Rzeszów - Niedziela, 18.05.2025
Reklama

W ratuszu gościła firma budująca monorail. Marcin Warchoł ma pomóc w realizacji tematu

Dodano:

fot. RESinet.pl
fot. RESinet.pl
RZESZÓW. Do Rzeszowa przyjechała firma odpowiedzialna za budowę kolejki nadziemnej w chińskim mieście Chongqing, deklarując chęć uczestnictwa w przetargu na realizacje inwestycji. Zastępca prezydenta wyjaśnia co należy zrobić, aby możliwe było w Polsce budowanie kolejek jednoszynowych, a Marcin Warchoł obiecuje pomóc w przyśpieszeniu tych prac.

Ratusz nie ustaje w próbach, aby monorail wreszcie znalazł się w przestrzeni publicznej miasta. Choć do samej realizacji inwestycji droga jest jeszcze daleka, to władzom miasta nie można odmówić zaangażowania w temacie, o czym świadczy m.in. ubiegłotygodniowa wizyta chińskiej firmy oraz zapewnienia Marcina Warchoła, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, który kandyduje w tegorocznych wyborach.

„Przedstawiciele firmy przyjechali sami, oczywiście wcześniej powiadamiając nas. Był pan prezes firmy [CRRC Qingdao Sifang CO. – przyp. red.] i przedstawili ofertę, że chcą budować [monorail – przyp. red.]. Nie ukrywam, że z panem ministrem Warchołem i z panem ministrem Ziobro rozmawialiśmy i pan minister Warchoł zobowiązał się, że przygotuje przepisy, które będą umożliwiały wprowadzenie takiego systemu transportu w Polsce” – wyjaśniał Tadeusz Ferenc, prezydent miasta.



Firma, która przyjechała do Rzeszowa nie znalazła się tutaj przypadkiem, a w wyniku rozmów jakie zastępca prezydenta Marek Ustrobiński prowadził podczas Smart China Expo 2019 w Chongqing, gdzie uczestnicy mogli m.in. oglądać monorail poruszający się po mieście. Za jego budowę było odpowiedzialna firma, z którą spotkały się władze miasta.
Reklama
„Z tą firmą spotkałem się w Chongqing, oni też budowali w tym mieście najdłuższą linie monoraila na świecie, a ponieważ w Polsce odbywają się też targi dotyczące kolejnictwa, skorzystali z okazji i delegacja, która gościła w Polsce przybyła do Rzeszowa, z deklaracją, że  coś takiego mogą zbudować. Wyrazili chęć uczestniczenia w przetargu, uczestniczenia w projektowaniu” – tłumaczy Marek Ustrobiński.

Nie należy mówić na dzień dzisiejszy o jakimkolwiek przetargu, gdyż przepisy w Polsce nie uwzględniają póki co wprowadzenia takiego środka komunikacji. Na dzień dzisiejszy poza planami miasta nie znane są ani daty realizacji przedsięwzięcia, ani jego szacunkowy koszt. Dodajmy, że kolejka nadziemna w Chongqing powstała w 2004 roku, a ciekawostką jest przebieg linii, która przechodzi m.in. przez 19-piętrowy budynek, wjeżdżając do niego pomiędzy 6 i 8 piętrem. Linia liczy ok. 31 km.

„Jeżeli chodzi o przepisy, to jest tylko wzmianka w transporcie publicznym, że dopuszcza się coś takiego, natomiast przepisów wykonawczych, certyfikatów nie ma. Mam nadzieje, że prace prowadzone przez jednostki naukowo-badawcze  i krajowe zmierzają w tym kierunku, aby dopracować przepisy, które upoważnią nas to tego, żeby taki pojazd mógł przewozić pasażerów w Polsce” – tłumaczy zastępca prezydenta.


Rafał Bolanowski (rafal.bolanowski@resinet.pl)
 

Reklama

Komentarze

Pozostałe wiadomości z Rzeszowa

Rzeszów

Co dalej z wiaduktem łączącym ul. Hoffmanowej z ul. Wyspiańskiego?

RZESZÓW. Pojawiła się koncepcja zakładająca przejazd od ul. Pułaskiego.

Rzeszów

2 września zamykają przejazd pod wiaduktem na ul. Batorego. Sprawdź zmiany w komunikacji miejskiej

RZESZÓW. Od 2 września przejazd pod wiaduktem na ul. Batorego będzie niedostępny dla kierowców. 

Rzeszów

Trzy firmy chcą dostarczyć dla Rzeszowa 40 autobusów. Jest szansa na podpisanie umowy

RZESZÓW. Jest jedna oferta, która odpowiada wymaganiom finansowym ratusza.

Rzeszów

Teren w rejonie ul. Lawendowej i ul. Daliowej uratowany przed zabudową

RZESZÓW. Zagospodarowanie przewiduje tereny zielone i tak też pozostanie.

Rzeszów

ZTM przywraca kursowanie autobusu linii nr 50 na Zalesiu

RZESZÓW. Od 2 września br. przywrócona zostaje linia nr 50 na os. Zalesie.

Rzeszów

Jest zgoda na zamianę działek z deweloperem. Andrzej Dec: „Znowu Hartbex dostanie znacznie więcej”

RZESZÓW. Łącznie miasto oddało 3,3 ha terenu, natomiast Hartbex przekazał 2,6 ha.

Rzeszów

Raport z przebudowy stacji Rzeszów Główny

RZESZÓW. O stanie prac informowano podczas wtorkowej konferencji prasowej.

Reklama