓW. Od czwartku, 17 lipca 2025 kierowcy nie muszą już korzystać z objazdu, który funkcjonował przez kilka miesięcy na ul. Wieniawskiego.

Rzeszów

Remont przy Placu Dworcowym w Rzeszowie. Zmiana rozkładu jazdy 4 linii MPK

RZESZÓW. W związku z remontem w obrębie Placu Dworcowego, na blisko 3 tygodnie zmianie ulegną trasy przejazdów linii 0B oraz nocnych N1 – N3.

Rzeszów

Dodatkowe miliony na budowę łącznika ul. Krzyżanowskiego z Wieniawskiego [nowe zdjęcia z budowy]

RZESZÓW. Rzeszów otrzymał dotację z Ministerstwa Infrastruktury na dużą inwestycję drogową, która jest obecnie w trakcie realizacji. Chodzi o budowę drogi, która połączy ul. Krzyżanowskiego z ul. Wieniawskiego.

Rzeszów

Na rzeszowskim Nowym Mieście powstanie miasteczko ruchu drogowego

RZESZÓW. Młodsi mieszkańcy Rzeszowa zyskają kolejne miejsce, w którym będą mogli zdobywać wiedzę i doświadczenie niezbędne do bezpiecznego poruszania się po drogach.

Rzeszów

Historyczny rekord lotniska w Jasionce. Podsumowanie I półrocza 2025 r.

RZESZÓW/JASIONKA. To było rekordowe półrocze w historii Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów. Lotnisko obsłużyło największą dotychczas liczbę pasażerów, rozwija się w segmencie cargo e-commerce, a jednocześnie realizuje inwestycje infrastrukturalne.

Reklama