Rzeszów - Środa, 10.09.2025
Reklama

Studenci Politechniki Rzeszowskiej stworzyli pierwszy w Polsce motoszybowiec zasilany wodorem

Dodano: 24.02.2020 r.

fot. Politechnika Rzeszowska
fot. Politechnika Rzeszowska
RZESZÓW. Zakończyły się prace realizowane w ramach projektu motoszybowca AOS H2. Studenci m.in. z Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej i Akademii Górniczo- Hutniczej stworzyli motoszybowiec zasilany woderem.

Celem projektu było zbudowanie innowacyjnego napędu hybrydowego bazującego na ogniwie wodorowym. Napęd ten zabudowano na płatowcu motoszybowca i przeprowadzono tzw. próby mobilne na lotnisku OKL Politechniki Rzeszowskiej.  Robocza nazwa projektu AOS H2  pochodzi od platformy lotnej, którą stanowił w pierwszym etapie płatowiec zrealizowanego wcześniej motoszybowca elektrycznego AOS 71 oraz wodór H2, który był paliwem zasilającym generator  paliwowy.

Innowacyjność projektu zawiera się w wykorzystaniu dwóch ekologicznych źródeł zasilających silnik elektryczny wraz ze śmigłem: generatora paliwowego i baterii elektrochemicznej. Efektem spalania wodoru jest oczywiście woda (wyprowadzana na zewnątrz kadłuba) oraz energia elektryczna dostarczana do silnika elektrycznego. 

Te źródła energii zostały ze sobą sprzężone unikalnym zespołem zarządzającym energią na pokładzie motoszybowca jednocześnie odpowiedzialnym za sterowanie całym motoszybowcem.  Moc całego napędu, dostarczana do śmigła to 40 kW z podziałem 10kW - to moc maksymalna ogniwa,  pozostałe 30kW pochodzi z baterii. Wodór gromadzony jest pod ciśnieniem (200-300 bar)  w dwóch butlach kompozytowych  umieszczonych w specjalnych silosach w kadłubie motoszybowca.

Na lotnisku OKL PRz przeprowadzono próby mobilne (jeszcze nie w locie), które  wykazały poprawność działania całego statku powietrznego. Dalsze prace będą możliwe, gdy powstaną polskie przepisy regulujące loty statków powietrznych z wodorem na pokładzie.
W ramach projektu zbudowano kompozytowy motoszybowiec, który w trakcie postępów w realizacji projektu, przeszedł wiele modyfikacji różniących go od poprzedniej wersji AOS 71 (to było zadanie realizowane przez zespół z Politechniki Warszawskiej i Zakładu Szybowcowego w Jeżowie). Generator paliwowy zbudowany został na Wydziale Energetyki i Paliw  Akademii Górniczo Hutniczej. 
Reklama

Bateria wytworzona została w polskiej firmie specjalizującej się w produkcji baterii dla transportu, według wymogów określonych w projekcie, specjalnie na potrzeby motoszybowca, spełniając cały szereg norm i ograniczeń lotniczych. Układ sterowania i zarządzania energią, to z kolei dzieło pracowników naukowych Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej. Całość została zintegrowana i przebadana w Politechnice Rzeszowskiej, której pracownicy byli pomysłodawcami i wykonawcami projektu. Na terenie KSiSL prowadzono prace integrujące napęd z motoszybowcem.

Osiągnięciem projektu jest nie tylko sam napęd i motoszybowiec ale przede wszystkim multidyscyplinarna wiedza powstała w trakcie realizacji projektu dotycząca zarówno zagadnień fizycznych jak i organizacyjnych. Zbudowana platforma jest drugą tego typu konstrukcją w Europie.

Źródło: Politechnika Rzeszowska
Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Rusza akcja „Przejezdne skrzyżowania”. Dziewięć skrzyżowań w Rzeszowie pod monitoringiem policji

RZESZÓW. Celem działań ma być wyeliminowanie utrudnień w ruchu na skrzyżowaniach.

Rzeszów

Cztery linie komunikacji miejskiej ze zmienionym rozkładem jazdy

RZESZÓW. Zmiany, jakie wprowadza Zarząd Transportu Miejskiego, wynikają z konsultacji z Radą Osiedla Załęże.

Rzeszów

Siostra Anastazja, Korwin-Piotrowska i Bonda na Świątecznych Targach Książki w Millenium Hall

RZESZÓW. W Millenium Hall gościć będą takie wydawnictwa jak Agora, Znak, Czarne, PWN, Marginesy, Lingea oraz Dreams.

Rzeszów

Przyjezdni kierowcy odpowiedzialni za korki w mieście? Jeden z radnych uważa, że tak

RZESZÓW. Korki na ulicach Rzeszowa stają się coraz głośniejszym tematem.

Rzeszów

OSP Rzeszów-Budziwój będzie miało nowy budynek

RZESZÓW. Całkowita powierzchnia obiektu ma wynieść ok. 500 m2.

Rzeszów

Mieszkańcy osiedla Krakowska-Południe przeciwko wycince drzew. Jest petycja

RZESZÓW. W petycji przeciwko wycince mowa o wycince 25 drzew i 15 krzewów.

Rzeszów

ZTM skraca kursy dwóch linii

RZESZÓW. Trasy ulegną skróceniu do ul. Poselskiej.

Rzeszów

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna. Budowa torów do lotniska w Jasionce ruszy w przyszłym roku

RZESZÓW. „Będziemy stopniowo uruchamiać PKA, tam gdzie jest to możliwe” – dodaje Ewa Draus.

Reklama